Byggahus.se

Nibe 360 Kompressorn stoppar för ofta

1. K
    Medlem Nivå 4
    Hej

Jag tycker att min Nibe 360P stoppar kompressorn för ofta. Jag tror inte att det är ngt fel på maskinen men jag tycker reglersystemet inte är optimalt. Igår satt jag ock kollade på pumpen i 1 timma för att se hur den betedde sig. Det var c:a -5 ute och ingen i huset tappade varmvatten. 30 graders framledningstemp. 28 graders returtemp. Jag har GV uppe och nere (122 kvm totalt).

Så här var scenariot:

Kompressor igång från början
    T=0 min: 3 kW elpatron startar pga för låg vv-temp (c:a 48 grader).
    T=3 min: 4.5 kW elpatron istället.
    T=6 min: 6 kW
    T=9 min: 3+4.5 kW
    T=10.5 min: 6 kW
    T=10.75 min: 4.5 kW
    T=11 min: 3 kW
    T=11.25 min: Elpatron ur ("patron ur" med andra ord).
    T=25 min VVtemp för låg (c:a 49 grader). Ovan elpatron scenario upprepas med lite kortare tid med 3+4.5 kW
    T=35 min Patron ur.
    T=52 min Kompressor stoppar vid VVtemp = 50.7 grader
    T=63 min Kompressor startar vid VVtemp = 49.9 grader
    Någon minut senare börjar en ny elpatron runda, denna gång med några minuter längre tid med 3+4.5 kW.

Det jag inte gillar med detta är att kompressorn är avstängd i 11 min av 63 min = 17.5 % och under den tiden slänger jag bort energi i form av varm luft rakt ut i rymden. Det bästa vore väl om kompressorn kunde gå hela tiden i det här läget ? De 2 kW som den kan tillföra räcker ju inte att värma VV vid den här utetempen (-5) så det är ju ingen risk att VV blir "för" varmt. Jag tycker att pumpens reglersystem borde kunna anpassa sig till detta, informationen måste ju finnas tillgänglig för pumpen eftersom den märker ju av att den måste gå in med elpatron när inte pumpen klarar av att värma med sina 2 kW.

Kan det finnas ngt sätt att få kompressorn att gå hela tiden, eller är det jag som tänker fel och pumpens trots allt regarerar optimalt ?

Vore intressant att höra från forumets experter på området.

/Klein

2. C
    Medlem Nivå 14

Re: Nibe 360 Kompressorn stoppar för ofta

Hur reglerar du tempraturen i radiatorsystemet?

3. K
    Medlem Nivå 4

Hej

Jag har termostaterna öppna för fullt på plan-1 och på plan-2 står de på 22 grader. Sedan strys framledningstempen av utetemperaturen med en utegivare.

/Klein

4. C
    Medlem Nivå 14

du har säkert ett enrörs sytem va?

nu spånar jag lite, men undrar om inte en volymförstorare på 100 kan få systemet att hålla en jämnare temp & på så sätt inte kasta in elpatronen så fort.

-------------

men det är bara att inse att även om du får kompressorn att arbeta 24h/ dygn så kommer den att andvända mycke elpatron flr att värma huset!

men det var ju inte det frågan gälde utan start & stopp & där tror jag 100 skule göra susen (en gissning)

skaffa en gammal varmvatten beredare som du kopplar i serie med radiatorsystemet.
    röret ut från värmepumpen skickar du in på kallvattnet på varmvatten beredaren & varmvattnet kopplas mot det rör som går till radiatorsystemet & som så småning om kommer att delasig.
    (tanken ska altså sitta direkt efter värmepumpen & innan rören delarsig)

5. C
    Medlem Nivå 14

du kommer att vinna mycket i livslängd om du får ner start o stopp.
    den där modellen är ju inte känd för att hålla specielt länge!

6. P
    Medlem Nivå 7

Är det inte så att det är avfrostning när kompressorn stannar?
    Det är omöjligt att få kompressorn att gå kontinuerligt batteriet i frånluften måste avfrostas ibland och under den tiden är de inte varmluft ut i världsrymden eftersom batteriet är nedisat , man kan säga att kompressorn har gått på kredit och måste vänta på avlöningen, paybacktime för frånluften.

/Patrik

7. 0
    Medlem Nivå 5

Har oxå en Nibe 360. Kompressorn går jämt, om den stannar så beror det på att vattnet är varmare än 53,9 grader. Vi har kopplat den i serie med en acktack på 500 L. Med så mycket vatten måste du förmodligen öka expansionskärlets volym.

