52 178 läst · 243 svar
52k läst
243 svar
NIBE 1245 - optimera inställningar
Kb cp kan du ha i auto då reglerar den efter deltat. Är du säker på att cp endast går i ca 30 % när kompressorn går för värme.crazytok skrev:Stämmer bra, behöver jag göra någon ändring på köldbärarpumpen? Den är inställd på "intermittent" och 75% hastighet, om jag minns rätt.
Men om jag låter värmebärarpumpen stå kvar på 30% i viloläge, samt Auto. Då har jag inte gjort någon justering alls på denna... Då är allt som det var innan. Enda skillnaden nu, är FLM modulen som jag satt på "kontinuerlig" drift. Ska jag ha den på det?
Man kan begränsa via max diff framledning står på 10 grader som default. Om man minskar det värdet kommer inte vp reglera som tänkt det är en skyddsreglering som inte ska gå in förutom i speciella tillfällen.camaro1969 skrev:
Om CP är samma som värmebärarpumpen är jag det.smurfen72 skrev:
Köldbärarpumpen däremot går från 0 till 75% när den drar igång.
Här är en bild på inforutan när pumpen dragit igång:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
okej, men kan man använda det för att begränsa "övertemp"smurfen72 skrev:
eller bör man inte göra det av någon anledning?
jag har ju 500 liters tank till min och tycker den kan få sjunka nån grad extra, men samtidigt inte värma en grad extra på uppsidan typ
Räcker 30 % när kompressorn går ska det räcka bra när den står också men tyckte det såg konstigt ut i loggen. När kompressorn är av går cp då som den ska det ser du i info menyn.crazytok skrev:
okej, då får det vara som det är alltså.. gissar att de som gjort värmepumpen tänkt bättre än migsmurfen72 skrev:
Då du dessutom verkar ha svårt att få ut tillräckligt med värme i alla rum så är det inte fel att köra värmebärarpumpen CP på en högre hastighet än bara 30% prova ex med 50-60 % ett tag (drar ju marginellt mer el) och förmodligen får du även lite bättre verkningsgrad på anläggningen.
Med högre fart på cp kommer deltat bli lågt när kompressorn går ligger på 6 grader nu jag skulle inte gå under 5 grader i alla fall. Golvvärme kräver hög cirk och installeras ibland med bypass och extern cp men oftast behövs det inte utan går med den gemensamma cp men går ju alltid köra högre cirk med lågt delta ett dygn och kolla om det gör nån skillnad. Gjorde en koll i loggen igen och tyckte returen sjönk fort trots att du har tank men den är ju antagligen inte så stor så allt är nog som det ska vara. Blir nått rum för kallt kan man behöva öppna upp strypningen på fördelaren på den slingan men troligtvis ganska lite. Märks det av högre brine temp nu när flm används som det är tänkt ?