1 607 läst · 19 svar
2k läst
19 svar
NIBE fighter 410P överhettad, slocknar, problem
Sida 1 av 2
Hej!
Jag har ett problem med min NIBE Fighter 410P. Det började med att överhettningsskyddet löste ut någon gång i början utav året. Så okunnig som jag är om luftvärmepumpar, ringde jag jouren och det misstaget kostade mig dyrt. De lyckades lokalisera knappen på överhettningsskyddet som hade utlöst och problemet blev åtgärdat på mindre än 5 minuter. Jag har nu lärt mig något för livet.
Jag trodde att alla problem var lösta men nu i efterhand har det bara fortsatt krångla. Under upprepade gånger har luftvärmepumpen blivit överhettad och stängt av sig i flera timmar innan den hoppar igång igen. Jag har haft en tekniker hos mig men det enda han kunde säga var "det enklaste är att byta ut hela luftvärmepumpen mot något nytt, den är ändå så gammal" utan att ha gjort en ordentlig felsökning. Jag har inte gett upp hoppet ännu och jag hoppas det finns en lösning till mitt problem.
Jag har försökt läsa på i detta forum kring detta och har förstått att det kan röra sig om 3 saker. Antigen fel på kontaktor, relä som har klibbat ihop sig eller elpatron. Men rätta mig gärna om jag är ute på fel spår och led mig i rätt väg. Vad bör jag göra för att felsöka dessa komponenter?
Maskinen hoppade precis igång i denna skrivande stund och detta är mina värden:
1-47 (1-79 innan den slocknade idag)
2-40
3-03
4-22
5-80
6-09
7-01
8-37
9-31
10-40
11-00
12-07
13-00
14-01
Jag har ett problem med min NIBE Fighter 410P. Det började med att överhettningsskyddet löste ut någon gång i början utav året. Så okunnig som jag är om luftvärmepumpar, ringde jag jouren och det misstaget kostade mig dyrt. De lyckades lokalisera knappen på överhettningsskyddet som hade utlöst och problemet blev åtgärdat på mindre än 5 minuter. Jag har nu lärt mig något för livet.
Jag trodde att alla problem var lösta men nu i efterhand har det bara fortsatt krångla. Under upprepade gånger har luftvärmepumpen blivit överhettad och stängt av sig i flera timmar innan den hoppar igång igen. Jag har haft en tekniker hos mig men det enda han kunde säga var "det enklaste är att byta ut hela luftvärmepumpen mot något nytt, den är ändå så gammal" utan att ha gjort en ordentlig felsökning. Jag har inte gett upp hoppet ännu och jag hoppas det finns en lösning till mitt problem.
Jag har försökt läsa på i detta forum kring detta och har förstått att det kan röra sig om 3 saker. Antigen fel på kontaktor, relä som har klibbat ihop sig eller elpatron. Men rätta mig gärna om jag är ute på fel spår och led mig i rätt väg. Vad bör jag göra för att felsöka dessa komponenter?
Maskinen hoppade precis igång i denna skrivande stund och detta är mina värden:
1-47 (1-79 innan den slocknade idag)
2-40
3-03
4-22
5-80
6-09
7-01
8-37
9-31
10-40
11-00
12-07
13-00
14-01
Hej! Ja det lönar sig att läsa manualen i god tid innan man råkar ut för något! Helt klart fel på kontaktor skulle jag säga. Det är inte ovanligt. Kontaktor 10 som styr 6 kW elpatron troligast men även kontaktor 67 som styr 2 kW kan behöva bytas ut. Vad får du för värden på kanal 04 och 05 efter 30 min eller mer sedan den startades? Har själv kollat om kompressorn verkligen fungerar?
Menar du att det är +3 °C eller -3 °C ute när man tittar på kanal 03? Lite svårt att förstå vad du egentligen menar när du skriver "3-03" eftersom du använder "-" överallt.
Här en länk till den utbyteskontaktor som NIBE rekommenderar: https://jsenergi.com/reservdelar-ni...cu-089380/010-kontaktor-fjaderanslutning.html Tyvärr är den ganska dyr men den passar till sin uppgift fast det kräver att man tar bort alla flatstift och skalar alla lederna så att de passar i den nya kontaktorn.
