Byggahus.se
crazytok skrev:
Stämmer bra, behöver jag göra någon ändring på köldbärarpumpen? Den är inställd på "intermittent" och 75% hastighet, om jag minns rätt.

Men om jag låter värmebärarpumpen stå kvar på 30% i viloläge, samt Auto. Då har jag inte gjort någon justering alls på denna... Då är allt som det var innan. Enda skillnaden nu, är FLM modulen som jag satt på "kontinuerlig" drift. Ska jag ha den på det?
Kb cp kan du ha i auto då reglerar den efter deltat. Är du säker på att cp endast går i ca 30 % när kompressorn går för värme.

smurfen72 skrev:
Japp endast senaste loggen.
la till lite i inlägget ovan... du hann svara inann det var klart...

camaro1969 skrev:
bara senaste dygnet som faller bort va?

sedan undrar jag om man inte kan öka gradminuterna rätt rejält utan att värmepumpen värmer så mkt över börvärdet?
går det begränsa hur mycket över börvärde pumpen kan göra?
Man kan begränsa via max diff framledning står på 10 grader som default. Om man minskar det värdet kommer inte vp reglera som tänkt det är en skyddsreglering som inte ska gå in förutom i speciella tillfällen.

smurfen72 skrev:
Är du säker på att cp endast går i ca 30 % när kompressorn går för värme.
Om CP är samma som värmebärarpumpen är jag det.
Köldbärarpumpen däremot går från 0 till 75% när den drar igång.

Här är en bild på inforutan när pumpen dragit igång:

IMG_8178.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

smurfen72 skrev:
Man kan begränsa via max diff framledning står på 10 grader som default. Om man minskar det värdet kommer inte vp reglera som tänkt det är en skyddsreglering som inte ska gå in förutom i speciella tillfällen.
okej, men kan man använda det för att begränsa "övertemp"
eller bör man inte göra det av någon anledning?

jag har ju 500 liters tank till min och tycker den kan få sjunka nån grad extra, men samtidigt inte värma en grad extra på uppsidan typ :)

Begränsar man övertemp så måste man ju även begränsa undertemp om medeltempen ska bli rätt dvs ändra gradminuterna. Med 500 liters tank bör du inte ha så mycket övertemp så det är nått problem.

crazytok skrev:
Om CP är samma som värmebärarpumpen är jag det.
Köldbärarpumpen däremot går från 0 till 75% när den drar igång.

Här är en bild på inforutan när pumpen dragit igång:

[bild]
Räcker 30 % när kompressorn går ska det räcka bra när den står också men tyckte det såg konstigt ut i loggen. När kompressorn är av går cp då som den ska det ser du i info menyn.

Såhär ser det ut när pumpen är av..

IMG_8159.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

crazytok skrev:
Såhär ser det ut när pumpen är av..

[bild]
vad är det för propeller?? har jag aldrig sett, nåt med värmeåtervinning?

smurfen72 skrev:
Begränsar man övertemp så måste man ju även begränsa undertemp om medeltempen ska bli rätt dvs ändra gradminuterna. Med 500 liters tank bör du inte ha så mycket övertemp så det är nått problem.
okej, då får det vara som det är alltså.. gissar att de som gjort värmepumpen tänkt bättre än mig :)

camaro1969 skrev:
vad är det för propeller?? har jag aldrig sett, nåt med värmeåtervinning?
Gissar att propelern har med flm att göra. Cp verkar gå som den ska lite märkligt för tyckte inte det såg ut så i loggen men har ju haft fel förut.

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Ändra till 40% i vänteläge, för o se ifall det står 40% när pumpen går igång istället. Bugg i mjukvaran? Uppdatera firmware?

Fläktsymbolen är att Frånluftsmodulen är igång ja. FLM

Då du dessutom verkar ha svårt att få ut tillräckligt med värme i alla rum så är det inte fel att köra värmebärarpumpen CP på en högre hastighet än bara 30% prova ex med 50-60 % ett tag (drar ju marginellt mer el) och förmodligen får du även lite bättre verkningsgrad på anläggningen.

Med högre fart på cp kommer deltat bli lågt när kompressorn går ligger på 6 grader nu jag skulle inte gå under 5 grader i alla fall. Golvvärme kräver hög cirk och installeras ibland med bypass och extern cp men oftast behövs det inte utan går med den gemensamma cp men går ju alltid köra högre cirk med lågt delta ett dygn och kolla om det gör nån skillnad. Gjorde en koll i loggen igen och tyckte returen sjönk fort trots att du har tank men den är ju antagligen inte så stor så allt är nog som det ska vara. Blir nått rum för kallt kan man behöva öppna upp strypningen på fördelaren på den slingan men troligtvis ganska lite. Märks det av högre brine temp nu när flm används som det är tänkt ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.