Byggahus.se

nivå skillnader, hur ska lösa de lättast vid golv läggning

1. B
    Medlem Nivå 13
    hej jag håller på att renovera lite nu, här hemma, ska lägga nytt golv, och min tanke är att föröka att inte få någon form av tröskel, men jag trodde att alla org golv var i massiv furu, men icke då, blir bara rätt nivå på 1 ställe.

dom säker att en bild säger mer än tusen ord:) så hör kommer första problemet.

golvet jag ska lägga in är 7mm+foam

1.

här kommer jag inte komma ifrån en tröskel, då det är ny lagt de vita, tips på tröskel? det är brunt vs vitt
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_4826.jpg

2. nu till de kluriga.
    här är det ca 9mm- 1cm
    vad kan man hitta på där, för att få ett helt flyttande golv, men utan tröskel/list,
    eller kan bara lägga tex 3lager med foam... eller lägga ditt en masonitskivka, å en foam på för att jämma ut de lite, så risken att det knäcks minskar.
    eller är det HELT FEL

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_4821.jpg

kom gärna med era förslag å tips:)

2. J
    Medlem · Nivå 11
    Lägg golven, gör trösklar själv i ek.
    Man kan t.ex ta en plan tröskel (9mm hög/tjock) och limma på en eklist under.
    För att göra det helt i nivå så kan man:
    Riva upp befintligt golv och väga av golvbjölkarna och därefter spånskiva.

Eller

Lägga ett flytande spånskivegolv ovanpå det gamla golvet därefter nytt golv, sök på rot golv.

Eller

Flytspackla.

Men jag hade nog levt med en liten höjdskillnad om det är ett gammalt hus, speciellt om man "bara" ska lägga ett flytande golv uppepå.

Och till sist, den lägsta tröskeln du kan ha är ju 9mm tjock (du vill gömma en rörelseskarv under den).

3. J
    Medlem · Nivå 11
    Lägger du mycket foam blir golvet svampigt.

Man kanske kan lägga masonitskivor (på hela golvet) för att bygga upp. Där det bara behövs höjas lite, annars rotspånskiva som sagt, 14mm tror jag den är på...

4. B
    Medlem Nivå 13
    Problemet är om jag ska höja de, så måste ja höja 30kvm för att slippa ha 2trösklar... Känns inte jätte värt de, är snyggt men inte värt dom pengarna.

För det en hall med klinkers sedan en källar dörr, sedan en gammal kram som är
    Borta å då är de vardagsrummet, en "tom" karm igen, där skiljer de bara 2mm, då är man i matsalen å där finns en tom karm mot köket som har de vita golvet.

5. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
    12 mm spånskiva kostar ca 30:-/m2
    Jag tycker det gör mycket för helhetsintrycket om man får till samma nivå och golv i hela huset, men endast du kan veta om det är värt det flr dig.

6. B
    Medlem Nivå 13

Lägger ja 12, så kommer de bli tvärtom, 7+ 12+2= 21mm å
    En cm sväljer nivån, men då blir de ju tvärt om:/

• Laddar…
  7. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Det är ju precis sådant som små höjdskillnader som täcklister och trösklar är perfekta att hantera.
    Fina rediga trösklar/täcklister är ju som gjorda för att sitta i dörrhålspassager mellan två rum/utrymmen.

Annars är det som sagts i tidigare inlägg masonit- el spånskivor som gäller. Det behöver inte vara några särskilda golvskivor med spånt såvida du inte ska lägga plastmatta.

Edit: Lättare att hitta rätt bygghöjd på skivorna.

8. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
    Då får du väl lägga 10mm spån, kostar bara 25:-/m2.
    Jag vet inte om jag har missat något, men vad är det du vill göra och vad är det du behöver.
    Är det 10mm som saknas för att du ska hamna i rätt nivå?

9. L
    Medlem · Nivå 11
    Släng in ett rotspån golv det finns i 10mm tjocklek och är superenkelt att lägg in!

Gjorde detta i ett rum hemma nyligen, lite dyrare än vanligt spån men när man väl håller på så kan man lika kosta på! Enda jag anmärkte på var att dom var lite ömtåliga så man fick ta det lite piano när man satte ihop dom

10. B
    Medlem Nivå 13
    Hej

Nej det är 12mm som fattas å se. Så lägger ja in rot golv på 10mm plus de nya golvet så kommer ja komma upp i 19mm, å
    Då blir det ju 7mm över det andra golvet, så då får ja samma problem fast från andra hållet

11. L
    Medlem · Nivå 11
    Jaså det är så det ligger till, då hade Jag lagt lumppapp och sen masonit och sen foam!

Alternativt renoveringsgips och sen golv utan foam men däremot med lumppapp