7 985 läst ·
12 svar
8k läst
12 svar
NIBE 1215 (10kW): Radiatorer riktigt varma trots varmt ute. Hjälp!
Jag har en NIBE 1215 (10 kW) med två kopplade borrhål, som jag just nu upplever problem med:
Även när det är varmt ute (ex. 22 grader som visades igår kväll på displayen på bergvärmepumpen) så är VP-fram runt 50 grader när kompressorn kört klart. Det gör att både radiatorer och vattenburen golvvärme blir varma. Temperaturen sjunker något till runt 35-42 efter en stund, men är fortfarande för varmt.
Varmvattnet blir runt 50+ grader, men börjar sjunka så snart kompressorn slår av. Jag har dragit ner vridreglaget för värmen i huset till absoluta minimum och då står det (10) inom parantes, men likväl är det varmt i huset.
Dvs sammanfattat tycker jag följande är konstigt:
1) Vattnet till värmen i huset pumpar ut varmvatten till radiatorer som om det vore minusgrader ute.
2) Temperaturen på varmvattnet sjunker utan att man använder något vatten.
Någon som har en idé om vad som kan vara fel?
Kan man på något sätt helt stänga av värmen till huset, men låta varmvattnet värmas som vanligt? (det är ju rätt varmt/svettigt hemma nu )
Även när det är varmt ute (ex. 22 grader som visades igår kväll på displayen på bergvärmepumpen) så är VP-fram runt 50 grader när kompressorn kört klart. Det gör att både radiatorer och vattenburen golvvärme blir varma. Temperaturen sjunker något till runt 35-42 efter en stund, men är fortfarande för varmt.
Varmvattnet blir runt 50+ grader, men börjar sjunka så snart kompressorn slår av. Jag har dragit ner vridreglaget för värmen i huset till absoluta minimum och då står det (10) inom parantes, men likväl är det varmt i huset.
Dvs sammanfattat tycker jag följande är konstigt:
1) Vattnet till värmen i huset pumpar ut varmvatten till radiatorer som om det vore minusgrader ute.
2) Temperaturen på varmvattnet sjunker utan att man använder något vatten.
Någon som har en idé om vad som kan vara fel?
Kan man på något sätt helt stänga av värmen till huset, men låta varmvattnet värmas som vanligt? (det är ju rätt varmt/svettigt hemma nu )
mycke_nu: Är det något stort ingrepp, behöver man tömma systemet? Vad har du fått betala för att byta ventilen, för jag antar att du inte bytt själv?
Förutom att stänga av hela pannan, går det att göra något annat för att sänka tempen? 36 grader inomhus nu efter en dag på jobbet...
Förutom att stänga av hela pannan, går det att göra något annat för att sänka tempen? 36 grader inomhus nu efter en dag på jobbet...
mycke_nu skrev:
Det gick ganska snabbt att byta (på garanti). Under en timme vill jag minnas.
Hela systemet behövdes inte tömmas, det spilldes en del givetvis, men det är ju enkelt att fylla på radiatorkretsen.
Edit: Det finns nog inte mycket annat att göra än att stänga av pannan. Möjligen kan det funka att ställa den i sommarläge så att cirkulationspumpen stannar.
Hela systemet behövdes inte tömmas, det spilldes en del givetvis, men det är ju enkelt att fylla på radiatorkretsen.
Edit: Det finns nog inte mycket annat att göra än att stänga av pannan. Möjligen kan det funka att ställa den i sommarläge så att cirkulationspumpen stannar.
Smurfen72: Tack för tipset. Just nu verkar pannan fungera, men en servicetekniker är bokad till tisdag morgon. Läste även någon annanstans att när de byter växelventil så byter man normalt sett till en som fungerar bättre (de gamla kanske inte är så lätta att få tag på).
Det var växelventilen som det var fel på. Snabbt utbytt av serviceteknikern.
Upplever exakt samma symptom som TS inledde tråden med.
Om man utgår från att felet är detsamma, dvs trasig växelventil, vad (ungefär) kan priset tänkas landa på att få den utbytt?
Inte för att det finns så mycket alternativ ändå, men det är ju intressant att veta i förväg...
/C
Om man utgår från att felet är detsamma, dvs trasig växelventil, vad (ungefär) kan priset tänkas landa på att få den utbytt?
Inte för att det finns så mycket alternativ ändå, men det är ju intressant att veta i förväg...
/C
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Har hört priser på 1500 - 2000. Själva ventilen och bytet av den går på några minuter. Men det är väl en del stök med att stänga av vattnet så gått det går, test efteråt osv.
Detta går väl oftast på grantain, eller den förlängda garanti (försäkring) som de brukar erbjuda när man köper VP.
Detta går väl oftast på grantain, eller den förlängda garanti (försäkring) som de brukar erbjuda när man köper VP.
Hos mig bytte de som sagt växelventilen och jag fick betala 2463 kr och då kollade/rensade teknikern mitt filter till pumpen + att vi hade en kort diskussion kring rördragning och ev. inkoppling av extra VVB.
Det har fungerat klockrent efter bytet av växelventilen!
Det har fungerat klockrent efter bytet av växelventilen!
Costanza skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fylla på vatten bergvärmepump Nibe 1215
Värmepumpar -
Ny bergvärmepump eller reparera gamla (Nibe Fighter 1215-7)?
Värmepumpar -
bergvärme Nibe 1215
Värmepumpar -
Hjälp med Nibe fighter 1215, vätska och tryck
Värmepumpar -
Inget varmvatten och säkring löser ut på min bergvärmepump Nibe Fighter 1215 (10kW)
Värmepumpar