Hej,

idag på morgonen noterade jag Lågtryckslarm (51). Noterade vatten på pumpens högra framsida (bild 1). Tog bort fronten på pumpen men kunde inte lokalisera vart vattnen kom ifrån. Torkade upp vattnet, kollade trycket (såg bra ut) och rengjorde till/frånluftsfilter och startade upp. Inga larm efter det.

Efter detta tänkte jag att jag även skulle passa på att damma av ovansidan på pumpen. Noterade då att det var blött på ovanplattan (se bild 2). På takanslutningen noterade jag sedan små droppar (se bild3). Isoleringen är blöt. Är det kondens som har bildats på takanslutningsplattan. Är det normalt?

Hälsning
MIRRE

• Närbild av vattenläcka vid pumpens högra framsida, synligt på golvet bredvid maskinen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar en pumps takanslutningsplatta med blöta droppar ovanpå, omgiven av isolering och rör, relaterat till kondensfråga.
    Skapa konto
  • Närbild av blöt isolering och droppar på en takanslutning på en pump, indikerande möjlig kondensbildning.
    Skapa konto
  • Bilden visar kontrollpanelen på en F470 värmepump med tydlig display som visar temperaturdata och status.
    Skapa konto
Avluftskanalen och uteluftkanalen måste vara ordentligt kondensisolerade, annars kan det bli kondendroppar från ventilationsrörenrören.

Det verkar vara välisolerat. Det enda jag märkte var att det saknades paroc-tejp på ett litet ställe (ca 3cm). Jag tejpade med det jag hade hemma. Dessvärre kan jag inte ta en bra bild på grund av att till/frånlufts kanalerna är i vägen.

Om jag förstår ditt svar rätt tror du att det är kondens?

Pumpen är placerad i tvättstugan. Vi använder torktumlaren varje dag. Temperaturerna vart jag bor har skiftat ganska mycket på senare tid också.

• Isolerade till/frånluftskanaler och en kanalanslutning i ett tvättrum.
    Skapa konto
  • Isolerade rör i en tvättstuga med ventilationssystem, viss kondens skymtas. Inslagna i reflekterande material, utan paroc-tejp på en del.
    Skapa konto
Redigerat:
Troligt att det är kondens ja. Blir snabbt kondens om inte isoleringen är helt lufttätt gjord runt ventilationsrören.

• Gilla
MirsadRexhepi
  • Laddar…
I och med att du har det på ovansidan av plattan så kommer det ju ovanifrån och inte inifrån pumpen.

Det rimligaste är att det är kondens.
(Men det kan ju vara precis vad som helst som finns ovanför pumpen)

Blir det inte bättre av din åtgärd blir nästa steg att hitta varifrån det kommer.

En metod är ju att lägga ut lite toapapper efter att du har torkat och sedan inspektera ofta för att se var de första dropparna kommer, sedan spåra bakåt tills du hittar källan.

• Gilla
MirsadRexhepi
  • Laddar…
Tack för er input. Jag torkade upp runt takanslutningen där vart det fanns droppar. Jag ska också försöka torka upp, på något sätt, på ovansidan av pumpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.