Byggahus.se

Nibe 410P elförbrukning + kompressortemperatur

5k läst  4 svar

1. T
    Medlem Nivå 1
    Jag har en nibe 410p bara 2 år gammal men tycker att elförbrukningen är på tok för stor. Tillskottet går ungefär 60% av tiden vid noll grader ute och en framledning inställd på 32 C. Ska inte kompressorn klara att värma det utan tillskott? Elpatronen är åp 9Kw. Kompressortemperaturen kommer inte upp i mer än 38C. Är det så för er med liknande FLVP? Förbrukningen under Dec.-Jan. var 6 400 Kwh!! Bor i södra Sverige. Vore intressant att höra om ni har liknande värden framför allt vad det gäller temp. efter kompressorn. Vi har vattenburet system med radiatorer och en boyta på 165 kvm. Samt eldar flitigt i braskasett.

2. R
    Medlem Nivå 1

Re: Nibe 410P elförbrukning + kompressortemperatur

Kompressortemperaturen kommer inte upp i mer än 38C. .[/quote]

Kompressor temp på min Autoterm 190F varierar från 70C (vintertid) till 80C (sommar tid när den värmer upp enbart varm vatten till 50C). När den har precis avfrostat och startar, då kan temp stiga sakta (max 5 min) tills den har nått arbets temp. Enligt min intallatör den fick ej gå under 60 grader och ej över 85 grader. Det låter som din kompressor fungerar inte som den ska (om man kan extrapolera ett logik från Autoterm till Nibe). Varför inte ringa och kolla med Nibes kundtjänst?

3. B
    Medlem Nivå 9

Min Nibe 310 (snart 4 år gammal) klarade inte mer än till ca +6 grader ute innan den blev för klen för att hålla värmen utan el-patron.
    Kompressorn gick sönder för ett år sen, bryt mig dock inte så mycket eftersom jag kör bergvärme (Bonus 6) som klarar ner till ca 10 minusgrader utan att sacka efter i uppvärmningen utan el-patron.

4. I
    Medlem Nivå 3

En kompis nibe 310 pajade också efter 4 år, han fick ny kompressor, för han är rörmokare och hade hört via jobbet att Nibe haft i felaktig olja i kompressorerna, därav har många gått sönder innan 5 år ens gått. först hade dem inte tänkt ge nån ny, men efter lite hot om att dem aldrig mer skulle installera eller rekommendera Nibe om dem inte fixade detta så kom grejerna.

5. G
    Medlem Nivå 1

Jag har Nibe 310 P och förbrukningen var ca 3000 kw dec - jan.
    Nibe 310 P är likadan Flvp som din fast jag har en annan tilluftsagregat vid sidan om.
    Huset är 125 kvadrat och garaget är 35 kvadrat. Inne är det 22 grader och i garaget ca 13 - 14 grader.
    Här är lite sifror från min panna så att du kan jämföra.
    Ute = 0 grader
    Framledning = 36 grader
    Förångningstemperatur = 5 grader
    Avluftstemperatur = 3 grader
    Temperatur, kompressorgivare = 45 grader.