7 586 läst · 17 svar
8k läst
17 svar
Nibe F750 exploderat...vilken nya värmepumpen blir det nu?
Sida 1 av 2
Hej, tyvärr har vår Nibe F750 från 2011 beslutat att exploderar. Lördag eftermiddag hörde vi en smäll och när vi kom i tvättstugan läcker mycket vatten ut från värmepumpen. I dag var en Servicekille här och konstaterade att varmvattentank pga. av rost har en läckage (även om vi har mjuk PH8 kommunalvatten här). Reparation är komplicerat (så klart), eftersom Nibe har ingen reservdel för vattentank för maskiner byggt innan 2013.
Vår försäkring täcker 20% efter åldersavdrag.
1) Reparation kostar ~ 36.000 SEK (före ROT) eller 29.000 SEK efter ROT.
2) Nya Nibe F730 kostar ~ 115.000 SEK, inkl. installation och före ROT men har 6 månader väntetid just nu. Det är mullig att köpa en 2000 SEK varmvattenberedare från Biltema för att få varmvatten igen.
3) En mindre värmepump (Huset är från 2011, bra isolerat, 123 kvm i Halland) IVT Vent 402 ~ 65.000 SEK, inkl. installation och före ROT, och 1 månads väntetid.
Det er tveksam om reparation är ekonomisk lönsamt, eftersom det är fortsatt första kompressorn i maskinen och kompressorn har en livstid av ~10 år. Och det var nu nästan vart år att något gick sönder i den maskinen.
Vi vill helst inte köpa en Nibe värmepump igen eftersom vi hade mycket strul med maskinen (1. Displaymodulen gick sönder 2. Ljuddämpare var bygd med fel material och måste byttes ut (så klart efter garantin löpte ut) 3. Sönderrostat vattentank).
Option 3 har den stora nackdelen att IVT Vent 402 (som är likadan Bosch Compress 3800i EW) har bara en 2 kW kompressor utan varvtalreglering (istället för 5 kW). Men på pappret ser maskinen ganska effektivt ut och tillräcklig stor för en 123 kvm villa. Och den har 6 års garanti (10 års på kompressorn), som är mer än 3 år från Nibe.
Finns där några annan alternativa frånluftsvärmepumpar? Vilket option skulle ni tar? Tack
Vår försäkring täcker 20% efter åldersavdrag.
1) Reparation kostar ~ 36.000 SEK (före ROT) eller 29.000 SEK efter ROT.
2) Nya Nibe F730 kostar ~ 115.000 SEK, inkl. installation och före ROT men har 6 månader väntetid just nu. Det är mullig att köpa en 2000 SEK varmvattenberedare från Biltema för att få varmvatten igen.
3) En mindre värmepump (Huset är från 2011, bra isolerat, 123 kvm i Halland) IVT Vent 402 ~ 65.000 SEK, inkl. installation och före ROT, och 1 månads väntetid.
Det er tveksam om reparation är ekonomisk lönsamt, eftersom det är fortsatt första kompressorn i maskinen och kompressorn har en livstid av ~10 år. Och det var nu nästan vart år att något gick sönder i den maskinen.
Vi vill helst inte köpa en Nibe värmepump igen eftersom vi hade mycket strul med maskinen (1. Displaymodulen gick sönder 2. Ljuddämpare var bygd med fel material och måste byttes ut (så klart efter garantin löpte ut) 3. Sönderrostat vattentank).
Option 3 har den stora nackdelen att IVT Vent 402 (som är likadan Bosch Compress 3800i EW) har bara en 2 kW kompressor utan varvtalreglering (istället för 5 kW). Men på pappret ser maskinen ganska effektivt ut och tillräcklig stor för en 123 kvm villa. Och den har 6 års garanti (10 års på kompressorn), som är mer än 3 år från Nibe.
