Har en Nibe bergvärmepump F1126, fungerat felfritt under de senaste två åren med att värma upp huset (2 våningar och inredd källare). Nu verkar den inte reagera på att det blivit kallare ute eftersom elementen står kalla. Vi har öppnat alla element och avluftat, bytt utomhusgivare och varit i kontakt med serviceman som rekommenderat en systemåterställning sedan välja en viss kurva. Utan resultat. Det går att forcera in värme i alla element om vi manuellt sänker aktuellt värme på gradminuter, dock så återställer sig värdet till 0, sen står den stilla där och elementen blir återigen kalla. Varmvattnet funkar fint däremot. Bifogar lite bilder så får någon lite mer kunnig gärna komma med tips!

• Display på värmepump med statusmeddelande, knappar nedanför, användarspår. (14 ord)
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepumpens kontrollenhet visar driftinformation, temperaturer, knappar för användargränssnitt, servicenummer och statusindikator.
    Skapa konto
  • Värmepumpsdisplay visar temperaturinformation och driftstatus. Kontrollknappar och servicekod nedanför. Använd spelutrymme, slitage synligt.
    Skapa konto
  • Digital kontrollpanel för värmesystem med statusinformation och temperaturavläsningar; knappar och symboler; grön indikatorlysdiod.
    Skapa konto
  • Digital display på reglerenhet, glansigt, reflektioner, knappar, svenska texter, grönt ljus, användargränssnitt.
    Skapa konto
  • Ett vitt styrpanel till ett värmesystem med display, knappar och statusindikatorer.
    Skapa konto
  • Digital kontrollpanel för värmepump med menyval på svenska, grönt ljus, navigeringsknappar och OK-knapp.
    Skapa konto
  • Digital termostat för värmesystem, inställningsskärm med graf, knappar, grönt ljus, text på svenska.
    Skapa konto
  • Digital termostatpanel med temperaturinställningar för olika utomhustemperaturer, grön lysdiod och knappar.
    Skapa konto
  • Digital panel visar värmeinställningar med graf över temperaturförhållanden och styrfunktioner.
    Skapa konto
  • Värmepumpens kontrollpanel, smutsig, med knappar, skärm och lysande grön lampa.
    Skapa konto
Bosselove Bosselove skrev:
Har en Nibe bergvärmepump F1126, fungerat felfritt under de senaste två åren med att värma upp huset (2 våningar och inredd källare). Nu verkar den inte reagera på att det blivit kallare ute eftersom elementen står kalla. Vi har öppnat alla element och avluftat, bytt utomhusgivare och varit i kontakt med serviceman som rekommenderat en systemåterställning sedan välja en viss kurva. Utan resultat. Det går att forcera in värme i alla element om vi manuellt sänker aktuellt värme på gradminuter, dock så återställer sig värdet till 0, sen står den stilla där och elementen blir återigen kalla. Varmvattnet funkar fint däremot. Bifogar lite bilder så får någon lite mer kunnig gärna komma med tips!
Verkar som ni inte har cirkulation i systemet så den hinner lösa på hysteres. Fungerar cirkulationspumpen på värmen?

V växelventil skrev:
Verkar som ni inte har cirkulation i systemet så den hinner lösa på hysteres. Fungerar cirkulationspumpen på värmen?
Hur kan du se det? Om cirkpumpen är trasig på något sätt vet jag inte. Men eftersom värmen verkar fungera när jag manuellt drar ner aktuellt värde på gradminuter, även om den snabbt återställer sig, så tänkte jag om det kan vara någon felinställning eller någon angivare som talar om för pumpen att värmen inte behövs än.

Bosselove Bosselove skrev:
Hur kan du se det? Om cirkpumpen är trasig på något sätt vet jag inte. Men raeftersom värmen verkar fungera när jag manuellt drar ner aktuellt värde på gradminuter, även om den snabbt återställer sig, så tänkte jag om det kan vara någon felinställning eller någon angivare som talar om för pumpen att värmen inte behövs än.
Om du tittar på din framledning och Returledning så ser du en för stor diff mellan dom och står din cirkulationspump still när kompressorn startar hinner framledningen bli större än vad ditt hysvärde är inställt på.Annars skulle du få ett HP larm(högtryckslarm) för din värmepump blir inte av med värmen=ingen cirkulation.

Tre grejer jag reagerar på...
-varför varmvattnet är så hett. 55 grader på den brukar innebära att vp nästan inte orkar göra dom tempraturerna
- symbolen för vv laddning är framme. Varför! Är den inte klar med varmvattnet även fast det är så hett
- Varför visas inte symbolen för cirkpumpen. Den brukar ju alltid lysa när det är " värmebehov"
Jag skulle vilja se vilken komfortläge det är valt under meny 2 å dessutom vid vilka tempraturer den jobbar efter beroende på vilket komfortläge som valts.

Hej
Du har ingen kulventilens med metallsil, som behöver rengöras? Eller ett magnetfilter som behöver rengöras?

V Vector skrev:
-varför varmvattnet är så hett. 55 grader på den brukar innebära att vp nästan inte orkar göra dom tempraturerna
Att varmvattnet värms till 55 grader är väl inget konstigt? Brukar vara aningen högre vad jag vet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.