Byggahus.se

Nisch eller inte vid vägghängd WC?

1. Jesca_j
    Medlem Nivå 11
    Vi håller på att ska regla upp innerväggarna och där vi kommer att ha de vägghängda toastolarna så måste det reglas med 2-tum-6 istället för 2-tum-3 som övriga innerväggar består av eftersom avloppet 110mm skall rymmas.

Frågan är då vad som blir snyggast/smartast:

1. Att regla så det bli en nisch bara där toastolen monteras, alltså ~900mm brett och på höjden något högre än toastolen så det blir som en hylla ovanför.

2. Att regla så att det blir en nisch från golvet till tak, ~900mm bred.

3. Att regla upp hela den väggen så den blir tjockare än övriga väggar. (Vill helst inte göra detta då det är långa väggar och badkaret respektive duschen är placerade efter samma väggar och dess avlopp då kommer 10cm närmare väggen....)

Vilket av alternativen har/skulle ni gjort och varför?
    Gärna bilder om ni har. :)

2. A
    Medlem Nivå 1

Re: Nisch eller inte vid vägghängd WC?

Kanske att man reglar ut hela väggen, men bara 1 m högt . Då blir det som en hylla. Snyggt och praktiskt att ställa saker på. Dessutom bra om "hyllan" ligger löst så att man kan lyfta och komma åt cisternen om det skulle bli problem med spolning eller dyl.

3. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Vi gör så det blir en hylla ovanför, och bara vid toan.

På gästtoan blir det likadant, fast fullbredd på nischen. Hyllan ovanför toan är både snygg och praktisk. Dessutom tycker jag nästan det är ett krav att man skall komma åt cistern etc.

4. Jesca_j
    Medlem Nivå 11

Tack för svaren!
    Men vi kommer inte att ha inbyggd cistern utan det är en utanpåliggande.

5. P
    Medlem Nivå 2

Vi ska ha något liknande och på båda sidor om stolen tänkte vi göra 3 st lådor in i nischen, där vi kan förvara toapapper, tidningar etc. På ovansidan av nischen kanske vi lägger samma klinker som på golvet. Nichen går för övrigt ihop i vinkel med badrumsmöbeln (handfatet) och på samma höjd.

6. M
    Medlem Nivå 9

Köp iaf INTE IDO inbyggnadstoalett, den där när cisternern sitter i väggen dolt, skitsnyggt blev det med helt platt vägg och inbyggd tryckknapp osv osv, men som jag kan minnas någon har sagt

"den är fan inte piss och skitvänlig" .. det är verifierat nu helt klart.

7. S
    Medlem Nivå 6

Menar du att ingen inbyggnadscistern toastol är "piss och skitvänlig" :surprised:, Vi som hade tänkt detta!?

8. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Nädå, så är det inte. Jag har med stort nöje gjort både det ena och det andra och båda i en vägghängd IFÖ.

9. Jesca_j
    Medlem Nivå 11

Ni som monterat vägghängd WC, köpte ni till monteringsramen av metall som placeras inne i väggen eller kortlade ni bara och skruva fast stolen i en regel?

10. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Som det är nu har jag förstärkt väggen med reglar, sedan sitter det en 12mm plyfa utanpå det.

Eventuellt kommer jag använda något järn + T-bultar (eller vad de nu heter), men jag tror inte det behövs egentligen.

11. S
    Medlem Nivå 6

Huruvida den är "piss ocg skitvänlig" bör väl inte bero på om cisternen är inbyggd eller inte  ???. Och jag utgår ifrån att du, MathiasS, är en stor å redig karl... mao att skiten går å spola ner ordentligt  :-X och wcstolen hänger kvar på väggen  :-/

12. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Stor vet jag inte, redig, ja förhoppningsvis. Kopplingen till restprodukternas framfart i avloppet förstår jag dock inte riktigt.... :p

Men visst är det så att ev komfortbrister beror på skålens utformning, om den är vägghängd eller inte är ointressant.

13. M
    Medlem Nivå 9

Som jag skrev .. IDO med inbyggnadscistern (går bara att ha det till den toan jag menar) .. ända jag har erfarenhet av i dagsläget. Den är kass, ej piss o skitvänlig dårå.

Alltså .. Trevi 71154 på IDO´s hemsida under "Våra produkter och Toaletter.

14. S
    Medlem Nivå 6

Då konstaterar jag att man visst kan köra vägghängd med inbyggd cistern men inte IDO bara! :D.

MathiasS: Stora karlar = stora "du vet vad" och också en extra tyngd på stolen ;D

15. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

8)