59 199 läst ·
16 svar
59k läst
16 svar
Ni med synlig tegelvägg/murstock - hur har ni behandlat den? Nöjda?
...ja som rubriken anger. Vi har tagit fram en murstock/tegelvägg och funderar på hur vi skall behandla den för att motstå stänk samt bli lite mindre dammfri... Jag vet att åtgärder är irreversibla och därför vill jag ha lite åsikter om hur ni har gjort och tänkt.
- lacka
- pensla med silikatbinder
- låta vara
- annat?
- lacka
- pensla med silikatbinder
- låta vara
- annat?
Är det en murstock som används till eldning?
Då måste du ha den putsad annars riskerar du eldningsförbud. Kolla reglerna med sotaren.
Annars är det väl inte teglet i sig som dammar utan eventuell dåliga fogar? I så fall hade jag fräst ut fogarna och fogat om och därefter tvättat med en svag syralösning. (OBS måste då förvattnas rikligt) och sköljas efteråt.
Då måste du ha den putsad annars riskerar du eldningsförbud. Kolla reglerna med sotaren.
Annars är det väl inte teglet i sig som dammar utan eventuell dåliga fogar? I så fall hade jag fräst ut fogarna och fogat om och därefter tvättat med en svag syralösning. (OBS måste då förvattnas rikligt) och sköljas efteråt.
ingen eldning, och visar det sig att den inte är tät vid provtryckning då sätter vi in ett insatsrör. Förmodligen är det fogarna som dammar men att fräsa ur dem och foga om "är för sent"... Det tänker jag inte göra pga. det kopiösa dammandet det skulle innebära. Bra tips men som sagt för sent för oss.
Min fru gick över vår murstock med grovspackeln från byggmax, och gjorde lite mönster, kanske inte världens snyggaste men vi hade problemet med att det åkte ner fog på golvet...
Nu skall det tilläggas att vi har rör i vår och då blir det inga direkta temperatur förändringar....annars kanske spackel inte är det bästa valet.
Nu skall det tilläggas att vi har rör i vår och då blir det inga direkta temperatur förändringar....annars kanske spackel inte är det bästa valet.
Jag plockade fram tegelväggen i vårt sovrum och behandlade den med en blandning av linolja och balsamterpentin. Sprayade sedan på detta med en blomspruta och lät det dra ett tag. Torkade sedan bort överflödet med en trasa, men det blev inte så mycket. Den dammar i princip ingenting samtidigt som den behåller en fin lyster hela tiden. Dock skyddar det väl inte direkt mot fläckar, men det är inget problem i vårt fall. Att lacka tegel tycker jag ser billigt ut, lite pizzeria varning.
Produkter som diskuteras: "balsamterpentin"
Balsamterpentin
Balsamterpentin är en naturlig, organisk förening som vanligtvis utvinns från tallträd. Det används i flera olika områden, inklusive som lösningsmedel för oljebaserade målarfärger, lacker och vax. Balsamterpentin är också ett populärt
Läs mer
Då tycker jag definitivt att ni ska gå på med linolja. Vi gjorde det för över 3 år sedan och den ser fortfarande lika fin ut. Det luktar dock olja ett bra tag efter och lösningsmedel de första dagarna så sörj för god ventilation.Haba_tsutt skrev:
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Vår vägg var ungefär 14 m2 och jag har för mig att jag blandade 1:2 d.v.s. en del terpentin och 2 delar olja, men jag kommer inte ihåg exakt. Om du ska spruta det så ska det ju vara tillräckligt lättflytande för att göra detta. Totalt gick det åt mindre än 2 liter olja.Haba_tsutt skrev:
Jo, visst går det att lacka matt, men det blir ändå inte samma typ av finish som att använda en olja. Jag ska se om jag har någon bild på vår vägg i telefonen.
Edit
Denna bilden är dagen efter oljebehandlingen och väggen ser fortfarande i princip identisk ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag är i ungefär samma situation och har två kortsidor i en öppning som jag exponerat tegel i. Har p.g.a. gammal och smulig fog tagit loss 25mm fog och ska nu foga om. Planen är att sedan tvätta med saltsyra för att få bort kalkrester från putsen. Men nu har jag hittat denna film https://www.youtube.com/watch?v=58JYI_7u94k och där använder de myrsyra och endast 1.5%ig. Jag står här med teknisk saltsyra på 30% :x
Vilken syra ska jag använda för att undvika missfärgningar?
Bör jag tvätta innan jag lägger den nya fogen eller efter?
Jag skapade denna tråd http://www.byggahus.se/forum/fasad/247771-foga-om-och-tvatta-eller-tvatta-och-foga-om.html och fick där tipset att använda detta bruk till min fog: http://www.weber.se/fasad-puts-och-m...rbruk-m05.html
Val av syra var det filmen jag länkar till ovan som fick mig att tänka om kring.
Vilken syra ska jag använda för att undvika missfärgningar?
Bör jag tvätta innan jag lägger den nya fogen eller efter?
Det är ungefär detta jag tänkt göra, har du några tips på val av syra och fog?roland53 skrev:
Jag skapade denna tråd http://www.byggahus.se/forum/fasad/247771-foga-om-och-tvatta-eller-tvatta-och-foga-om.html och fick där tipset att använda detta bruk till min fog: http://www.weber.se/fasad-puts-och-m...rbruk-m05.html
Val av syra var det filmen jag länkar till ovan som fick mig att tänka om kring.
Redigerat:
Nu har jag spetsat öronen lite så för att förstå danskan lite bättre, och det som danskarna kallar "Murersyre" är alltså inte myrsyra utan en väldigt utspädd saltsyra. Så då är det alltså bara att spä ut min 30%iga till 1.5%ig. Men frågan om valet av fog-massa, samt hur rent det ska vara mellan stenarna innan man sätter den nya fogen, kvarstår.
Självbyggare
· Älvsborg
· 246 inlägg
Hej,
falkn, hur ser väggarna ut nu? fuktiga eller torra i utseendet? jag har tidigare lackat tegel och då blir dom väldigt blanka och mycket lyster. nu skall jag göra en ny vägg men vill inte att det skall bli för "rött" utan mer matt.
falkn, hur ser väggarna ut nu? fuktiga eller torra i utseendet? jag har tidigare lackat tegel och då blir dom väldigt blanka och mycket lyster. nu skall jag göra en ny vägg men vill inte att det skall bli för "rött" utan mer matt.