Ser också att kanal 05 som ska visa temperaturen på avluften visar ett helt toktigt värde. Om det fortsätter så behöver man byta givaren: https://jsenergi.com/reservdelar-ni...004-temperaturgivare-till-nibe-varmepump.html Kan vara ganska mycket pyssel dock och kräva att man gör en speciallösning utanpå plåtarna och borrar sig in i avluftskanalen om man inte kommer åt att byta själva originalgivaren.
Menar du att det är +3 °C eller -3 °C ute när man tittar på kanal 03? Lite svårt att förstå vad du egentligen menar när du skriver "3-03" eftersom du använder "-" överallt.
Här en länk till den utbyteskontaktor som NIBE rekommenderar: https://jsenergi.com/reservdelar-ni...cu-089380/010-kontaktor-fjaderanslutning.html Tyvärr är den ganska dyr men den passar till sin uppgift fast det kräver att man tar bort alla flatstift och skalar alla lederna så att de passar i den nya kontaktorn.
Ser också att kanal 05 som ska visa temperaturen på avluften visar ett helt toktigt värde. Om det fortsätter så behöver man byta givaren: https://jsenergi.com/reservdelar-ni...004-temperaturgivare-till-nibe-varmepump.html Kan vara ganska mycket pyssel dock och kräva att man gör en speciallösning utanpå plåtarna och borrar sig in i avluftskanalen om man inte kommer åt att byta själva originalgivaren.
Redigerat:
Hej Josth!
Tack för ditt snabba svar.
Hur kan man kontrollera ifall kontaktor har gått sönder. Ligger den under översta metallplåten? Hur felsöker jag kompressorn?
Oj förlåt mig, jag såg ej att det var plus och minustecken på kanalerna. Jag är verkligen en beginner i detta...
Så här såg det ut när den drogs igång igen:
1 = 47
2 = 40
3 = -3
4 = 22
5 = 80
6 = 9
7 = -1
8= 37
9 = 31
10 = 40
11 = 0
12 = 7
13 = 00
14 = 01
Detta är värdena nu:
1 = 53
2 = 40
3 = -4
4 = 4
5 = 79
6 = 9
7 = -1
8= 43
9 = 31
10 = 40
11 = 0
12 = 29
13 = 00
14 = 01
Tack för ditt snabba svar.
Hur kan man kontrollera ifall kontaktor har gått sönder. Ligger den under översta metallplåten? Hur felsöker jag kompressorn?
Oj förlåt mig, jag såg ej att det var plus och minustecken på kanalerna. Jag är verkligen en beginner i detta...
Så här såg det ut när den drogs igång igen:
1 = 47
2 = 40
3 = -3
4 = 22
5 = 80
6 = 9
7 = -1
8= 37
9 = 31
10 = 40
11 = 0
12 = 7
13 = 00
14 = 01
Detta är värdena nu:
1 = 53
2 = 40
3 = -4
4 = 4
5 = 79
6 = 9
7 = -1
8= 43
9 = 31
10 = 40
11 = 0
12 = 29
13 = 00
14 = 01
Kontaktorn "klibbar ihop" och låser sig i draget läge. Känt problem. Man kan plocka ut kontaktorn och ta isär den så kan man då se brända delar. Viktigt att märka alla ledningar på något sätt så det blir rätt sedan. Börja med att byta kontaktor 10 tycker jag. Tittar man kanal 04 och 08 så ser det ut som kompressorn fortfarande fungerar och då är det lämpligt med reparation anser jag. Vilken årsmodell är det? Temperaturgivaren för avluften kanal 05 behöver som sagt också bytas ut om man vill ha korrekta värden men jag tror inte det påverka styrningen.
Redigerat:
Nu igen, varför alltid länka till det dyrste inköpsstället som finns i Sverige, tycker inte det är bra. Det finns kontaktorer mycket billigare på andra ställen. Finner det märklig att länka så. men ni kanske har aktier i det företaget, vem vet.J Josth skrev:Hej! Ja det lönar sig att läsa manualen i god tid innan man råkar ut för något! Helt klart fel på kontaktor skulle jag säga. Det är inte ovanligt. Kontaktor 10 som styr 6 kW elpatron troligast men även kontaktor 67 som styr 2 kW kan behöva bytas ut. Vad får du för värden på kanal 04 och 05 efter 30 min eller mer sedan den startades? Har själv kollat om kompressorn verkligen fungerar?
