Hur bättrar ni skivan när det är dags?

Har en ekskiva som jag vill bättra på lite innan kakling, de instruktioner som finns är inte så tydliga och de har lagt till någon ny produkt (Liquid Wax Cleaner) för underhåll som säkert är lika svindyr ...

Rengör ni skivan bara och stryker på nytt lager ...
.. eller slipar ni också den befintliga vaxytan före?

Hej!

Jag gjorde som det står där, slipade lite innan och mellan påstrykningo ch blev
mycket nöjd med resultatet. Det är dock dags igen snart... :/

/andreas

Miles skrev:
Hur bättrar ni skivan när det är dags?
Har en ekskiva som jag vill bättra på lite innan kakling, de instruktioner som finns är inte så tydliga och de har lagt till någon ny produkt (Liquid Wax Cleaner) för underhåll som säkert är lika svindyr ...
Rengör ni skivan bara och stryker på nytt lager ...
.. eller slipar ni också den befintliga vaxytan före?

Är det värt allt jobb med träskiva som måste oljas osv.? Eller ska man skaffa laminat istället? Bortsett från att laminat är billigare, är det så mycket snyggare med äkta trä?
Jag har alltid varit inne på det, men med priset och det underhåll som krävs så börjar jag undra.

"Allt jobb" - med Osmo går det ett par år mellan inoljningarna...men din fråga (stefand alltså) är omöjlig att besvara, om man tycker att det är värt det är väl upp till var och en att bedöma själv!

• Gilla
Dino71
  • Laddar…
stefand skrev:
Är det värt allt jobb med träskiva som måste oljas osv.? Eller ska man skaffa laminat istället? Bortsett från att laminat är billigare, är det så mycket snyggare med äkta trä? Jag har alltid varit inne på det, men med priset och det underhåll som krävs så börjar jag undra.
Den oljas inte, den "hårdvaxoljevaxas" :) dvs en vaxolja som typ målas på träet. Det är lite enklare än vanlig oljning tycker jag eftersom det är mer som att måla på ett lager färg. På en ekskiva ser träet sen lite ut som ett mellanting mellan lack och olja.

Jag tycker det är klart bästa alternativet, enklast att lägga på och väldigt slitstarkt och bra att laga mat på! Det räcker ganska långt också, en 375ml burk har lugnt räckt till 4 lager på en 3m ekbänk.

jerano skrev:
Hej!
Jag gjorde som det står där, slipade lite innan och mellan påstrykningo ch blev
mycket nöjd med resultatet. Det är dock dags igen snart... :/
/andreas
Jo jag har kört mina nu också. Slipade bara ner dom lätt (har en grym Festool LS130EQ som slipar perfekt i träets riktning) och målade sen på ett tunt lager på ovansidan bara, ser finfint ut! Använde alltså inte Osmos spezialregöringsgrejer.

Att tänka på: enligt instruktionen ska man vänta 12h och sen försiktigt börja använda skivan ... jag väntade 24h men det blev ändå tummärken i vaxen när jag tryckte till lite på kanten. Antagligen hade jag lagt på ett lite för tjockt lager på den skivan. Men var försiktig med skivan 2-3 dagar minst och låt den gärna stå o torka 24h!

Slipa lätt med fint sandpapper i träts riktning, torka rent! Jag använder ej pensel till vaxet då det behövs så oerhört tunnt lager för att få det bästa resultatet. Polera bara in ytterst lite med hjälp av en kökssvamp (mjuka sidan), torka av med torr trasa omedelbart om det kommer vax på diskbänk el dyl. Det tar inte lång tid men håller sig sedan desto längre!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.