Byggahus.se

Nibe fighter 310p högtryckspressostat A03

1. N
    Medlem · Stockholms län · 78 inlägg

Nybörjarnybyggare

Medlem
    Jag har en Nibe fighter 310p högtryckspressostat, där felmeddelande A03 börjat dyka upp sedan imorse. Jag har återställt högtryckspressostaten enligt manual, tidigare idag hjälpte det (eller pga omstarten i sig, vem vet), men nu på kvällen med 8 minusgrader ute kommer A03 tillbaka efter ca en kvart igen.

1. Är det lugnt att låta värmepannan stå på över natten trots felmeddelandet?
    2. Kommer felet yttra sig i att vattnet värms sämre/inte alls, så man behöver sitta brasvakt för att hålla huset över fryspunkt inatt?

Tack på förhand!

2. DonPablo
    Verktygstokig · Svärje · 767 inlägg

DonPablo

Verktygstokig
    Den stöttas av elpatron om du inte blockerat elpatrondriften. Högrtycksvakten löser för att kompressorn inte blir av med värmen,

3. N
    Medlem · Stockholms län · 78 inlägg

Nybörjarnybyggare

Medlem
    Tack - fick nu tag på servicefirma som kommer på tisdag och byter fläkten. Fläkten helt still, vilket skapar överhettningen. Så nu går det på elpatron (dyrt) utan ventilation i huset. Men bortsett från det, ifall nån annan nån gång läser detta, ska det inte vara några problem med uppvärmning av huset etc. Verkar dock bli dyrt att byta fläkt.

4. J
    Medlem · Stockholm · 6 885 inlägg

JosthPremiumikon: Hand

Medlem
    Lite konstigt tycker jag. Om fläkten inte går borde temperaturen på den kalla sidan i förångaren sjunka och eventuellt lågtryckspressostaten lösa ut, inte högtryckspressostaten??

Byta fläkt är ganska enkelt om man är händig. Kanske bara fläktkondensatorn som är paj om fläkten inte går. Annars brukar lagren vara det som slits och fläkten låta dåligt efter ett antal år. Man måste hålla reda på om den har 105 W, 130 W eller 170 W fläkt beroende på årsmodell hos 310P.

Redigerat 5 jan 10:22
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.