Menar du att det är +3 °C eller -3 °C ute när man tittar på kanal 03? Lite svårt att förstå vad du egentligen menar när du skriver "3-03" eftersom du använder "-" överallt.
Här en länk till den utbyteskontaktor som NIBE rekommenderar: [länk] Tyvärr är den ganska dyr men den passar till sin uppgift fast det kräver att man tar bort alla flatstift och skalar alla lederna så att de passar i den nya kontaktorn.
Ser också att kanal 05 som ska visa temperaturen på avluften visar ett helt toktigt värde. Om det fortsätter så behöver man byta givaren: [länk] Kan vara ganska mycket pyssel dock och kräva att man gör en speciallösning utanpå plåtarna och borrar sig in i avluftskanalen om man inte kommer åt att byta själva originalgivaren.
En kontaktor är ganska universal, och man behöver inte köpa "original". Däremot måste man veta om den är NO eller NC (normalt öppen eller sluten), samt spänning på spolen, med mera. Det borde stå på din befintliga. En bild så får du nog hjälp att hitta en vettig ersättningskontaktor.
T.ex. Kan nog denna passa, men måste kontrolleras först...
https://www.amazon.se/Hager-ESC425S...r&qid=1712173816&sprefix=Hager,aps,128&sr=8-2
T.ex. Kan nog denna passa, men måste kontrolleras först...
https://www.amazon.se/Hager-ESC425S...r&qid=1712173816&sprefix=Hager,aps,128&sr=8-2
Och var menar du att man kan köpa den av NIBE rekommenderade kontaktorn billigare?? Jag har bara sett den till högre pris på andra ställen. Utrymmet där kontaktorn ska sitta är ytterst begränsat så det måste vara en minikontaktor som matchar måtten på den gamla exakt. Måste också finnas plats för anslutning av två ledningar på varje anslutningspunkt.J jonaserik skrev:
B BSOD skrev:En kontaktor är ganska universal, och man behöver inte köpa "original". Däremot måste man veta om den är NO eller NC (normalt öppen eller sluten), samt spänning på spolen, med mera. Det borde stå på din befintliga. En bild så får du nog hjälp att hitta en vettig ersättningskontaktor.
T.ex. Kan nog denna passa, men måste kontrolleras först...
[länk]
Den som länkades till har NO och är säkert 230V spole. Det är samma värden på den du länkade till. Kostar bara 1/3 del av vad JS ska ha. Men det är lätt för en del att bara söka på reserdelar till VP XXXX .B BSOD skrev:En kontaktor är ganska universal, och man behöver inte köpa "original". Däremot måste man veta om den är NO eller NC (normalt öppen eller sluten), samt spänning på spolen, med mera. Det borde stå på din befintliga. En bild så får du nog hjälp att hitta en vettig ersättningskontaktor.
T.ex. Kan nog denna passa, men måste kontrolleras först...
[länk]
Försök inte att försvara med att dom fysiska måtten skulle skilja. Att köpa den från Nibe är inget att tänka på. För dyrt där med, om det går utan att hänvisas till återförsöäljare eller Nibe-service. Inte första gången som du länkar till det dyraste inköppstället. Den som finns på Amazon är inte större, snarare mindre i det fysiska måttetJ Josth skrev:Och var menar du att man kan köpa den av NIBE rekommenderade kontaktorn billigare?? Jag har bara sett den till högre pris på andra ställen. Utrymmet där kontaktorn ska sitta är ytterst begränsat så det måste vara en minikontaktor som matchar måtten på den gamla exakt. Måste också finnas plats för anslutning av två ledningar på varje anslutningspunkt.
En standardkontaktor från t.ex. Hager blir alldeles för stor. Då måste man totalt bygga om el-panelen och det är jättemycket jobb. Det ska vara en liten minikontaktor som matchar måtten på den som sitter där från början.
Ett relä fungerar på samma sätt som en kontaktor, men kontaktorn är anpassad för att styra högre elektriska strömmar. Detta sker genom en högre kraft i aktiveringen ihop med kraftigare huvudpols kontakter, vilket minskar slitage och förebygger sammansvetsning av kontakterna.
