Någon som har Nibe S1256 bergvärmepump och kan kolla hetgas temperaturen under varmvatten körning?
Jag har nyligen installerat en S1256 och det verkar som att hegas temperaturen är för högt. Vill gärna veta om det är pga den nya gasen i S1256 eller det finns något fel i min värmepump.
Tack för era svar på förhand!
Jag har nyligen installerat en S1256 och det verkar som att hegas temperaturen är för högt. Vill gärna veta om det är pga den nya gasen i S1256 eller det finns något fel i min värmepump.
Tack för era svar på förhand!
För dåligt flöde gemom växlaren, då blir inte kompressorn av med värman och löser ut HT, har du bara golvvärme, då kan det inträffa när ställdonen stryper till med för varmt. Finns det en baypass på fördelare för GV. Ett rör mellan stora rören på GV. Annars ta bort ett ställdon på tex bad/dusch så finns det alltid flöde för VP. Gärna fler don om det finns fler bad/dusch i huset, inte fel med varma golv där.
Därför vill man trimma in sin anläggning att kunna gå med så låg framledning som möjligt, för att sänka hetgaserna. Sen beror höga hetgaser inte endast på det, men har du bra snurr på vattnet, och en låg framledning, så minskar hetgaserna
Tack! Har 4 st GVF och på alla finns det en eller flera borttagna termostater.J jonaserik skrev:För dåligt flöde gemom växlaren, då blir inte kompressorn av med värman och löser ut HT, har du bara golvvärme, då kan det inträffa när ställdonen stryper till med för varmt. Finns det en baypass på fördelare för GV. Ett rör mellan stora rören på GV. Annars ta bort ett ställdon på tex bad/dusch så finns det alltid flöde för VP. Gärna fler don om det finns fler bad/dusch i huset, inte fel med varma golv där.
Men då pumpen jobbar mot en arbetstakt på 200l tänker jag att felet borde ligga närmare. På tanken finns en egen cirkulationspump. Den går på ca 50%. Kan den behöva ökas? Vill inte öka för mycket för att förstöra skiktningen.
Sedan har jag även en extern VVB. Kan den ställa till det?
Behöver ha ca 35-36gr på framledningen för att få önskad innertemperatur. Tycker inte det borde ställa till det.DonPablo skrev:
Jag tycker det verkar som värmebärar pumpen ökar i fart för sent och att den saktar av för tidigt. Se bif graf. Där ser man att när hetgasen går upp i temp följer pumpen med och ökar från 62% till 90%. men sen går den konstigt nog ner till 30% för att sedan gå upp till 62% i normalfart. Tyckert att de borde behålla 90% i fart under en längre stund för att ta bort värmen och därmed inte lösa ut HG larmet.
Redigerat:
Bara skit med att VB-pumpen ska ändra fart. då blir det sådär. Se till att få pumpen att gå konstant, sätt bort auto och om det går en fart på min ca 60 % som prov. När den går ner i fart så kan det bli att den inte orkar med riktigt att trycka ut flödet som ska vara. Då kan dom delar som är längst bort, kanske inte få det flöde som behövs. Åter igen. Bara skit som någon tror sig är bra.
Är inne på samma spår men frågan är hur/vart man ändrar inställningarna för Värmebärarpumphastighet (GP1)?J jonaserik skrev:Bara skit med att VB-pumpen ska ändra fart. då blir det sådär. Se till att få pumpen att gå konstant, sätt bort auto och om det går en fart på min ca 60 % som prov. När den går ner i fart så kan det bli att den inte orkar med riktigt att trycka ut flödet som ska vara. Då kan dom delar som är längst bort, kanske inte få det flöde som behövs. Åter igen. Bara skit som någon tror sig är bra.
Har ingen sådan VP men försöker hitta något i manualen om pumpen, kolla in meny 7.1.2 sidan 51 som hamdlar om VB-pump GP1 och KB-pump driftläge och fart. Pricka av auto för VB och kanske det går att sätta en minfart med. Tex 60 % som prov.
Gick in i menyn enl ditt tips och lät auto stå kvar men ändrade min % till 50% (då den oftast ligger runt 70% i normaldrift). Har inte fått några nya larm och ser inte att GP1 droppar till 10-20% så det verkade hjälpa.J jonaserik skrev:
Nästa fråga, ser att HT fortfarande går upp till runt 110gr innan den sjunker vid uttag av varmvatten.
Kan detta ha att göra med att jag har en arbets tank eller extra spetys VVB som gör att den går upp så högt?
Troligen inte, att tempen droppar är nog för att det är svalt i botten och kyler av tempen genom växlaren. Det är samma pump för huset och VV . Om jag inte har fel så ska pumpen varva upp, när den gör VV. Att tempen går upp så högt kan inte jag svara på. Igen kylgubbe, men kanske andra på forumet kan svara. Du får prova med 50% och se om det räcker, pumpen får inte gå under det. Allt måste få det flöde som behövs
Klicka här för att svara