Byggahus.se

Nibe 310P gummidämpare

1. K
    Medlem · Skåne · 367 inlägg

Kyleman

Medlem
    Till er som bytt gummidämpare på Nibe 310P
    Det skrivs på många ställen att det är "omöjligt", "ett rent helv-te", "krångligt" mm mm att byta den tredje bakom kompressorn!!
    Inser att det är knepigt men min fråga är till er som verkligen lyckades, hur gjorde ni?

2. Rickard_nr1
    Renoverare · Bohuslän · 191 inlägg

Rickard_nr1

Renoverare
    Stäng av den ett par timmar innan så den får svalna så slipper du brännskador, resten är inte så märkvärdigt om man har tummen rätt på handen. Max 30min att byta, torx t25 skruvmejsel eller 8 och 10mm hylsa på skruvmejsel är de som behövs

3. R134a
    Husägare · Norrbotten · 449 inlägg

R134a

Husägare
    Bara byta, lite brännmärken är väl inget, det får man ju varje dag!

4. P
    Medlem · Södermanland · 66 inlägg

PeeWee

Medlem
    Jag har en 360P men antar att konstruktionen är den samma!? Jag bytte dessa gummibussningar för några år sedan, 2 av 3 är inga problem men som du säger så är den sista längst bak rätt jobbig. Att det "bara" är att byta när man aldrig har gjort det tidigare är inte sant, tror kanske jag höll på 1-2 timmar men är klart värt besväret för det irriterande ljudet försvann helt, blev som en ny pump! Jag kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde men jag pallade upp kompressorn med någon träbit vill jag minnas. Man är ju tvungen att byta infästningen till dämparen och det svåra var att få tillbaka skruvarna till den längst bak. Jag tror också att jag använde en liten (1dm) "hylsnyckel" för bits samt en flexibel/böjbar bitsförlängare som jag fann rätt bra för ändamålet vill jag minnas. Mobilen var användbar som öga bakom kompressorn. En nödlösning som jag funderade på då var att OM man inte lyckades få dit skruvarna till den längst bak så tror jag att det skulle fungera bra ändå så länge men inte flyttar/lutar pumpen. Jag gjorde jobbet med ansatsen att det får bära eller brista, risken var att jag skulle få köpa ny pump. Just kring hur mycket kompressorn och dess röranslutningar klarar att behandlas var min största oro, man får bruka en viss mängd mild våld kring den. Det är bra att inte ha för grova armar skulle jag säga.. Men den har tuffat på bra i 2,5år nu så operationen lyckades :) Lycka till!

• Laddar…
  5. P

PeeWee

Medlem
    Jag hittade faktiskt några bilder, dels på verktygen jag hade nytta av och lite över hur det ser ut.. Kanske är till någon hjälp..

Väldigt få verktyg användes. Det är de gamla dämparna som är på denna bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20170805_162121.jpg

Uppallning av kompressorn, två bitar plyfa.
    IMG_20170805_153647.jpg

Bild på de främre dämparna, inga konstigheter att byta bara man har pallat upp kompressorn.
    IMG_20170805_161329.jpg

Bild på den bakre, klart jobbigare men inte omöjligt.
    IMG_20170805_161203.jpg

• Laddar…
  6. R134a

R134a

Husägare
    Slå av kompresssorn i alla fall 1 timme i förväg, så är det trevligare att jobba. 1-2 timmar, är nog den tid det tar, är väldigt pilligt.

7. Tompe67
    Medlem · 2 inlägg

Tompe67

Medlem
    Hej, idag bytte jag dessa enligt beskrivning. Det tog exakt 1,5 timme och gjordes med enkla verktyg. Som sagt är en kort hylsnyckel försedd med Torx25 perfekt att använda. Jag köpte en sats HardHead på Jula funkade klockers.
    Lycka till! Jag tror kompressorn låter mindre nu än när huset var nytt... ;)

8. R134a

R134a

Husägare
    Skönt att ha det gjort

9. O
    Medlem · 22 inlägg
    Tack för en bra tråd med beskrivande bilder! Köpte hem nya gummifötter och även ett spärrskaft med T25 bits.

Jag tänkte ge mig på att försöka byta fötterna själv, men räcker det att man stänger av strömmen på huvudbrytaren på 310:ans manöverpanel? Eller måste man bryta strömmen via säkringen också?

10. P

PeeWee

Medlem
    Bryt säkringarna, pumpen sitter ju på egna så det kostar ju inget att vara helt säker.

11. O
    Medlem · 22 inlägg
    Inte meningen att kapa eller återuppliva tråden, men har öppnat upp nu för att byta och till min förvåning verkar jag ha en annan infästning på gummidämparna än vad alla andra jag läst om har?

Dämparna är för det första inte karaktäristiskt svarta, men det spelar väl mindre roll. De verkar ha lite spänst kvar i alla fall, men infästningen är en enda skruv som verkar gå rakt igenom gummifoten och in i själva chassit. Har någon varit med om detta på deras 310p?

Undrar hur jag bäst kan använda kuddarna jag beställt, om det ens går? Verkar som att man kanske skulle kunna använda den befintliga chassiskruven och trä genom den nya rosa gummifoten, men inte installera den svarta basplattan som följde med. Då kommer visserligen kompressorn att sitta direkt på plasten till den nya gummifoten, men det kanske spelar mindre roll?

12. O
    Medlem · 22 inlägg
    Tittade lite mer och insåg två saker:

1. Jag förstår att den bakre kudden kan vara svår att må, men den bakre kudden på min kompressor verkar nästintill omöjlig att nå. Det går 3 rör rakt ovanpå bulten och kompressorn verkar inkilad i hörnet på chassit så någon hand eller verktyg verkar man inte kunna få in. Detta fick mig att börja undra om någon inte gjort något med denna kompressorn tidigare.. Se punkt 2.

2. Jag la märke till att det finns vad som ser ut som övergeggade hål i plattan som kompressorn står på. Dessa hål verkar stämma bra överens med skruvhålen i brickorna jag fick med de nya gummidämparna. Är detta bara ett sammanträffande, eller kan det vara så att det inte är 310:ans originalkompressor i? Har den "nya" infästningen gjorts för just denna kompressorn?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.