Vad ligger normalintervallet för kanal 4 och 8? om man överstiger normalintervallet kan man misstänka att det är fel på kompressorn då?J Josth skrev:Kontaktorn "klibbar ihop" och låser sig i draget läge. Känt problem. Man kan plocka ut kontaktorn och ta isär den så kan man då se brända delar. Viktigt att märka alla ledningar på något sätt så det blir rätt sedan. Börja med att byta kontaktor 10 tycker jag. Tittar man kanal 04 och 08 så ser det ut som kompressorn fortfarande fungerar och då är det lämpligt med reparation anser jag. Vilken årsmodell är det? Temperaturgivaren för avluften kanal 05 behöver som sagt också bytas ut om man vill ha korrekta värden men jag tror inte det påverka styrningen.
Tack så mycket för ditt svar. Jag ska kika på det du skrev. Vilka återförsäljare finns det på marknaden som har koll på detta?B BSOD skrev:En kontaktor är ganska universal, och man behöver inte köpa "original". Däremot måste man veta om den är NO eller NC (normalt öppen eller sluten), samt spänning på spolen, med mera. Det borde stå på din befintliga. En bild så får du nog hjälp att hitta en vettig ersättningskontaktor.
T.ex. Kan nog denna passa, men måste kontrolleras först...
[länk]
Kontaktor brukar ha självrensningsmekanismer för att bryta mikrosvetsningar när kontakterna slår ihop och brännmärken efter gnistor när det dras isär igen - och en del av rensningen bygger på att det går rätt mycket ström genom kontakterna. Men man skall också komma ihåg - dessa är designade för ett visst antal manövrar då det sliter en aning för var manöver.
Kontaktor kan man säga är en förstärkt relä och i många fall är det en styrsignalrelä som i sin tur styr en kontaktor för tex. 3-fas-matning till en kompressor eller en elvärmepaket
Men även dessa slits med tiden, så är kontaktorerna många år gamla med kanske hundratusentals manövrar bakom sig så är det dags att titta efter utbytes.
Kontaktorer som har så brända kontakter att någon av dessa slutar att leda ström är ofta orsaken till 3-fas kompressorer bränns i sina lindningar när bara 2 faser arbeta och det blir för mycket ström i dessa och för varma..
Vet man med sig att anläggningen är till åren och det är 3-fas kompressor - så bör man byta kontaktorer som preventiv åtgärd för att mota framtida missöden och kanske kompressor haveri - speciellt om de är 3-fas kompressorer och motorskydden inte gör sitt jobb (vilket tyvärr är allt för ofta, så även motorskyddet bör bytas och trippströmmarna sättas rätt när man byter kontaktorer) - det är den billiga kostnaden gentemot att byta kompressor eller hela värmepumpen för att kompressorn är brunnen - samma sak med eventuella mjukstartare då de också har kontaktorer i sig för att koppla i och ur mjukstarten (motstånd och/eller drossel) och blir någon av dessa dåliga (kontakten eller att motståndet bränns av) så blir det 2-fas drift och igen snart bränd 3-fas kompressor.
Kontaktor kan man säga är en förstärkt relä och i många fall är det en styrsignalrelä som i sin tur styr en kontaktor för tex. 3-fas-matning till en kompressor eller en elvärmepaket
Men även dessa slits med tiden, så är kontaktorerna många år gamla med kanske hundratusentals manövrar bakom sig så är det dags att titta efter utbytes.
Kontaktorer som har så brända kontakter att någon av dessa slutar att leda ström är ofta orsaken till 3-fas kompressorer bränns i sina lindningar när bara 2 faser arbeta och det blir för mycket ström i dessa och för varma..
Vet man med sig att anläggningen är till åren och det är 3-fas kompressor - så bör man byta kontaktorer som preventiv åtgärd för att mota framtida missöden och kanske kompressor haveri - speciellt om de är 3-fas kompressorer och motorskydden inte gör sitt jobb (vilket tyvärr är allt för ofta, så även motorskyddet bör bytas och trippströmmarna sättas rätt när man byter kontaktorer) - det är den billiga kostnaden gentemot att byta kompressor eller hela värmepumpen för att kompressorn är brunnen - samma sak med eventuella mjukstartare då de också har kontaktorer i sig för att koppla i och ur mjukstarten (motstånd och/eller drossel) och blir någon av dessa dåliga (kontakten eller att motståndet bränns av) så blir det 2-fas drift och igen snart bränd 3-fas kompressor.