Byggahus.se

Nibe 310p värmepanna

1. Godjul
    Husägare · 16 inlägg

Godjul

Husägare
    Min Nibe 310p har tappat trycket och när jag fyller på så faller det ner till noll. Golvvärmen har slutat fungera och pannan är väldigt tyst men är igång och det hörs när man står vid den. Vad kan det vara och går det att laga? Tacksam för alla tips

2. J
    Medlem · Stockholm · 3 859 inlägg

Josth

Medlem
    Saknas det mycket värmevatten i utrymmet mellan mantlarna i tanken kan värmepumpen skadas. Säkerhetsventilen som läcker? Någon annan läcka? Stiger trycket snabbt när man fyller på och sjunker sedan lite successivt?

3. Godjul
    Husägare · 16 inlägg

Godjul

Husägare
    Ja det stiger snabbt och sjunker sakta. Är det läge att ställa den i läget med varningstriangel ?

4. J
    Medlem · 7 022 inlägg
    Sitter ett exspantionskärl, brukar vara rött och på den finns det som en bilventil, tryck lite hastigt på den, då ska det pysa till ,inget vatten ska komma. När manometern är på noll fyller du på luft. Stiger trycket så släpp ut vatten , mera luft o.s.v till det inte går att släppa ut vatten, fyll luft till ca 0,6 bar och fyll vatten till ca 0,9 bar. Manometern ska då öka sakta. Återkom med resultat.

5. Godjul
    Husägare · 16 inlägg

Godjul

Husägare
  6. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 350 inlägg

useless

Lök.
    Då är det nog dags att byta kärl. Med lite tur går det att pumpa i ny luft i det och få lite respit, men min erfarenhet är att det är kört om luften läckt ut en gång...

7. Godjul
    Husägare · 16 inlägg

Godjul

Husägare
    ok är det något som går att göra själv om är lite händig?

8. J
    Medlem · 7 022 inlägg
    Börja med att fylla luft och gör som jag skrev tidigare.

9. J
    Husägare · 72 inlägg

Jaif

Husägare
    Ja, gör som ovan och testa att fylla på luft.
    På våran 310p så gick luftventilen sönder, om din också gjort det så märker du det direkt när du försöker fylla på luft. Verktyg och reservdel hittar du i de flesta järnaffärer eller liknande.

10. Godjul
    Husägare · 16 inlägg

Godjul

Husägare
    Tack för alla värdefulla tips.
    trycket har legat kvar på 0,9bar hela eftermiddagen så hoppas det håller sig så och att varmvattnet går ut i rören till golvet. :)

11. Godjul
    Husägare · 16 inlägg

Godjul

Husägare
    Jag var lite för optimistisk . Trycket har sjunkit till 0,4 och det var bara 13grader inne imorse brrr...
    Det går inte ut någon värme i golvet men jag har varmvatten i kranarna. Vad kan ha hänt?

12. Godjul
    Husägare · 16 inlägg

Godjul

Husägare
    När jag ställer om till nödläge (1 & triangel) så går trycket upp till 0,9 igen

13. J
    Medlem · Stockholm · 3 859 inlägg

Josth

Medlem
    Vad står det för värden på de olika kanalerna? Driftläge med el-patron tillåten?

14. J
    Medlem · 7 022 inlägg
    Hur det med säkerhetsventilen, den som är röd och står 1,5 bar på, droppar det från den, brukar vara ett rör ner mot golv. Är den tät så på med ett varv till med luft på samma sätt som förut och sen får du lufta alla ställen som det går att lifta på, trycket kommer att sjunka när du luftar så håll koll på det och fyll på. Det med att trycket ökar när du ställer om är att när vattnet blir varmare så ökar trycket, fullt normalt. Prova och kom tillbaka

15. Godjul
    Husägare · 16 inlägg

Godjul

Husägare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.