Hej.
Har en Nibe fighter 1230 med vattenberedare.
Jag har försökt att sänka temperaturen i huset men det går inte. Vill ha typ 18-19 grader varmt inne, men det är fortfarande på nästan 21 grader trots ändringar.
Huset är från 1966 och jag bor i Örebro. Det är vatten buren radiator.
.
Jag har tagit bilder så ser man alla värden som visas. Kanske missat någon men har plockat allt från meny 2 från pumpens display..
Vad gör jag för då värmen inte går ner i huset?
.
Det är -7 grader ute.
Framlednings temperatur. 47,90 (20) grader C. Se bild nedan
Kurvlutning 10 se bild nedan
Förskjuten värmekurva -2. se bild nedan
Framledning temp: 48,10 (55) grader, se bild nedan
Kompensering yttre 1, se bild nedan.
Förskjutning med hälp av reglage -6 se bild
.
Har en Nibe fighter 1230 med vattenberedare.
Jag har försökt att sänka temperaturen i huset men det går inte. Vill ha typ 18-19 grader varmt inne, men det är fortfarande på nästan 21 grader trots ändringar.
Huset är från 1966 och jag bor i Örebro. Det är vatten buren radiator.
.
Jag har tagit bilder så ser man alla värden som visas. Kanske missat någon men har plockat allt från meny 2 från pumpens display..
Vad gör jag för då värmen inte går ner i huset?
.
Det är -7 grader ute.
Framlednings temperatur. 47,90 (20) grader C. Se bild nedan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kurvlutning 10 se bild nedan
Logga in
Skapa konto
Förskjuten värmekurva -2. se bild nedan
Logga in
Skapa konto
Framledning temp: 48,10 (55) grader, se bild nedan
Logga in
Skapa konto
Kompensering yttre 1, se bild nedan.
Logga in
Skapa konto
Förskjutning med hälp av reglage -6 se bild
Logga in
Skapa konto
.
Redigerat:
Ok.
Tack för det snabba svaret. Du märker att jag inte är så duktig på pumpar.
Tack för det snabba svaret. Du märker att jag inte är så duktig på pumpar.
En jävla ljungel det där händer inte så mycket heller på vår thermia när man sänker graderna men sänker man kurvan ett snäpp märks det skillnad. Så det borde hjälpa för dig
En bra grej att veta är att om du ändrar förskjutningen av värmekurvan i menyerna och sedan vrider på ratten också för att ändra förskjutningen så nollställs förskjutningen du gjorde från menyerna. Dvs då är det bara rattens värde som gäller igen.
Nu när det är kallt kan du prova att sänka kurvlutningen för att få det svalare. När det är varmare ute ska du i första hand sänka förskjutningen (med ratten).
Om det inte hjälper kan du prova att lyssna noga vid växelventilen (en av grejerna till höger bakom nedre fråntplåten) och se om den rasslar/knorrar periodiskt. Då kan motorn på växelventilen vara på väg att ge upp. Det som händer då är att det läcker in värme i radiatorkretsen när värmepumpen egentligen har slagit över till att värma varmvatten. Vi råkade ut för det för ett år sedan med vår värmepump av samma märke och modell. Vi fattade varken varför det inte hjälpte att justera värmen eller varifrån det lilla knarret kom, förrän motorn på växelventilen havererade helt och började knacka högljutt.
Nu när det är kallt kan du prova att sänka kurvlutningen för att få det svalare. När det är varmare ute ska du i första hand sänka förskjutningen (med ratten).
Om det inte hjälper kan du prova att lyssna noga vid växelventilen (en av grejerna till höger bakom nedre fråntplåten) och se om den rasslar/knorrar periodiskt. Då kan motorn på växelventilen vara på väg att ge upp. Det som händer då är att det läcker in värme i radiatorkretsen när värmepumpen egentligen har slagit över till att värma varmvatten. Vi råkade ut för det för ett år sedan med vår värmepump av samma märke och modell. Vi fattade varken varför det inte hjälpte att justera värmen eller varifrån det lilla knarret kom, förrän motorn på växelventilen havererade helt och började knacka högljutt.
Liknande trådar
-
Nibe F110 - Frånluft genom yttervägg
Vatten & Avlopp -
Nibe F2025 motorskyddet löser ut när värmepumpen ska stanna
Värmepumpar -
NIBE F750 8 år gammal med trasig tank
Värmepumpar -
Varför får jag varmt sedan kallt vatten? Nibe Eminent
Vatten & Avlopp -
Nibe Bergsvärmepump värmer elementen under sommaren.
Värmepumpar