8. K
    Medlem Nivå 4

Hej

Nej, den frostar inte av när den stannar. Det skall vara en symbol på displayen i det läget och det är det inte. Jag testade inatt med att öppna termostaterna även på plan-2 och då fick jag färre stopp. Jag hade inatt 7 stopp på 12 timmar, medans jag annars brukar ha 1 stopp i timmen ungefär. Men jag tycker det är konstigt att den inte går hela tiden när det är minus 5 grader ute. Det finns ju ingen chans att pumpen kan klara behovet utan elpatron i det läget och då känns det som slöseri att stänga av kompressorn "långa" stunder.

Klein

9. P
    Medlem Nivå 7

Frånluftsvärmepumpar som tillåter att batteriet frostar ger högre effekt och får normalt sett högre värmefaktor än frånluftsvärmepumpar som aldrig behöver avfrostas.

Läs denna publikation sid 44 http://www.hvac.lth.se/publikationer/TVIT-5004.pdf

"Kylning av frånluft då påfrysningsskydd finns
    De vanligaste frånluftsvärmepumparna är konstruerade så att påfrysning kan ske.
    Anledningen till detta är att mer energi då kan utvinnas. Om avfrostningsskydd finns kan man
    riskera att påfrysning sker utan att förångarbatteriet sätter igen på grund av isbildning.
    Kylningen av luften kan fortgå längre vilket gör att mer energi kan utvinnas. Dessutom frigörs
    vid övergången från vätska till is en viss mängd omvandlingsenergi, som då tillförs
    förångaren. Dock måste avfrostning på något sett därefter ske eftersom en större isbildning
    minskar förångarytan och därmed värmepumpens värmefaktor. Oftast sker avfrostning genom
    att kompressorn stängs av och frånluft, som håller inomhustemperatur, strömmar genom
    förångarbatteriet varpå isen smälter. Under denna tid då kompressorn är avstängd sker ingen
    värmeåtervinning. Därför är det ett balanstagande att tillåta påfrysning. Man vinner energi
    eftersom kylningen tillåts fortgå till en lägre temperatur samt att man vinner
    omvandlingsenergin vid själva kondenseringen och påfrysningen, men samtidigt förlorar man
    energi vid avfrostningen."

/Patrik

10. M
    Medlem Nivå 1

Hej !

Nibe har haft problem med att elpatronen går för långtid efter jan 2005 kom dom med nytt styrkort som stänger av elpatronen tidigare. Det finns desutom ett optineringsläge som fungerar perfekt när temperaturen är över 0 °C. Jag har haft en drifttid på min kopresor på 98 % under dec-jan resterande tid har varit avfrostning.

11. K
    Medlem Nivå 4

Hej msmn,

Mycket intressant,

Fråga 1: vad har du för nibe modell ?

Fråga 2: min nibe 360 fick vi i sep 2005, kan den ha felaktigt styrkort, tror du ?

Fråga 3: hur stort hus har du och vilken uppvärmning ?

Fråga 4: har du fullt ös på alla termostater ?

Fråga 5: optimeringsläge, vad är det ? går det att ställa in för oss vanliga dödliga ?

Många frågor blev det...

12. M
    Medlem Nivå 1

Hej !

Jag har en nibe 360.

Om du har nya styrkortet så har du möjlighet att bla utnyttja nattsvalka då fläkten går på full fart på somaren om frånluftstemperaturen är varmare än utetempen det finns även möjlighet att ha olika fläkthastigheter vid olika tuidpunkter. Har du dessa funktioner har du nya styrkortet anars så skall du få det utbytt !

200 m² golvvärme och vatten radiatorer på övervåningen.

JA jag har fullt ös på alla radiatorer men har begränst framledningstemperaturen för att inte elspetsen skall gå in så mycket. Jag eldar när teperaturen faller så jag har i prinsip kompresorenergin och sedan eldar jag ca 5 m³ ved per år jag har under första året förbrukat 11000 kwh då är vi 2 vuxna och 2 barn (mycket tvätt).

Om du har nya kretskortet så är det bara att då in i servicemenyn och ställa optimeringstemperaturen jag kommer inte i håg i huvet vilken meny det är men det står i menyn eller på nibes hem sida.

13. K
    Medlem Nivå 4

Hej

Är optimeringstemperaturen det samma som "Trendberäkningstemperaturen" ?

/Klein

14. M
    Medlem Nivå 1

Ja så heter den.

15. Z
    Medlem Nivå 1

Tjena!
    Hade samma problem på min 360p. Ingen tog mig seriöst, helt till dom blev trött på tjatet och NIBE skickade en gubbe ut till mej. Tog han 35 minuter att komma fram till att styrningen/kortet var sönder. Han bytte direct, våran värmekostnad sjönk med 30% på en månad och har inte haft kompressorprob eller massa eltillskott sen.
    /Z