Jag har en Nilfisk attix 30 dammsugare som levt ett bra tag, men den har börjat uppföra dig konstigt.
Startar man den så kör den en stund och sen dör den, för sen starta upp igen och sen dö igen.
Någon som råkat ut för något liknande och kan tipsa om vad som är fel?
Jag plockade isär den och blåste rent från allt damm, kretskortet såg fint ut. Inga uppenbara fel iaf.
Värt att laga eller skall man köpa sig en ny?
Startar man den så kör den en stund och sen dör den, för sen starta upp igen och sen dö igen.
Någon som råkat ut för något liknande och kan tipsa om vad som är fel?
Jag plockade isär den och blåste rent från allt damm, kretskortet såg fint ut. Inga uppenbara fel iaf.
Värt att laga eller skall man köpa sig en ny?
Kanske sitter det en TK-kontakt ( termokontakt ) i lindningen, den stänger av om lindningen blir för varm och startar när den svalnat. Orsak dåligt drag genom för att kyla av motorn eller en kortis mellan trådar i lindningen. åtgärd första se till at det det blåser bra genom motorn, det andra kan vara fel på TK, ( är då 2 extra ledningar in i motorns lindning ) Kan kopplas bort genom att kortsluta ledningarna som prov. Om inte så är det kört med motorn.TK är en säkerhet för överbelastning, så inte det börjar brinna i motorn. på grund av överhettning.
Så om motorn har TK, så bör den alltså ha 4 sladdar in till sig?J jonaserik skrev:Kanske sitter det en TK-kontakt ( termokontakt ) i lindningen, den stänger av om lindningen blir för varm och startar när den svalnat. Orsak dåligt drag genom för att kyla av motorn eller en kortis mellan trådar i lindningen. åtgärd första se till at det det blåser bra genom motorn, det andra kan vara fel på TK, ( är då 2 extra ledningar in i motorns lindning ) Kan kopplas bort genom att kortsluta ledningarna som prov. Om inte så är det kört med motorn.TK är en säkerhet för överbelastning, så inte det börjar brinna i motorn. på grund av överhettning.
När jag tog isär dammsugaren så var det bara två sladdar till motorn men jag följde inte sladdarna in till själva lidningen.
Den kan även sitta på en av dom som går in, finns lite olika sätt att montera dom på., det kan gå att se om det finns en TK , i bland blir det som en liten bula på lindningen. Om du kopplar 230 direkt på motorn efter elektroniken ( troligen mjukstart ) och ser vad som händer, är det en mjukis med i spelet så kan det vara en triac som när den blir varm lägger av.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Nilfisk attix som tillfälligt sänker varvtalet?
Teknik -
Nilfisk ATTIX 965-21 SDXC - perfekt för krypgrunden DIY
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Nilfisk Attix 30? Bra köp?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Skänkes: Dammsugarpåsar till Nilfisk Attix
Säljes, Uthyres & Skänkes -
HEPA filter till Nilfisk Attix 360-21
Verktyg, Maskiner & Fordon