Byggahus.se

Nibe S 1255 1,5-6 kW går ej att duscha mer än 15 min

1. E
    Medlem · 24 inlägg

ESM81

Medlem
    Detta är ju ett av problemen med Nibe då de säljer till vilken rörpulare som. Inte krav på någon kunskap.

Men jag tror fortfarande att det ej är något fel på pumpen.

2. G
    Medlem · 79 inlägg

Gaston11

Medlem
    Jag kollat förra veckan var radiator ca 35 grader och dusch 20 minuter och sen ladda varmvatten enbart kompressor tar 44 minuter ladda sen klart.
    I februari var ute -15 grader kallt och radiator är 54 grader och dusch 15 minuter sen ladda varmvatten både kompressor och hjälp lite extra elpatron 1 steg 1.5 kW ca 3 minuter och sen 2 steg 3 kW ca 10 minuter sen klart snabbt upp 48 grader varmvatten tills sist återvänder till radiator, detta är bergvärme Daikin Altherma 3 GEO. Vet inte varför Nibe är så långsam och effekt. Vet att handlar om kommentar här tråd Nibe. Det är bra att jämför som problem och löst.

Redigerat 15 maj 15:47
  3. S
    Medlem · 180 inlägg
    Ja det vågar man. Generellt är fabriksinställningar något att utgå ifrån som bör passa de flesta men manualen stödjer även val av egna inställningar.

Det är en fördel att notera ursprungsinställningarna och inte göra för många ändringar på en gång.
    ”Fabriksinställningar” ska även gå att komma tillbaka till genom någon reset om det skulle skita sig. Men då kanske man får parametrera driftsättningen av borrhålet osv. Jag har inte just din pump så vet inte allt om den.

Du kan testa dessa parametrar en och en i nämnd ordning om du vill göra något:

Du vill prioritera mycket varmvatten.
    I meny 2.2 bör det stå ”stort” (varmvattenbehov, elpatron används delvis och varmvatten är prioriterat)

Då bör 4.30.1 redan prioritera varmvatten.
    Du kan testa att ändra inställningen ”stopp av tillsats” i 4.30.2 så att den står högt. Vad står där nu?

Det står att ”stopp av värme inte får ställas lägre än stopp av tillsats. Det är konstigt för det skulle tyda på att elpatrontillsats aldrig är tillåten när det är varmt väder ute och värme är stoppad.?!?

ställ de på samma värde då.

I 4.30.3 vad står där? Ställ ner det värdet på startdifferens tillsats så långt det går så startar tillsatsen tidigare.
    Ställ ner differens mellan tillsatssteg så går fler elpatronsteg i fortare om de finns.

Kanske det blir bättre?

4. E
    Medlem · 73 inlägg

EmelieW

Medlem
    Tack så mycket. Ska testa detta när Nibe är klar med sin övervakning av pumpen.

5. S
    Medlem · 180 inlägg
    Jag hade nog även övervägt att byta duschmunstycke. Har själv duschkabin och ett snålspolande som man kan ändra stråle på. I ett läge blir det som en spraydimma. Det går väldigt lite vatten och det ångar. Det är bra om man tycker om att duscha länge och varmt. Det är ju energislöseri att spola ut en massa varmvatten. Kanske ett badkar passar er då man kan ligga och värma sig länge?

6. E
    Medlem · 73 inlägg

EmelieW

Medlem
    Ja oavsett om det är fel på pumpen eller inte så tänkte vi investera i ett snålspolande duschmunstycke. Har du något tips på något bra?

7. S
    Medlem · 180 inlägg
    Det finns nog många varianter. Jag har inget bra tips. Själv köpte jag en duschkabin från Jula med flera duschmunstycken och den har även fördelen att det blir varmt att duscha i ett mindre utrymme samt att vattnet leds ner till golvbrunnen direkt och skonar väggar och golv från fuktbelastning. Det blir ingen imma på badrumsspegeln heller.

