Jag har nyss flyttat in i ett hus som har en ca 1 år gammal vp.
Jag hörde från förra ägaren att han haft hyresgäster och de hade skruvat upp värmen väldigt mycket i vinter och fått höga räkningar...
Nu efter inflytt har jag gått runt stundvis och känt på radiatorerna så har jag märkt att de är väldigt ojämnt varma.. De är bara varma uppe vid inlopp och oftast ganska kalla nertill vid utlopp.

Det är ett 40-tals hus med tjocka rör och stora radiatorer. Jag antar att det är/varit självcirkulation men det funkar ju sådär, speciellt efter att någon bytt ut ett av radiatorernas utlopp till tunnare koppararrör..?

Jag misstänkte genast cirkulationspumpen, så jag gick ner och tittade på inomhusdelen, hittade pumpen synlig från baksidan av pannan. Jag försökte trycka på knappen för att höja till högre hastighet men den lös inte alls.
Enligt manualen ska den lysa grönt och den ska lysa olika när man trycker på knappen..
Det är en Wilo Para pump. Det sitter en likadan längst ner i pannan men den är till tappvarmvattnet som jag förstår det. Den lyser och låter, så antar att den funkar som den ska.

Hur ser det ut med garantier från NIBE eftersom pannan bara är ca ett år gammal?
Hur felsöker jag? Jag letade efter en säkring som enligt manual skulle sitta en bit in på strömsladden, men det fanns ingen.
Vad kan det kosta att byta en pump?

Jag är osäker på om förra ägaren har haft en firma som installerat värmesystemet eftersom installationsmanualen ej är ifylld.. Detta påverkar troligen garanti osv..

Det är 3 års garanti och därefter 3 års ytterligare försäkring som ingår i priset men installationen måste vara fackmannamässigt utförd. Kontakta NIBE serviceombud så får de komma och titta:

T
Den övre pumpen är bara aktiv när anläggningen producerar varmvatten.

Den nedre pumpen är aktiv vid värme samt varmvatten!

• Gilla
Juulis
  • Laddar…
Tack! Skönt att det är som det ska med den!

Men för att fixa problemet med att värmen inte går runt tillräckligt då det är stora element och stora rör, kan man ställa in inställningarna för pumpen på något vis?

Jag ser i infon att den går på 20% ibland och 70% ibland osv. Är den helt automatisk eller finns fin-inställningar i de avancerade menyerna?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.