Byggahus.se

Nibe Fighter 310P behöver hjälp

1. D
    Medlem Nivå 1
    Hej..

Jag har precis köpt ett parhus på 127kvm i Landvetter (Västra Götaland)

Behöver lite vägledning gällande min Nibe Fighter 310P den är från 1997.

Frågor nedan:

1: Ska Elpatronlampan lysa hela tiden och låta värmepumpen välja när den ska använda Elpatron?

Kolla bifogad fil för fråga 1

2: Elpatronen kopplas igång vid 47 grader och stängs av vid 50 är det rätt? (Kanal 1). Den går ner till 47 väldigt ofta så elpatronen sätts igång många gånger mer dag. Vad kan man göra för att hålla den runt 50?

3: Min avfrostning sätts igång några gånger per dag, vad kan man göra för att stabilisera detta antar att de inte är normalt att den sätts igång?

4: Trycket, bar, ligger mellan 1,1-1,5 om det är för högt hur sänker jag den?

Bifogad bild fråga 4

5: Idag så svämmade den lilla vita skålen längst ner på vänster sida över, så det blev vatten på golvet. Detta hände 2 gånger på 1h, Vad kan det beror på?

Kolla bifogad fil på fråga 5

6: Mina kanaler står på

1: 47 till 50
    2: 40 till 41
    3: 2
    4: 12 till 14
    5:12till 14
    6:10
    7:0
    8:38
    9: - -
    10: 41
    11: -1 till 0
    12: 50
    13: 0
    14: 1
    15 - -
    16: - -
    17: 0
    18: 0
    19: 0
    20: 0
    21: 0

Ser kanalerna bra ut?

Tack för er tid hoppas någon kan hjälp mig en okunnig person.

2. J
    Medlem · Nivå 11
    Hej!
    Försöker vara nedan:

1: Ska Elpatronlampan lysa hela tiden och låta värmepumpen välja när den ska använda Elpatron?
    Svar: Ja när utetemperaturen faller ner till omkring 6-7 grader behöver el-patronen kunna gå in för att ge extra värme utöver det kompressorn ger. Beror också på hur mycket varmvatten som förbrukas.

2: Elpatronen kopplas igång vid 47 grader och stängs av vid 50 är det rätt? (Kanal 1). Den går ner till 47 väldigt ofta så elpatronen sätts igång många gånger mer dag. Vad kan man göra för att hålla den runt 50?
    Svar: Ja 47 -> 50 grader är rätt för tidiga årsmodeller av 310P. Eftersom din kompressor verkar ha havererat kan man renovera värmepumpen med ett renoverings-kit inkl. ny kompressor. Då kommer den nog att klara ner till 6-7 grader utan att el-patronen kopplas in.

3: Min avfrostning sätts igång några gånger per dag, vad kan man göra för att stabilisera detta antar att de inte är normalt att den sätts igång?
    Svar: Beror förmodligen att kompressorn håller på att haverera om det inte är så att fläkten är trasig?

4: Trycket, bar, ligger mellan 1,1-1,5 om det är för högt hur sänker jag den?
    Svar: Räcker att motionera säkerhetsventilen nr 52 för värmesystemet så sjunker trycket snabbt. Man kan behöva fylla på lite vatten efteråt.

5: Idag så svämmade den lilla vita skålen längst ner på vänster sida över, så det blev vatten på golvet. Detta hände 2 gånger på 1h, Vad kan det beror på?
    Svar: Konstigt, kolla att inget smuts blockerar vattnet i det vita röret. Testa med vattenkannan.

6: Mina kanaler står på
    Svar: Värmekurva 10 och 0 kan eventuellt vara lite högt. Kör själv med kurva 7 och 0. Övriga värden ser ok ut förutom kanal 08 som är alldeles för låg och det kan beror på att kompressorn är slut.

• Laddar…
  3. D
    Medlem Nivå 1
    Hej Josth tack för dina svar.

Angående fråga 1:
    Idag satts elpatronen på vid 54 grader och gick upp till 56 och då stängde den ner elpatronen.

Angående fråga 4: Vad rekommenderar du att trycket ( bar ) ska vara ?

Angående fråga 6: vad ska kanal 8 ligga på för att vara normal?

Vad kostar det att få en ny kompressor ca pris med arbete ?

4. J
    Medlem · Nivå 11
    Fråga 1: Mystiskt! Att elpatronen arbetar så högt i temperatur ska bara kunna ske om det är riktigt kallt ute eller man har en vansinnigt hög värmekurva inställt.

Fråga 4: Trycket ska normalt ligga på runt 1 bar. Svänger det mycket kan det bero att gummiblåsan i expansionskärlet tappat förtrycket. Bara att fylla på en del luft såsom man kollar däcken på bilen. Förtrycket ska vara 0,5 bar men då med tomt kärl. Med fullt värmesystem får man prova sig fram eller öppna säkerhetsventilen så systemtrycket är noll samtidigt som man fyller på med luft.

Fråga 6: Kanal 08 ska på sommarhalvåret normalt visa 49-52 grader och på vinterhalvåret kan det ofta bli 43-48 grader.

En renovering värmepumpsdelen kan kosta ca 15-20 tkr beroende på hur mycket som ska bytas. Kontakta NIBE service. Det är ofta smart att välja 360P reservdelskompressor på 650 W istället för 310P reservdelskompressor på 500 W då energibesparingen ökar lite grann. Kräver även 360P expansionsventil men det ingår i renoveringskitet.

5. D
    Medlem Nivå 1
    Tack vännen.

Återkommer om jag har fler frågor