Min snart bara 2år gamla Nibe F370 börjar bete sig märkligt. Framledningstemperaturen pendlar och ställdonet jobbar ihjäl sig..börja även låta dåligt. Detta håller på i perioder på ca. ett halvt dygn och sedan stabilt en period.. Jag har inte ändrat några regulatorinställningar utan allt är default förutom rena systeninställningar. Vad är det som händer???

• Graf över ojämn framledningstemperatur för en Nibe F370 värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har ett nytt hus med en F370, vi har problem med att hålla temperaturen nu när vi har ca -20 ute och vår kurva för framledning ser precis ut så. Är detta normalt eller vad kan felet vara?

• Gilla
Styrman67
  • Laddar…
F370 jobbar med skiktning av tanken så undre delen kan hållas vid en lägre temperatur för uppnå bättre COP. Jag tror det är elpatronen som syns när den slår på/av. I genomsnitt ska det motsvara framledningstemperaturen tills nästa varmvattenkörning.

• Gilla
Styrman67
  • Laddar…
J Josth skrev:
F370 jobbar med skiktning av tanken så undre delen kan hållas vid en lägre temperatur för uppnå bättre COP. Jag tror det är elpatronen som syns när den slår på/av. I genomsnitt ska det motsvara framledningstemperaturen tills nästa varmvattenkörning.
Ja, men man hör ställldonet jobba och så ofta som det jobbar förändras inte förutsättningarna.
Pratade med installatören och han sa att Nibe haft problem med ställdonen och detta kan vara ett av dessa exemplar. Dom skall komma och byta och titta på pumpen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.