I
Hej,

Fick en Nibe VVM310 med F2120-12 installerad slutet av förra året. Efter en del justeringar hamnade värmekurvan på 11 medan min temp fick sättas på 25 grader för att underhålla källaren. En tempomätare inne sattes upp och tempen sattes till 25 grader vilket fungerat utmärkt även under vintern. Problemet nu är att totts att jag satt ner min temp från 25 till 15 och temperatur 25 till 21 så ligger framledningstempen kvar på 25 grader efter 2 dygn?

Först tänkte jag om det är så att entréplan värmer upp vattnet men det låter lite långsökt?

Kunde inte se att anläggningen har något sommarläger så som pelletspannan har. En tanke är annars att justera värmekurvan men vad jag kan se så ska den ge ut runt 15 grader vid 20+ grader (vilket det är nu).

MVH

Det brukar bli så på sommaren att framledningstemperaturen blir lika med inomhustemperaturen om värmevattnet fortfarande cirkulerar. Annars kan framledningsgivaren visa ännu högre temperatur om det inte cirkulerar pga värmeläckage från varmvattenberedaren. Din anläggningen är säkert inte byggd för att kunna ge kyla och i så fall måste allt kondensisoleras.

I
Det verkar så ja, framledningstempen fökjer ganska mycket vad entré plan har för värme. Detta borde betyda att entréplan värmer upp källaren genom det vattenburna systemet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.