Hej,

jag står i begrepp att köpa luft/vattenpump till kåken, tänkte fråga er med lite erfarenhet av detta.

Blev ni nöjda med ert köp?
Har ni kommit på nu lite senare att det var något ytterligare ni borde tänkt på?
Kan man lita på tillverkarnas uppmätta bullervärden?

Upplys mig! :D

MVH
Lasse

Om du inte behöver köpa luft vatten värmepump just nu ,så vänta kompressor tillverkaren Copeland som sitter i många värmepumpar har just kommit ut med en ny typ av kompressor som drivs av en EC motor.
Denna kommer att revolutionera värmepumpsmarknaden man pratar om 30% lägre energiåtgång.samt varvtalsreglering.

Det kommer nya revolutionerande grejer hela tiden och under tiden man väntar på nyheten kostar det massor att värma huset.

Därom tvistar de lärda.
Men om du nu skall köpa ny lufy vattenvärmepump så kolla med Mecaterm om dom har planer på att använda sig av den nya kompressorn i deras värmepumpar.

Varför inte borra ?

P
Jag bytte en gammal oljepanna konverterad till pellets till en LV-pump för ca 1 år sen. (CTC Ecoel + Ecoair 105) Efter att ha justerat in flödet i systemet så är jag väldigt nöjd. Visserligen går det åt lite mer el än säljarens kalkyler. Just nu uppskattar jag att det går åt ca 11000 Kwh/år för värmen. Men dels är huset 70 år gammalt och inte optimalt isolerat och dels vill jag ha lite varmare inne än de flesta när jag är där. Jag installerade pumpen mest av bekvämlighetsskäl eftersom jag bor 25 mil ifrån huset och inte har lust att åka dit och aska ur pannan varje vecka under vintern.

Om du läser på lite så finns det inte så mycket som kan överraska dig, men kolla att ditt nuvarande värmesystem fungerar mot en värmepump. Jag litade på rörkillen i det fallet... En lite småsak värd att tänka på är hur du ska få bort kondensvattnet. I vintras fick jag spetta bort 40-50 kg is vid ett par tillfällen. Jag funderar på att gräva ned ett rör till närmasta stuprör och koppla på där, tillsammans med en värmekabel.

Vad gäller buller så blir jag inte störd av pumpen när jag är på landet. Jag hör den när jag sitter och läser i rummet bredvid den, men det är inget som stör mig.

Varför inte borra? I mitt fall har jag ca 45-50 m rullstensås till närmsta berg :@ Däremot funderade jag på jordvärme, men det hade inte gått att installera så fort som jag ville/behövde.

Vad pratar man om för priser för pumpen? Har hört omkring 100k men det kanske finns billigare? Jag vill ha ett vattenburet system men blir avskräkt av priser på boretemot 200k för vissa system. Funderar nästan på att sätta in en pelletspanna även om jag knappt vill ha det för att kanske komma ner i 70k men frågan är om inte en LV VP ger ett bättre andrahandsvärde på huset?

Vi satte in en daikin altherma för ganska så exakt ett år sedan.

Den tuffar och går bara =) har dragit va 5000kw sedan början av februari då vi monterade det elmätare.

Du kan få en 11 KWh luft vatten för 24000-26000 kroner + lite rör grejor. Behöver du acctank tillkommer det också men Sfinxsolar har olika paket man kan köpa.

www.sfinx.se

Redigerat:
Det skall vara:
www.sfinx.se
Hade skrivit fel men verkar inte gå att ändra, eller också är det någon cash som spökar för mig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.