Byggahus.se

Ni med fyrhjulingar - Har ni vältskydd?

1. S
    Anonym
    när det gäller kul grejer så är inte folk speciellt lata.

• Svara
  2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Tja, när man får höra (från fruarna) hur 50+ gubbar monterar ur ljuddämparinsatsen på sina HD och monterar i dem igen inför den årliga besiktningen, så undrar jag om inte dessa "lata människor" kan samla tillräcklig med energi för att lossa några bultar.
    Eller ge några hundringar till verkstan för att få det gjort.
    Skaffar man en 4-hjuling som leksak är det väl ändå inte socialen som betalar notan.

3. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Japp, du har rätt. Jag underskattar gubbars förmåga att lägga pengar på dumma grejer. Otippat då jag har mångårig erfarenhet i egen regi.

• Laddar…
  4. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Det vore intressant att se ett kollage av vad du samlat på dig genom åren.

Själv försöker jag rensa allt eftersom. Tomma whiskypavor åker alltså till tippen :surprised:

5. T
    Medlem · Nivå 19
    Ändå kör en förkrossande majoritet av alla dessa gubbar med hjälm på huvudet, go figure.
    Hade det inte funnits en lag, hade en förkrossande majoritet inte gjort det, eller vad tror ni själva.
    Av de gubbar jag känner som kör just HD och liknande är det ingen som bemödar sig med att montera i och ur ljuddämparinsatsen. Men nån kanske har statistik på hur vanligt det är ... ;) Nej, sådana där argument kommer man inte långt med, det måste ni väl ändå inse?

Vad gäller ungdomar som kör 4-hjuling finns det säkert en del som skulle ta bort bågen, men jag är övertygad om att den skulle sitta kvar på många och jag är också övertygad om att många olyckor sker med förare som själv inte är ägare till maskinen, utan det är lånade maskiner, särskilt när det gäller ungdomar, och då ligger det inte i deras makt att montera av störtbågen.

6. S
    Anonym
    snälla och laglydiga människor du umgås med.:) inga bonnatrakter inte

• Svara
  7. T
    Medlem · Nivå 19
    Det verkar som en del här tror att det en minoritet ägnar sig åt är nåt som alla sysslar med. Nog känner jag folk alltid som micklar med sina hojar och tar ut insatsen, men ingen av dem är 50+ som kör HD, även om några av dem helt säkert skulle betraktas bo i "bonnatrakter", och långt ifrån alla gör det. Det finns liksom ingen anledning att strunta i att kräva en skyddsbåge för att rädda liv på oskyldiga barn bara för att ett fåtal mindre intelligenta vuxna kommer att skruva av dem, IMO.

8. skalman1
    Medlem Nivå 12
    Det jag tycker är tråkigt är att många personer som prioriterar säkerhet vill tvinga på alla deras synsätt genom att få till olika förbud och regler.

Jag är inte ute efter att leva länge utan att ha skoj så länge det varar.

Redigerat 18 maj 2014 00:16
  9. T
    Medlem · Nivå 19
    Så du tycker att det är fel med lag om säkerhetsbälten, bilbarnstolar, motorcykelhjälmar, åldersgräns för mopeder, bilar och motorcyklar, att vem som helst ska få flyga helikopter och flygplan, att det borde vara fri fart både till lands och sjöss och att det är en självklarhet att få roa sig med street racing efter att man svept en halva absolut och dragit ett par linor? Jag menar, allt det där blir ju så mycket roligare då.

Yeah right.
    Lev fort, dö ung?

De mammor och pappor vars flickor och pojkar dött under en fyrhjuling håller nog inte med dig, tror jag.

10. skalman1
    Medlem Nivå 12
    Dom borde kanske inte låtit sina barn köra en fyrhjuling eller monterat en båge/vältskydd på då, en lösning som inte påverkar mig som vuxen om jag skulle äga en fyrhjuling för att ha hemma på gården/åkern där absolut inga barn kommer att använda den.

Sen tycker jag att du svävade iväg en aning, ganska många fler blir förmodligen drabbade om jag krashar ett flygplan ner i en stad än om jag välter med en fyrhjuling hemma på gården.

Redigerat 18 maj 2014 00:38
  11. S
    Anonym
    blir riktigt sur du kallar bönder för minoritet.
    och jag tror fortfarande att du inte riktigt förstår vad som krävs. om man skulle montera en skyddsbåge på en fyrhjuling.
    sen har vi ju "nya"lagen om hjälm till cyklister under 15år skall ha hjälm. jag ser inte många unga med hjälm.
    eller här i norr många cyklar utan varken belysning eller reflexer.
    för att inte tala om segway.

• Svara
  12. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Jaha, och vem skall betala vården av grönsakspaketet Skalman1 efter att du voltat med leksaken?

Jo det får vi andra mesar i mellanmjölkens land göra.
    Hoppas du känner dig manlig och tuff när du far omkring utan hjälm och störtbåge.
    Och att pappa och mamma och alla barna kommer och hälsar på dig på långvården.
    Och att du känner igen dem.

13. skalman1
    Medlem Nivå 12

Ärligt talat så anser jag att det är ganska liten risk att jag blir en kostnad för samhället.

Jag röker inte
    Snusar inte
    Är inte överviktig
    Dricker väldigt lite alkohol
    Håller inte på med någon farlig sport/bergsklättring/whatever

osv.

Jag tycker absolut inte att jag behöver ha dåligt samvete för att jag åker veteranbil som saknar bälte och att jag vid ett eventuellt fyrhjulingsköp inte skulle ha ett vältskydd.

Detta är mitt sista inlägg i denna tråden, jag ser åt vilket håll det går åt.

Redigerat 18 maj 2014 01:05
  14. T
    Medlem · Nivå 19
    Så hur ska vi tolka det? Menar du att det trots allt är ok att andra "vill tvinga på alla deras synsätt genom att få till olika förbud och regler."? Är det kanske bara de saker som just du gillar som andra inte borde få ha åsikter om?

Jaså? Så lät det inte alldeles nyss. Det rimmar ju ganska illa med din kommentar,

som ett argument för att det inte ska finnas lagar och regler kring säkerhetsarrangemang, som ger sken av det mer motsatta förhållandet.

För egen del så varken röker eller snusar jag, och dricker väldigt lite alkohol, vi har visst en hel del gemensamt där. Däremot har jag redan förbrukat min andel av statskassan och kanske lite till vad gäller vård av skador till följd av (läkarnas okunnighet egentligen) "whatever" inte alltför farliga sporter, åsså kör jag ju bil som en italienare, som mina italienska vänner brukar säga. Å allt annat spännande som min kropp låter mig göra, så klart. Allt detta till trots tycker jag dock att det är helt ok med rimliga säkerhetsarrangemang där det är påkallat :)

Redigerat 18 maj 2014 01:59
    • Laddar…
  15. T
    Medlem · Nivå 19
    Oj, är det verkligen så illa ställt med din läsförståelse? Du får nog ta och läsa vad jag skrev en gång till. För det du påstår har jag aldrig ens antytt.

Men du menar alltså på fullt allvar att alla bönder monterar ur insatserna ur sina motorcyklar? I så fall är det nog rätt många bönder som blir sura på dig för att du drar dem alla över en kam på det viset. Det finns helt säkert väldigt gott om laglydiga bönder i detta avlånga land, även om du råkar ha fördomar om dem.

Inte särskilt mycket mer än i t.ex. Nya Zeeland, bara för att ta ett exempel.

Jag ser många unga på cykel med hjälm, varje dag.