1 564 läst · 13 svar
2k läst
13 svar
Nibe f750 förbrukning 2333 kwh
Har nyligen flyttat in i ett hus som har en Nibe f750. Undrar om det kan stämma att förbrukningen varit 2333 kwh i januari som det står i fältet för vad den förbrukat?
Tidigare data försvann vid uppdatering av mjukvara.
Vad kan jag isf göra för att få ner förbrukningen?
Huset byggt 2018, har vattenburen golvvärme samt vatrenburna radiatorer. 124 kvm.
Huset byggt 2018, har vattenburen golvvärme samt vatrenburna radiatorer. 124 kvm.
Viktigaste parametern för förbrukningen är utetempen och den brukar vara beroende av ort. Så den får du nog uppge.....H Hanna Cecilia1 skrev:Har nyligen flyttat in i ett hus som har en Nibe f750. Undrar om det kan stämma att förbrukningen varit 2333 kwh i januari som det står i fältet för vad den förbrukat?
Vad säger elbolaget att förbrukningen var i januari?
Vi har har inte någon elräkning från januari och kan se den faktiska förbrukningen. Ska ringa elbolaget i morgon och höra om de kan lämna ut det trots att vi inte stod på det abonnemanget.
Vi bor i Jämtland.
Har kurva 6, inställt på 20 C inne. Inte varit jättekallt i januari övervägande kring -5 - -10
Vad heter menyn som ska beskriva vatten/värme?
Vi bor i Jämtland.
Har kurva 6, inställt på 20 C inne. Inte varit jättekallt i januari övervägande kring -5 - -10
Vi har har inte någon elräkning från januari och kan se den faktiska förbrukningen. Ska ringa elbolaget i morgon och höra om de kan lämna ut det trots att vi inte stod på det abonnemanget.K Kane skrev:
Vi bor i Jämtland.
Jag vet tyvärr inte det, jag har inte Nibe själv. Vet heller inte om de ens finns. Men jag tänker att om du kan se energiförbrukningen så bör du kunna se specificerat till uppvärmning/varmvatten osv.H Hanna Cecilia1 skrev:
Tror jag har likadan pump. Byggår 2024, 205 m² i två plan. Golvvärme I båda. Två vuxna, tre barn. Bor vid kusten i Halmstad, Halland. Ska kolla vilken kurva vi har och förbrukning. Återkommer om jag kommer ihåg.H Hanna Cecilia1 skrev:Har nyligen flyttat in i ett hus som har en Nibe f750. Undrar om det kan stämma att förbrukningen varit 2333 kwh i januari som det står i fältet för vad den förbrukat?
Tack och lov visade värmepumpen fel förbrukning.
Enligt fakturan för januari förbrukade vi 1660 kwh totalt i januari 👍🏼
Enligt fakturan för januari förbrukade vi 1660 kwh totalt i januari 👍🏼
Hej! Jaha - det var ju lite märkligt - du får ha koll på februari och se om den börjar visa korrekta förbrukningssiffror då. Skumt också att det sedan går åt rätt håll i förbrukningen - så att det i slutändan blir en positiv överraskning!H Hanna Cecilia1 skrev:
Japp, vi har bott här! Vi får väl se hur kommande månader ser ut men då det är förbrukningen som elbolaget debiterar för så är det bara att tacka och ta emot den positiva överraskningen 👍🏼
Klicka här för att svara