Nibe Fighter 1110 problem med varmvatten - hjälp att felsöka

685 läst  13 svar

Sida 1 av 1
  1. A
    Medlem Nivå 2
    Hej, har är ett för mig märkligt problem med bergvärmepumpen.

- Den gör värme till element/golvvärme precis som vanligt med kompressorn.
    - Den tillverkar inget varmvatten i vanligt driftläge, någon gång har den börjat när jag stått bredvid och tittat men då slagit av kompressorn efter några sekunder.
    - Trycker jag in knappen "förhöjd varmvattentemperatur 24 h" så värmer den upp vattnet så fint till 60 grader, dock kör den helt och hållet på el-tillsatsen, dvs kompressorn alltid avstängd när den värmer vatten.
    - Inga larm

Får inte ihop detta.
    Hade kompressorn varit trasig så hade den ej fungerat till elementen heller.
    Hade 3-vägsventilen som växlar slinga för värmebäraren mellan element och varmvattentank varit trasig så hade det inte gått att göra varmvatten med el-tillsatsen heller tänker jag.

Är det fel på något kretskort som gör att styrningen inte funkar eller kan det vara något annat?

2. S
    Bannad · Nivå 12
    Vilka värden visas för Fram , retur och VV , hur är det med inställning EL-tillskott lågt eller högt värde

3. Jarlingar
    Allvetare · Nivå 11
    Har du några larm?

Det brukar vara en vanlig inställning att den inte gör varmvatten vid larm för att man ska upptäcka ev problem.

4. S
    Bannad · Nivå 12
    TS har inga larm , det är det som är lite konstigt

5. Jarlingar
    Allvetare · Nivå 11
    Såg det nu..
    Ibland ska man läsa också :crysmile::rolleyes:

Andreas_87 gillar
  6. A
    Medlem Nivå 2
    Exempel från igår, hade haft tillfälligt förhöjd vattentemp dagen innan så därför varmvattnet fortfarande var hyfsat varmt (47 grader) gissar jag.

VB-fram 42 (38)
    Varmvatten 47
    VB-r 38 (53)
    VVstart 47 (44)
    Kb-f 1
    Kb-r -2
    Grundinst. 0 00
    Gradminut 5
    VB diff VP 13
    Diff VP-TS 3
    VPintervall 20m
    VVB-stopp 50
    DriftP 0
    HP/MS 1 LP 1
    VP-(gradtecken) min 60
    TS-(gradtecken) 300

7. A
    Medlem Nivå 2
    Gjorde en film

Efter 10 s börjar den med varmvatten och efter 50 s slutar den.

8. S
    Bannad · Nivå 12
    Troligtvis ett givarfel , inget ovanligt ,vet du var den sitter i tanken , ta ut den . då kallnar den och ska kalla på VV och se vad som händer ,
    Har du hela manualen

9. A
    Medlem Nivå 2
    Hej, förstår inte riktigt varför det skulle vara fel på givaren i tanken, eller missförstår jag dig?
    Den har visat från 36 till 60 grader på slutet och det har nog stämt med verkligheten om man känner på vattnet i kranen... Och i filmen visar den 38 grader och den skall starta med varmvatten vid 44 så det kan väll inte var det som gör att den ej börjar tillverka vatten?
    Ja jag har hela manualen

10. S
    Bannad · Nivå 12
    OK , du med manualen ,inte fel att ha den , det givaren som jag tänkte på , du säger när du sätter VV på extra så fungerar det , i datan då så är det en annan funktion som kopplas in
    ( något motstånd som ändrar värdet för givaren och lurar den att det är för lite temp på VV )
    Det brukar även vara en s.k. legionellakörning efter klockan , VV blir min 60C då VP tar hjälp av El-patronen , men gör den det
    Vid vilken temp startar / stoppar VP för VV , såg dina värden , den stannade efter 30 sek men vad är det i verkligheten ,
    Kan det vara någon inställning som mankermerar , om du vet alla värden som du har , om inte skriv upp , kan du kanske starta om på fabriksinställning på ny kula

11. F
    Medlem · Nivå 3
    Hej! Du har nog en trasig driftpressostat. kolla om du har en display version så att du kan ställa om den till stanna på temperatur istället för pressostat.annars får du byta display.

12. A
    Medlem Nivå 2
    Hej jag fattar som att den redan står på temperatur och 53 grader eftersom displayen visar t.ex. Vb-r xx (53) ?

Från manualen.
    Inställning av returbegränsning
    Parentesvärdet är förinställt på ”A” (automatisk
    indirekt kontroll av returtemperaturen) varvid drift-
    pressostaten indirekt begränsar returtemperaturen.

13. Bästa svaret

F
    Medlem · Nivå 3
    Den temperaturen är för returtempen. Sedan har du på nyare displayer möjligheten att även ställa in stopptemperaturen på varmvattnet. Som du har nu så bryter pumpen på driftpressostaten.
    Och som du beskriver felet så verkar den vara trasig. Du kan prova om du har en nyare display genom att trycka på + knappen när du står på vi retur och sedan stega med piltangenten. Kommer du då till en meny där det står stopp vv. Då står det A där o det går då att ändra till en temperatur med minus tangenten. Har du inte det så får du byta display. Enklare än att byta pressostat.

14. A
    Medlem Nivå 2
    Ja detta var facit! (y) Tack alla som svarade.
    Bytte kortet själv, gick på runt 1800 kr, då ingick lite telefonsupport från servicekillen.:)

Fick en till meny, vad gör den?
    "EHP-int 0 dagar
    vbfram 25"

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: