Byggahus.se

Ni med fyrhjulingar - Har ni vältskydd?

1. T
    Medlem · Nivå 19
    Jo, jag har skrivit om precis det där tidigare, om än inte här på byggahus.

Precis som du säger är det lag i Australien och förekommer på många andra maskiner, framförallt yrkesmaskiner som små öppna grävmaskiner, åkgräsklippare m.m.

Jag tycker, mot bakgrund av alla olyckor, men framförallt som reaktion på alla dessa galna ideér om olika förbud att man instället ska införa ett krav på att alla fyrhjulingar ska ha en båge vid nyförsäljning. Det är ett minimikrav tycker jag, sedan kan det diskuteras om det ska vara krav på att de sitter kvar eller i så fall eventuellt i vilken utsträckning det ska vara tillåtet att montera bort dem.

Det är också viktigt att notera att mopeder, motorcyklar, snöskotrar m.fl. maskiner omfattas av regelverk som inte gäller fyrhulingar, så snacket om att vi inte behöver fler regler är inte helt genomtänkt, tycker jag. Man skulle istället säga att det blev färre regler om samma gällade alla dessa maskiner.

Redigerat 16 maj 2014 19:56
  2. S
    Anonym
    det är lilla tycker jag gör dig en stor fördel att hantera en fyrhjuling

• Svara
  3. KTM RTR
    Medlem Nivå 2
    Så igentligen är det inte 4hjulingens fel att den välter menar du! ;)
    Att sätta en skyddsbåge på gör inte föraren blir bättre på att hantera grejerna, kanske gör så att man blir tryggare rentav?

Om det hade suttit en kniv på ratten i bilen med spetsen riktad mot er, hade ni kört försiktigare då?

4. S
    Anonym
    nog kommer dom köra omkull ändå. tror inte en skyddsbåge kommer få ner allvarliga olyckor.
    skall vi inte sätta skyddsbåge på alla motorcyklar, vesper och mopeder?

• Svara
  5. T
    Medlem · Nivå 19
    Det verkar inte som du förstått hur en skyddsbåge fungerar. Folk kommer att välta ändå, det är hela grejen, om man kan hitta på något som får dem att inte välta, ja, DÅ kan du skippa skyddsbågen. NÄR dom välter, för det kommer dom som du så mycket riktigt kommit på, att göra ändå, DÅ kommer skyddsbågen att skydda den eller de som åker och olyckorna blir mindre allvarligare än de annars skulle ha blivit.

Att störtbågen inte gör samma nytta på 2-hjulingar har dels med den annorlunda funktionen att göra och dels med att olyckorna är annorlunda, till följd av att funktionen är annorlunda.

Många människor skulle säkerligen inte köra alls om det satt en kniv på styret. Använder du inte bilbälte bara för att det inte sitter en kniv mitt i ratten riktad mot dig?
    Menar du med din liknelse att du inte heller förstår skillnaden på en uppenbar risk och en dold risk? Inte ens alla erfarna förare inser att maskinen riskerar välta över dem om de kör upp på en rishög, därför att det finns dolda risker som inte direkt inses. En olycka händer så lätt, då är man tacksam för de skydd som faktiskt finns ...

6. KTM RTR
    Medlem Nivå 2
    Om man inte inser risken med att maskin kan välta, ja då kanske man helt enkelt inte ska köra alls!?

7. S
    Anonym
    nä. du, jag har förstått precis. kanska bara formulerar mig dåligt.

• Svara
  8. L
    Medlem · Nivå 11
  9. T
    Medlem · Nivå 19
    Fast om man inte inser risken med att maskinen kan välta, så fattar man inte heller att man inte ska köra ...

• Laddar…
  10. S
    Anonym
    alla är inte lika smarta som du. ;)

• Svara
  11. KTM RTR
    Medlem Nivå 2
    Tyvärr...

12. S
    Anonym
    skämt åsido.
    vad än för skyddsbågar som kommer. så kommer säkerligen många monteras bort.

• Svara
  13. T
    Medlem · Nivå 19
    Och ännu fler att sitta kvar ...

14. S
    Anonym
    nix pix. många unga som kör, va tycker dom? va töntigt med denna båge.
    äldre då? va denna båge är i vägen.
    jag tror inte riktigt du ser problemet. thomasx

• Svara
  15. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Jag tror du underskattar hur lata människor är.