Hej! Har köpt ett hus för någon månad sen, började läsa lite i olika forum om just Nibe 750, som redan påtalat av många låter den en del, men det är som det är, har kikat lite värden och märkt att den avfrostar väldigt länge åt gången, den går även bara på 64hz som max på kompressorn, den säger även till att den är begränsad på förångare, någon som har någon koll på vad de skulle kunna vara? 
Har du ett jättelitet hus eller är värmepumpen felinställd? Förångningsbegränsning blir det när den inte kan ta ut mer värme ur frånluften än så, dvs avluften hamnar neråt -15°C. Vad visar den för luftflöde BS1?
Filtret inte bytt men rengjort, men det var väldigt skitigt innan från förra ägaren…B BSOD skrev:
Huset är 109 kvm
Den har ju inget problem att värma upp huset, tar inte jätte mycket tillsats, men tycker det är konstigt att den avfrostar så länge åt gången och inte går på full kompressorstyrka
Den boytan kräver minst ca 138 kbm/tim på BS1 för att uppfylla ventilationsnormen så 150 är mer än godkänt. Max 64 Hz på kompressorn låter möjligen aningen lågt ändå men det beror också på luftfuktigheten som nu oftast är väldigt låg på luften inomhus.
Kanske värt att byta till ett nytt filter?J Josth skrev:Den boytan kräver minst ca 138 kbm/tim på BS1 för att uppfylla ventilationsnormen så 150 är mer än godkänt. Max 64 Hz på kompressorn låter möjligen aningen lågt ändå men det beror också på luftfuktigheten som nu oftast är väldigt låg på luften inomhus
OkejJ Josth skrev:
Tillsatsen går bara in 8902 h av 53247h total drifttid. Så inte överdrivet mycket tror jag.
Har skruvat upp fläkt hastigheten från 40 till 50 för någon dag sedan, då låg BS1 på 135 ca
Tillsatsen blir 3858 kWh/år när man räknar på det. Det är väldigt mycket om man jämför med kalkylerna för ett hus byggt 2010. 2010 var första årsmodellen med F750 som precis kom då. F750 har ibland problem med väldigt långa avfrostningar. Jag skulle försöka hålla lite koll på förångnings- och avluftstemperaturerna plus avfrostningstiderna. Går att logga F750 mot ett litet USB-minne så man kan analysera sedan efteråt.
Ja, jag har märkt att den avfrostar upp emot en 45 minuter ibland, det är väldigt länge som sagt, får nog börja med att logga och se vad jag kan få fram, såg nu att den va upp mot 70hz iallafall. Men fortfarande lågt.J Josth skrev:Tillsatsen blir 3858 kWh/år när man räknar på det. Det är väldigt mycket om man jämför med kalkylerna för ett hus byggt 2010. 2010 var första årsmodellen med F750 som precis kom då. F750 har ibland problem med väldigt långa avfrostningar. Jag skulle försöka hålla lite koll på förångnings- och avluftstemperaturerna plus avfrostningstiderna. Går att logga F750 mot ett litet USB-minne så man kan analysera sedan efteråt.
Märkte även idag att det inte lyser längre på alla termostater i rummen, undra vad de kan bero på, har lyst hela tiden sen vi flyttat hit, alla står fullt öppna.