men tycker fortfarande att skyddsbågar till fyrhjuling förstör mer än vad det skyddar
Det beror ju på vad man värderar =) Att grenar inte slår i ett skydd eller att man skadar sig rejält.
Lite som att det är obekvämt med säkerhetsbälte =)
OT, nej, det finns mig veterligen inte säkerhetsbälte/ störtbåge till hästar, dock så motsvarade 2012 olyckor med häst ( 12900st ) ca 2,7 % klämskador. så ca 348 st uppsökte läkarvård för att ha klämt sig ( ej trampad ).
Det beror ju på vad man värderar =) Att grenar inte slår i ett skydd eller att man skadar sig rejält.
Lite som att det är obekvämt med säkerhetsbälte =)
OT, nej, det finns mig veterligen inte säkerhetsbälte/ störtbåge till hästar, dock så motsvarade 2012 olyckor med häst ( 12900st ) ca 2,7 % klämskador. så ca 348 st uppsökte läkarvård för att ha klämt sig ( ej trampad ).
[länk]
att grenar slår i skyddet är ju inga problem. problemet uppstår när man fastnar med bågen.
undrar varför ingen skrivit om snöskoter och skyddsbåge
Det har faktiskt utvecklats en airbag för cyklister:
Kommer i höst skrev de för precis tre år sedan...
Men medge att det ser tjusigt ut!
Små flickor (och pojkar) som börjar rida skall göra det på små hästar, shettisar och liknande.
Och så skall de ha hjälm. Och det finns stigbyglar som löser ut om man trillar av, vilket man gör då och då.
Men barn är så mjuka i skelettet, så skyddsväst är nog lite överdrivet, om det inte är frågan om tävlingshoppning eller fälttävlan.
(Min gamla lagvigda använder skyddsväst, hon ser ut som Michelingubben
Men hon är lite gammal och skör i skelettet, och rider en enormt stor häst)
Det har faktiskt utvecklats en airbag för cyklister:
[bild]
Kommer i höst skrev de för precis tre år sedan...
Men medge att det ser tjusigt ut!
Små flickor (och pojkar) som börjar rida skall göra det på små hästar, shettisar och liknande.
Och så skall de ha hjälm. Och det finns stigbyglar som löser ut om man trillar av, vilket man gör då och då.
Men barn är så mjuka i skelettet, så skyddsväst är nog lite överdrivet, om det inte är frågan om tävlingshoppning eller fälttävlan.
(Min gamla lagvigda använder skyddsväst, hon ser ut som Michelingubben
Men hon är lite gammal och skör i skelettet, och rider en enormt stor häst)
Glömde länken:
[länk]
Så nu är det helt plötsligt överdrivet med en så simpel grej som skyddsväst?
Så nu är det helt plötsligt överdrivet med en så simpel grej som skyddsväst?
Vad då plötsligt?
Du behöver väl inte tolka allt så fyrkantigt!
Får jag inte ha en åsikt menar du?
Jag skrev att jag tycker att det är lite överdrivet för små barn på små hästar,
när det inte handlar om tävling, hoppning och fälttävlan.
När barn börjar rida handlar det mest om att lära sig kommunicera med hästen,
starta, stoppa, svänga osv. på instängslade paddockar eller i ridhus. Det är inte särskilt farligt.
Och absolut inte farligare än att cykla till och från ridhuset.
Får jag gissa att du knappt vet vad skyddsväst skall skydda mot för skador?
Du kan lika gärna fråga varför inte skyddsväst är obligatoriskt för cyklande barn.
Om inte annat med tanke på att 60% av förarna som skadar sig allvarligt har alkohol i blodet så lär det behövas utrymme för alkoholen under färd.
En båge med integrerad bar hade väl varit något
OBS ironi
Bra tanke!
Och alla ekor borde vara utrustade med inbyggd potta.
För det är ju när de metande pilsnergubbarna ställer sig upp i ekan för att lätta på trycket som de ramlar i sjön och drunknar. Så sker visst de flesta drunkningsolyckor.