Byggahus.se
Hej! Har nyligen flyttat in i en stuga med en mindre anläggning bestående av pump (vatten från en sjö), Flamco 24 liters hydropress och en liten Nibe Nibette 15 VVB. Den senare fungerade en vecka sedan bara den dog. Jag har kontrollerat att det finns ström i uttaget där stickproppen sitter och även kontrollerat de tre säkringarna. Allt fungerar, det verkar som att beredaren har gett upp. Jag kan inte hitta någon uppgift om eventuell säkring eller motsvarande på själva beredaren, kan det finnas? finns det någon felsökning jag skulle kunna göra innan jag beställer ny VVB?

Kolla så inte max-termostaten har löst ut till att börja med.
Annars återstår fel på driftstermostat eller trasig elpatron.

• Gilla
neutronen
  • Laddar…
kulle kulle skrev:
Kanske detta kan vara till hjälp

[länk]
Ja verkligen, nu ser jag var kopplingsrummet är.

Ymer Ymer skrev:
Kanske samma problem som jag hade?
[länk]
Fullt möjligt! jag skall försöka ta mig in i kopplingsrummet och se om det finns någon återställningsknapp.

Redigerat:
Värmepanna under diskbänk omgiven av rördragningar och manometer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett litet bekymmer är att beredaren är installerad under diskbänk, se bilden, med ett antal rördragningar omkring den. Det blir en utmaning att försöka få loss kåpan till kopplingsrummet!

Ja där har ju nån tänkt mer på att få in den i det trånga utrymmet framför underhållsbarhet.... En VVB med sån liten kapacitet kanske är bättre att ersätta med en beredare som värmer genomströmmande vatten.

Om du inte kan plocka i anläggningen själv kommer ju en röris att börja ticka rätt mycket pengar bara att montera för att komma åt beredaren

Appendix Appendix skrev:
Ja där har ju nån tänkt mer på att få in den i det trånga utrymmet framför underhållsbarhet.... En VVB med sån liten kapacitet kanske är bättre att ersätta med en beredare som värmer genomströmmande vatten.

Om du inte kan plocka i anläggningen själv kommer ju en röris att börja ticka rätt mycket pengar bara att montera för att komma åt beredaren
Jag är relativt händig men VVS-novis.. ge mig exempel på "beredare som värmer genomströmmande vatten."

Ja, om anläggningen ska monteras ned (vilket jag börjar tro att den trol vis ska), så blir det nog jag själv som gör det.

B neutronen skrev:
Jag är relativt händig men VVS-novis.. ge mig exempel på "beredare som värmer genomströmmande vatten."

Ja, om anläggningen ska monteras ned (vilket jag börjar tro att den trol vis ska), så blir det nog jag själv som gör det.
Jag läste på om genomströmningsvärmare och det är inte vad jag behöver i framtiden, men tack för input!

Vill bara återkoppla och avsluta tråden. Jag lyckades ta upp ett hål i frontluckan (se bild), och komma åt återställningsknappen. Nu fungerar beredaren igen :)

• Uppskuret hål i frontluckan på en beredare för att komma åt återställningsknappen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.