Senaste dagarna har pannan tappat i tryck och gått mot noll, jag har därför fyllt på trycket två gånger under helgen. Under avfrostning idag så märkte jag att det kom vatten från botten av värmepumpen. Spillkoppen är rengjord för ett par veckor sedan och det är inte från den vattnet kommer. Vattnet kommer från samma ställe som ett av rören går upp i värmepumpen. Se bifogade bilder där jag markerat vart vattnet sakta droppar från.

Är det någon som har en teori om vad detta beror på och vad som krävs för att åtgärda det?

Tack på förhand!

• Vatten droppar märkt med en röd pil vid kopplingen på ett rör under en värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vatten droppar från en värmepumpsanslutning markerad med röd pil på en suddig bakgrund av rör och delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En porläcka i en svets vid röranslutningen som rostat igenom , kan även var en porläcka högre upp och det rinner bakom isoleringen. Det är nog kört med den troligtvis.

Hur gammal är den ?

Frånluftsvärmepumpen är från 2011. Jag ringde NIBE och de misstänker att det eventuellt kan vara två separata fel. Dels att expansionskärlet inte fungerar som det ska (vilket medför problemet med trycket). Vattnet kunde eventuellt bero på att det är tätt i tråget under kompressorn och att det därför inte rinner undan som det ska ner i spillkoppen, istället rinner vattnet genom pumpen och kommer ut längst ner.

Jag har varit i kontakt med serviceombud som ska komma hit och titta på den.

• Gilla
Hamid Reza Ghamari
  • Laddar…
E erikje skrev:
Frånluftsvärmepumpen är från 2011. Jag ringde NIBE och de misstänker att det eventuellt kan vara två separata fel. Dels att expansionskärlet inte fungerar som det ska (vilket medför problemet med trycket). Vattnet kunde eventuellt bero på att det är tätt i tråget under kompressorn och att det därför inte rinner undan som det ska ner i spillkoppen, istället rinner vattnet genom pumpen och kommer ut längst ner.

Jag har varit i kontakt med serviceombud som ska komma hit och titta på den.
Hur gick det här? Min svåger har råkat ut för samma problem. Vad visade felsökningen?

mest troligt trasig beredare

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.