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...V_gWiAx3xrQNFEAQYAiABEgILzPD_BwE&gclsrc=aw.ds

• Laddar…
  8. R
    Medlem · Stockholm · 193 inlägg

rob_t_j72

Medlem
    Har det hänt något?

• Laddar…
  9. V
    Medlem · 613 inlägg

Vector

Medlem
    Precis, är också nyfiken....

10. E
    Medlem · 73 inlägg

EmelieW

Medlem
    Nu har vår värmepump bevakats ett tag och de kom fram till att det inte är något fel på den. När temperaturen sjunker i tanken till lägre än 47 grader så ska den börja värma på igen vilket den gör men med endast med 1 kW och det går inte att reglera upp. Elpatronen är också låst och kan endast användas för uppvärmning av huset kalla dagar. Leverantören ska nu byta ut pumpen mot en annan. Vi diskuterar en Bosh 7001 2-8 kW. Den ska tydligen använda en annan teknik för uppvärmning än Nibe med värmeslingor i tanken. Man ska tydligen också kunna ställa in den så att den värmer vatten i flera steg gällande kompressorn och även med elpatron om man behöver. Någon med erfarenheter av detta?

11. J
    Medlem · 6 748 inlägg
    Blockerad 1 kW för VV , hur går det då med den omtalade legionellakörningen som det pratas om så mycket. Den ska upp till min 60 C och det blir dåligt med den med så liten effekt.

• Laddar…
  12. S
    Medlem · Uppsala · 1 175 inlägg

slurppe99

Medlem
    Det ska bara behövas höjas en dag i veckan eller en dag varannan vecka anser man. Där det kan ställas in på värmepumpen. Sedan höjde man till 60 grader för man såg att det fanns en risk med långa ledningar att legionella bakterien inte skulle försvinna. Jag skulle nog inte chansa utan ha en höjning minst en gång i veckan.

Jag är inte så imponerad av lösning med värmepumpar överhuvudtaget. Då de säger att de är energieffektiva. När de till stor del laborerar med pannornas varmvatten till 40-47 grader. För att de ska verka mer energieffektivare. En del som Nibe luftvärmepump 730F? som sitter i nyare hus. Skryter om att de kan ge 240 liter varmvatten. Men den är bara 40-42 grader.Den satsar först på att ge värme före varmvatten. Men det kan ställas om. Sedan erbjöd man en tillhörande vvb på 50 liter för dem med stort behov.

Det här var ett stort problem tidigare då de första pumparna gav 140-160 lite varmvatten med låg värmetemperatur. Vilket gjorde att flera i en familj hade svårt att duscha och bada efter varandra. Sedan införde vissa en funktion för konstant 55 graders varmvatten. Som nu verkar vara borta på vissa.

Redigerat 26 maj 20:26
    • Laddar…
  13. V
    Medlem · 613 inlägg

Vector

Medlem
    Nu har jag inte sprungit på många i s modellen men jag har svårt å se att den ska bara värma vv med 1kw. Det innebär att den bara går på 20hz då. Nog tycker man att 3kw borde den åtminstone gå på å iallafall på f modellen så finns det i menyn att man kan välja "hög effekt" på vv som gör att den hoppar upp nått steg till. Men men....nu verkar ni byta....

• Laddar…
  14. R134a
    Husägare · Norrbotten · 443 inlägg

R134a

Husägare
    det är en värmepump du har, inte fjärrvärme, tömmer du beredaren lär det ta tid innan det blir varmt igen.
    du har tillgång till 200 liter 40 gradigt vatten på normal vv tillv.

15. B
    Medlem · 919 inlägg

Bigfoot

Medlem
    När du säger att den värmer med endast 1kW, menar du då att den använder det värmepumpen ger plus 1kW tillskottsel eller menar du att den på något sätt är begränsad till 1kW totalt? Det senare vore jättekonstigt medan det förra inte borde vara något problem för de flesta. (Normalt sett vill man ju helst klara sig helt utan tillskott.)
    Boschen har för övrigt samma tankvolym så den kommer inte att lösa ert problem med att ni duschar slut på varmvattnet, bara att den återladdas snabbare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.