1 376 läst ·
18 svar
1k läst
18 svar
Nibe fighter 1110 - varför kör den så varmt vid 20 grader ute?
Hej!
Reagerade på en onormalt dyr elräkning för maj häromdagen och kollade förbrukningen: 3ggr mer än normalt. Den har knappt gått ned någonting under våren. Misstänker så klart i första hand att det har med bergvärmepumpen att göra, en Nibe Fighter 1110. Igår kväll testade jag att öppna termostaterna (min sambo har en förkärlek för att skruva åt dem), sänkte kurvan till 6 och justerade till -2. Idag är det 20 grader varmt ute och jag kom hem till varma element. Samt vb fram 40(15).
Att något är fel är solklart men är det jag eller pumpen?
Reagerade på en onormalt dyr elräkning för maj häromdagen och kollade förbrukningen: 3ggr mer än normalt. Den har knappt gått ned någonting under våren. Misstänker så klart i första hand att det har med bergvärmepumpen att göra, en Nibe Fighter 1110. Igår kväll testade jag att öppna termostaterna (min sambo har en förkärlek för att skruva åt dem), sänkte kurvan till 6 och justerade till -2. Idag är det 20 grader varmt ute och jag kom hem till varma element. Samt vb fram 40(15).
Att något är fel är solklart men är det jag eller pumpen?
Har kollat runt i lite trådar och det låter absolut som en möjlighet, ska kolla på den.
Kan en temporär lösning på detta vara att stänga av rumsvärmningen under sommaren?
Jag stängde av rumsvärmen och då började vb-fram att ticka uppåt med en grad var femte sekund, så jag stängde av hela klabbet. Överreaktion kanske.
Nu är röret som går ut ur pumpen och ut till radiatorerna stekhett. Känner inte att det är inom min kompetens att fixa detta så får bli att ringa en firma på måndag. ¯\_(ツ)_/¯
Visar sig att elpatronen går trots att jag stängt av pumpen. Känns olustigt.
Om du tittar på den vita armen så står den halft öppen mot värmesystemet och den vita armen ska stå helt öppen så din växelventil kärvar.Mao så när den tillverkar varmvatten så läcker det ut värme ut i värmesystemet.Står det honeywell 4012 eller 4013 på locket om du tittar på ställdonet?J JKplusplus skrev:
Ja det låter som en rimlig slutsats. Det är en Honeywell 4013. Brukar man kunna motionera upp den eller är det bara att byta?V växelventil skrev:
Men: kan en kärvande växelventil leda till att elpatronen kör även när jag slagit av pannans strömbrytare? För när jag kom hem inatt så hörde jag att något i pannan var igång och vb-fram-röret var stekhett. Jag slog då på strömbrytaren på pannan från läge 0 till 1 och såg då att vb-fram låg på 90 grader(!) som raskt sjönk när vattnet började pumpas ut i systemet. Och nu ligger vb-fram på omkring 42-45 grader precis som förut.
Har jag egentligen två problem samtidigt här? För inte ska väl patronen kunna/tillåtas köra om jag slagit av pannan till läge 0?
Du har inte ställt den i läge reservel?Du har 3 lägen på brytaren för står den helt avstängd så blir allt svart.I läge reservel går den bara på el-patron.J JKplusplus skrev:Ja det låter som en rimlig slutsats. Det är en Honeywell 4013. Brukar man kunna motionera upp den eller är det bara att byta?
Men: kan en kärvande växelventil leda till att elpatronen kör även när jag slagit av pannans strömbrytare? För när jag kom hem inatt så hörde jag att något i pannan var igång och vb-fram-röret var stekhett. Jag slog då på strömbrytaren på pannan från läge 0 till 1 och såg då att vb-fram låg på 90 grader(!) som raskt sjönk när vattnet började pumpas ut i systemet. Och nu ligger vb-fram på omkring 42-45 grader precis som förut.
Har jag egentligen två problem samtidigt här? För inte ska väl patronen kunna/tillåtas köra om jag slagit av pannan till läge 0?
J JKplusplus skrev:Ja det låter som en rimlig slutsats. Det är en Honeywell 4013. Brukar man kunna motionera upp den eller är det bara att byta?
Nope, den var helt avstängd och svart på displayen.V växelventil skrev:
Avstängd med brytare på väggen eller via displayen. Du får öppna frontdelen,( som en lucka ) sen lossa 2 skruvar,så går att fälla fram metalldelen, den är om jag inte missminner mig, påtrycket. Det sitter 2 st kontaktorer och se om någon har gett sig. Antingen spolen som svält eller fastbrända kontakter, summa dito är att patronen värmer. Titta på hålet, mitt på kontaktorn, syns tydligt om ankaret är nere eller uppe. Jämnför dom båda hur det ser ut.J JKplusplus skrev:
Bingo. Svällt och svett och ankaret på ett. Vad ska jag göra nu? Kan man peta den manuellt till 0, kan nåt gå åt h-e, vad är nästa steg osv.
Skulle det funka i det här läget att stänga av patrondrift i menyn? (Gissar: nej)
Skulle det funka i det här läget att stänga av patrondrift i menyn? (Gissar: nej)
Redigerat: