Hej,
Nyinflyttad sedan 2 mån och för någon dag sedan pajjade kompressorn tror jag. Lampan för att kompressorn går lyser konstant men kompressorn startar inte utan den låter metalliskt, som att den vill starta.
Frågan är, kan det vara något annat som gör att den inte startar eller är det bara att konstatera fakta?
Isf kommer fler frågor...
Det är ju ett helvete att få tag på nya pumpar i dagsläget men jag skulle helst skaffa en ny. Tanken var att byta ut pumpen ändå då den är från 2004 (kompressor bytt 2016, förångare och tempgivare 2020).
Enda anledningen till att byta kompressor för mig är att det skulle vara en quickfix inför vinterns elprisersamt att jag inte får tag i en ny pump. Kollat runt lite och leveranstiderna på Nibe, CZ, IVT är 7-12(!) mån. Bosch på något ställe sa 3-4mån.
Vad hade ni gjort?
Sen undrar jag om det är värt den extra investeringen att trycka in en inverterstyrd frånluftsvärmepump eller om den investeringen inte lönar sig med tanken på att isolera om avluftskanal och att pumparna är dyrare.
Hus byggt 2004, 1,5plan , 165kvm, vattenburen golvvärme botten samt radiatorer övervåning. Enligt energideklaration samt förra ägaren, en årsförbrukning på 13-14000kwh allt inräknat.
Många frågor men finns ju många kompetenta här inne!