3 790 läst · 4 svar
4k läst
4 svar
Nitrit & Nitrat i brunnsvatten, HJÄLP efterfrågas.
Hej!
Har fått hem mitt vattenprov från eurofins där vi har bra värden på allt utom nitrit.
Brunnen är djupborrad, cirka 100m djup. ligger i hörnet på en gräsyta som inte används som åkermark på de senaste 30 åren. Åkermark runtom.
Nitriten liggen på 0.56 MG/L
Nitrat 2.1 MG/L
Gränsvärdet för nitrit går på 0.50 MG/L och vi är strax över.
Då nitrit består utav NO2 & nitrat NO3 så kan tag tycka att det kan krävas syre för att omvandla nitrit -> nitrat och få ner nitriten till en tjänlig nivå? Några tankar om detta?
Har sett att man kan installera en R/O enhet (reverse osmos), där vår brunnsborrare pratade om att installera en sådan under diskhon i köket för dricksvatten. Känns som en väldigt dum lösning kan jag tycka.
Någon som har eller har haft liknande bekymmer som kan dela med sig om hur de löste problemet?
Har fått hem mitt vattenprov från eurofins där vi har bra värden på allt utom nitrit.
Brunnen är djupborrad, cirka 100m djup. ligger i hörnet på en gräsyta som inte används som åkermark på de senaste 30 åren. Åkermark runtom.
Nitriten liggen på 0.56 MG/L
Nitrat 2.1 MG/L
Gränsvärdet för nitrit går på 0.50 MG/L och vi är strax över.
Då nitrit består utav NO2 & nitrat NO3 så kan tag tycka att det kan krävas syre för att omvandla nitrit -> nitrat och få ner nitriten till en tjänlig nivå? Några tankar om detta?
Har sett att man kan installera en R/O enhet (reverse osmos), där vår brunnsborrare pratade om att installera en sådan under diskhon i köket för dricksvatten. Känns som en väldigt dum lösning kan jag tycka.
Någon som har eller har haft liknande bekymmer som kan dela med sig om hur de löste problemet?

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 227 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 227 inlägg
Kvävet kommer nog från åkern. Nitrit oxideras till nitrat av bakterier under syrerika förhållanden. Nitrat reduceras av (andra) bakterier till nitrit under syrefattiga förhållanden. Så man kan ju gissa att nitratrikt vatten tagit sig ned i berggrunden och där reducerats till nitrit och hamnar i din brunn. En annan variant är att ammonium finns i vattnet och sen har oxiderats av bakterier till nitrit i din brunn eller ditt system.
Så lösningen?
Klorinering av vattnet kommer att leda till oxidation av nitrit till nitrat. En annan variant är ozonbehandling som också oxiderar nitrit till nitrat. Men jag är osäker på vilka produkter det finns på marknaden som är plug and play för egen brunn.
Så lösningen?
Klorinering av vattnet kommer att leda till oxidation av nitrit till nitrat. En annan variant är ozonbehandling som också oxiderar nitrit till nitrat. Men jag är osäker på vilka produkter det finns på marknaden som är plug and play för egen brunn.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 227 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 227 inlägg
Ozon för egen brunn:
http://www.aqua-o3.se/rening/ozonrening/borrad-brunn/
Ett annat alternativ är filtermassa. Det finns massa som tar både nitrit och nitrat.
http://www.aqua-o3.se/rening/ozonrening/borrad-brunn/
Ett annat alternativ är filtermassa. Det finns massa som tar både nitrit och nitrat.
Hej Jonas9209J jonas9209 skrev:
Vi byggde nytt hus för ca 11 månader och när vi fick hem vattenprov så fick vi veta att vi hade för höga värden på nitrit och kalk. Brunnen är djupborrad på ca 120m. Roligt nog så fick vi rekommendation av aqua expert att installera en enhet under diskhon i köket (samma som för dig/er) och priset för detta var ca 15 600:- kr exklusive arbete. Jag tackade nej med en gång då vi vill helst ha dricksvatten i hela huset. Till slut så tog jag kontakt med en firma som har jobbat med vattenrening i ca 30 år. Deras rekommendation var först att spola jätte mycket vatten på en månad och sedan se om värden hade sjunkit. Vi beslutade att inte stressa med detta och köpte dricksvatten under året, därefter skickade vi in nya vattenprov efter sommaren.
Tyvärr blev det inte så mycket bättre så nu har vi bestämt oss för att installera en så kallad "mjuk vattenfilter AH-midi" som kan installeras vid tvättstugan där vattnet kommer in i huset. Filtret är dimensionerat för ett hushålls vattenförbrukning. Det finns också andra modeller (Nitrat filter MKN, Nitratfilter NI-20...) Bara att googla så får du fram mer info.
Installationen samt material kommer att landa på ca 18 000:- kr. Hoppas detta hjälper dig/er om hur ni kan gå tillväga.
PS: Första inlägg för mig