13 375 läst · 18 svar
13k läst
18 svar
NIBE Contura Braskamin - röker in!
Sida 1 av 2
Hej!
Har en helt ny NIBE Contura i vårt nybygda hus.
När vi ska tänka eld så har vi fått rådet att öppna en dörr/fönster nära kaminen på glänt för att det ska bli rätt tryck i kaminen. Vi har även prövat att inte göra detta.
Problemet är att det ryker ut från ett litet kantigt hål på baksidan av kaminen under de första 10 minutrarna (MYCKET RÖK), får öppna alla dörrar för att vädra ut. Oavsett om man har luckan stängd eller öppen. Oavsett om spjället är helt öppet eller ej.
Vi fick rådet att "täppa igen" hålet där bak för att det inte ska kunna röka in utan dra direkt ut. Men då tränger röken ut genom listerna på den stängda luckan och drar igång brandlarmet *yey* för att det ryker så mycket.
Vi eldar med björkved som legat inomhus ett par-tre dagar och tänder elden snabbt med tändklossar. Detta hjälper inte...
Har vart i kontakt med NIBES kundtjänst. De ska skicka någon att kolla på felet inom 3 månader. Men det e ju nu vi behöver elda o inte i i april.....
Vågar ju inte leda på mer då jag e rädd att röklukten ska sätta sig i möbler o väggar...
Någon som vart med om något liknande eller vet vad som kan vara fel?
Har en helt ny NIBE Contura i vårt nybygda hus.
När vi ska tänka eld så har vi fått rådet att öppna en dörr/fönster nära kaminen på glänt för att det ska bli rätt tryck i kaminen. Vi har även prövat att inte göra detta.
Problemet är att det ryker ut från ett litet kantigt hål på baksidan av kaminen under de första 10 minutrarna (MYCKET RÖK), får öppna alla dörrar för att vädra ut. Oavsett om man har luckan stängd eller öppen. Oavsett om spjället är helt öppet eller ej.
Vi fick rådet att "täppa igen" hålet där bak för att det inte ska kunna röka in utan dra direkt ut. Men då tränger röken ut genom listerna på den stängda luckan och drar igång brandlarmet *yey* för att det ryker så mycket.
Vi eldar med björkved som legat inomhus ett par-tre dagar och tänder elden snabbt med tändklossar. Detta hjälper inte...
Har vart i kontakt med NIBES kundtjänst. De ska skicka någon att kolla på felet inom 3 månader. Men det e ju nu vi behöver elda o inte i i april.....
Vågar ju inte leda på mer då jag e rädd att röklukten ska sätta sig i möbler o väggar...
Någon som vart med om något liknande eller vet vad som kan vara fel?
Japp på baksidan! Sotaren har provtryckt och då var allt ok.
Det är installerat av husföretaget vi byggt med. Men frågan är om det är konstruktionsfel eller och det är installationsfel? Så vi vet vilka vi ska kräva garantijobbet av?
Det är installerat av husföretaget vi byggt med. Men frågan är om det är konstruktionsfel eller och det är installationsfel? Så vi vet vilka vi ska kräva garantijobbet av?
hmmm verkar itne vara rätt monterad eller liknande!
har ni tilluft ? vilken kammin (märke) harni?
har ni tilluft ? vilken kammin (märke) harni?
glömde fråga om ni tittat ner i skorsten med ficklampa och kollat så det det inte är något konstigt i skorstenen ?
Har det alltid varit så ?
ps har själv en contura 550
Har det alltid varit så ?
ps har själv en contura 550
Japp det är tilluft. Det är en Contura 655. Har inte själv kollat i skorstenen men sotaren gjorde det när han var här o sa att allt så bra ut...
Jag tror själv att det lutar åt installationen som inte gjorts korrekt tyvärr. Men det verkar som vi får vänta på att NIBE får påvisa detta för att sedan kunna ta det med husföretaget..
Jag tror själv att det lutar åt installationen som inte gjorts korrekt tyvärr. Men det verkar som vi får vänta på att NIBE får påvisa detta för att sedan kunna ta det med husföretaget..
är skorsten topp eller bakansluten ?
hmmm.. finns en täckplåt som ska skruvas fast på kaksidans övre del om man inte asnluter fårn baksidan ! kan den fattas ?
Det är inte så mycket som kan krångla på ett spett. Inte heller på en contura 600. Röken skall passera den smala spalten framför rökhyllan och sedan bakåt till rökanslutningen.Lyft bort ena vermikulitsidan och ta ner rökhyllan så borde felet uppdagas. När det drar så dåligt när ni tom har fönstret på glänt är det ordentligt tätt.Hoppas att inte grannens katt är försvunnen. Kolla även så uteluftsintaget är öppet hela vägen så kaminen får tillräckligt med luft annars blir det nästan bara rök utav brasan. Brinner den bra när luckhandtaget inte är helt låst så är det det.
Hej.
hålet som det ryker ur, hur stort är det?
På Contura 500 Serien finns det ett fyrkantigt hål under toppen som är ca 15x15 mm kanske.
Det fyrkantiga hålet går till luftspridaren som man ser inne i kaminen vid vinkeln mellan rökhyllan och bakre väggen.
Vi hade tidigare problem med att det rykte in där innan skorsten var tillräckligt varm, men installerade sen en rökgasfläkt för att slippa problemet. Slipper nu även öppna fönster/dörr vid upptändning, nu eldar vi helt luktfritt.
Men drar man på köksfläkten på full macka så kan det komma in lite rök genom hålet.
hålet som det ryker ur, hur stort är det?
På Contura 500 Serien finns det ett fyrkantigt hål under toppen som är ca 15x15 mm kanske.
Det fyrkantiga hålet går till luftspridaren som man ser inne i kaminen vid vinkeln mellan rökhyllan och bakre väggen.
Vi hade tidigare problem med att det rykte in där innan skorsten var tillräckligt varm, men installerade sen en rökgasfläkt för att slippa problemet. Slipper nu även öppna fönster/dörr vid upptändning, nu eldar vi helt luktfritt.
Men drar man på köksfläkten på full macka så kan det komma in lite rök genom hålet.
Redigerat:
Hej! Och tack för era svar! Haha grannens katt lever ännu dock ;o)
Mycket bra idé med rökgasfläkt... Får bli det om vi inte kan lösa det på annat sätt...
Men det jag upptäckt nu i vårt hus är ju att jag inte vet var någonstans tilluften sitter. Vet att det ska vara tilluft, sotaren hitade ingen när han besiktigade kaminen, han trodde den skulle sitta i gunden (har krypgrund) Men där kan man inte se ngt, inte heller på utsidan av huset... O_o
Kan det vara så att det har missats vid installationen kanske?
Mycket bra idé med rökgasfläkt... Får bli det om vi inte kan lösa det på annat sätt...
Men det jag upptäckt nu i vårt hus är ju att jag inte vet var någonstans tilluften sitter. Vet att det ska vara tilluft, sotaren hitade ingen när han besiktigade kaminen, han trodde den skulle sitta i gunden (har krypgrund) Men där kan man inte se ngt, inte heller på utsidan av huset... O_o
Kan det vara så att det har missats vid installationen kanske?
Tilluften sitter mitt under kaminen nedanför luckan.Följ spjällspaken. Går det en slang från golvet och upp till det lilla 6 cm runda luftintaget under kaminen så lossa slangen och känn om det drar kallt därifrån.Gör det inte det är det tätt i eller under golvet och då kan du elda utan slang så länge tills någon krupit under huset och lokaliserat felet.
Kommer inte åt att kontrollera slangen.. Luckorna på kaminen är fastsatta med lite silikon i kanterna så jag kan inte skruva bort dom ... vet ej vad som gäller på garanti gentemot entrepenören om jag börjar pilla på detta. Men jag kan säga som så att jag är till 99% säker på att det inte finns någon tilluft från grunden. Då måste det ju synas antingen i grunden eller utanpå huset....
Skulle inte förvåna mig om de har missat tillfiften helt och hållet....
Det står ju tydligt hur det ska se ut i installationsanvisningen för kaminen... Den enda vägen för rök är ju hålet bakom kaminen och skorstenen :S
Skulle inte förvåna mig om de har missat tillfiften helt och hållet....
Det står ju tydligt hur det ska se ut i installationsanvisningen för kaminen... Den enda vägen för rök är ju hålet bakom kaminen och skorstenen :S