Byggahus.se

Nibe Bergsvärmepump värmer elementen under sommaren.

1. M
    Medlem · Örebro · 237 inlägg

Martin_355

Medlem
    Hej.

Vi har en Nibe bergsvärmepump modell 1230 och det är varmt i elementen. Det är vår första sommar i huset och visst borde pumpen sköta värmen och att inte vi ska stänga av elementen.. Vi har en rumsgivare för att ange vilken temp man vill ha.

Just nu är det 25 grader ute och elementen är varma. Det är 27 inne. Har kollat i manualen och ställt in den på kurva 9. Bor i Örebro. Huset är från 1965 och det är vanliga radiatorer ingen golvvärme eller så.

Vad har jag gjort för fel? Det här problemet har varit förut också. Den är inställd på sommarläge.

Kan någon hjälpa mig.

Redigerat 27 jul 2017 19:19
  2. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 845 inlägg

useless

Lök.
    Om alla inställningar är rätt så är det med största sannolikhet fel på växelventilen. Kolla på varmepumpsforum.com vad du kan göra för att felsöka och åtgärda.

3. T
    Medlem · Stockholm · 1 433 inlägg

Tosse

Medlem
    Det kan vara så att växelventilen/shunten står i manuellt läge också. Så stod min nibe från fabrik. Vad står det i inställningarna att börvärde och ärvärde är på framledningen?

4. M

Martin_355

Medlem
    Det som står i displayen under meny 2. 47,8 (20,0) Grader.

Var hittar jag bör värden? Har kollat i manualen och det finns inget där.

5. T
    Medlem · Stockholm · 1 433 inlägg

Tosse

Medlem
    Kanske är 20 börvärdet. Annars får du titta i manualen.

Då hade jag misstänkt växelventilen ännu mer. Det kan som sagt vara så enkelt som att den står i manuellt läge. Det borde stå i manualen hur man ställer om den i så fall. Ta en bild på den och lägg upp.

6. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 845 inlägg

useless

Lök.
    Det som står inom parenteser är börvärdet. Kolla upp växelventilen.

7. M

Martin_355

Medlem
    Ok. Kommer inte åt den så bra. Det här dem bilderna jag kunde ta.

8. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det är den som syns där , på sidan sitter det liten spak som går att röra i sidled , det går att ta bort den vita delen ( motorn ) och då går det att motionera ventilen , kan kärva eller något litet skräp i den , så den inte stänger som den ska efter VV -produktion , då pyser det uy värme från VV-tanken
    Vad är det för vitt på rören framför , den främre verkar lödd , men muttern bakom är det lika runt den

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.