Finns där några annan alternativa frånluftsvärmepumpar? Vilket option skulle ni tar? Tack
Ta den som du får tag i .. Väntar på en F370 sedan årsskiftet bara 5månader .Grossisterna
Har backlogs på hundratals pumpar när jag kollade sist oavsett vilken . confortzone är en annan svensktilllverkare. Har aldrig sett dom innan...med det betyder inte att dom är sämre..
Har backlogs på hundratals pumpar när jag kollade sist oavsett vilken . confortzone är en annan svensktilllverkare. Har aldrig sett dom innan...med det betyder inte att dom är sämre..
Jag tycker ni ska välja att reparera er F750 om det är möjligt. Det är väldigt lång leveranstid på frånluftsvärmepumpar nu och jag har sett 6 till 12 månader från NIBE's fabrik. Svårt med värmepumpar generellt pga komponentbrist etc. Har inte läst om kompressorproblem på F750 men bl.a. Energimyndigheten skriver att man kan behöva byta kompressor i en värmepump efter 10 - 15 år. De äldre modellerna med propan som köldmedia hade problem med kompressorerna men F750 har annan riktig köldmedia.
Jag tycker att ni ska köpa den mindre IVT-pumpen, eller titta på fler alternativ från andra tillverkare, kolla även upp om ni skulle kunna spara ytterligare energi genom att byta till en luft-vattenvärmepump.
Jag förstår inte hur man kan se ekonomi i en värmepump för över 100 000 kr med en beräknad livslängd på 10-15 år. Visst elpriset har gått upp, men man får en massa el för 100 000 kr.. vi har en förbrukning på knappt 5000 kWh per år med välisolerat hus, elpatron och luft-luftvärmepump (20 000 kr/ 20 år livslängd).
Jag förstår inte hur man kan se ekonomi i en värmepump för över 100 000 kr med en beräknad livslängd på 10-15 år. Visst elpriset har gått upp, men man får en massa el för 100 000 kr.. vi har en förbrukning på knappt 5000 kWh per år med välisolerat hus, elpatron och luft-luftvärmepump (20 000 kr/ 20 år livslängd).
Gissar på att du har en emaljerad tank idag ?
Är det en vanlig koppartank så finns den som reservdel (artnr 060066) och bytet tar några timmar
Det ryktas om att Bosch ska släppa en ny modell efter sommaren som ska konkurrera med Nibes 730/750.
Är det en vanlig koppartank så finns den som reservdel (artnr 060066) och bytet tar några timmar
Det ryktas om att Bosch ska släppa en ny modell efter sommaren som ska konkurrera med Nibes 730/750.
Tack för detta, men tyvärr passar tanken bara till Nibe F750 efter 2013 och tanken nu är koppar.T tobbetk skrev:
Jepp, jag är helt enig. Jag har tittat på luft/vattenvärmepump också, men de kostar >120.000 SEK. Men idén med luft/luftvärmepump som komplement till en mindre FLVP kunna bli aktuellt.K Kallebo skrev:Jag tycker att ni ska köpa den mindre IVT-pumpen, eller titta på fler alternativ från andra tillverkare, kolla även upp om ni skulle kunna spara ytterligare energi genom att byta till en luft-vattenvärmepump.
FLVP för varmvatten / basvärme från IVT kostar ~ 65.000 SEK, och en medelstor luft/luftvärmepump är på ~25.000 SEK som är totalt 90.000 SEK. Detta är fortsatt billigare än Nibe F750, och vi kan få varmvatten igen inom 3-4 veckor, och får en redundant värmesystem.
Precis detta är problemet. Kompressorn är 11 år gammal, och en ny kompressor ligger på ~25.000 -30.000 SEK. Och fläkten i värmepumpen år också 11 år gammal, och har en livslängd på 10-12 år....J Josth skrev:
useless skrev:
Eller en 50L Jula VVB för 2000 spänn, tillräckligt för en varm dusch.C cpalm skrev: