Kan någon förklara för mig hur Ngenic uppnår de besparingarna som den sägs uppnå? Kanske jag redan förstått det och så är det inte svårare än så, men jag är i alla fall osäker hur jag kan bedöma besparingspotentialet i just vårt hus (som kör på fjärrvärme).

Det jag alltså förstått är att Ngenic Tune manipulerar utomhusgivarens signal till värmesystemet och på så sätt undviker onödig uppvärmning. Men även i vårt befintliga system (Siemens RVD144) kan man ju reda justera en del, inte minst reglerkurven som kopplar framledningstemperaturen (dvs. vattentemperaturen till elementen) till utomhustemperaturen.

Om jag förstår rätt kan Ngenic tune inte göra mer än att mer flexibelt styra framledningstemperaturen. Men det som mest avgör hur mycket energi som huset förbrukar är ju termostaterna som antigen släpper in värme eller ej. Dessa styrs dock inte av NGenic.

Jag har inte heller läst något om att Ngenic skulle använda sig av väderprognoser för att förutse värmebehovet och på så set skulle kunna bromsa energiflödet. Men även om den gjorde det, ser jag inte riktigt hur det skulle gå till om Ngenic inte styr termostaterna. Kan framledningstemperaturen gör så stor skillnad?

Jag misstänker att Ngenic Tune är tänkt för elbaserad uppvärmning och sedan la man till även fjärrvärme, men att besparingspotentialet inte är lika tydligt då. Men som sagt: någon som kan förklara lite mer (eller rätta missförstånd)?

En relaterad fråga är: vad gör Ngenic Tune egentligen som jag inte kan uppnå med Home-Assistant?

Jag har själv en Tune kopplad till en jordvärmepump, och den har väl egentligen två funktioner:
1. Ursprunglig funktion, som håller ett öga på innetemperaturen och justerar värmekurvan utifrån om det är för varmt eller kallt inne jämfört med önskad temperatur.
2. Elprisjustering, där den låter värmepumpen jobba hårdare när priset är billigt för att dra ner på effekten när det är dyrt.

Jag har begränsad erfarenhet av fjärrvärme, för en värmepump rekommenderar man inte att man har termostater utan istället en fast injustering.

RVD144 är väldigt kompetent reglercentral med många reglerparametrar. Det går att ha en rumsgivare inkopplad.

Med fjärrvärme så är det oftast samma kostnad dygnet runt, det som kan skilja är sommar-/vintertid.

För att få bästa driftekonomi är det tre huvudsteg som bör göras.

Steg1: Injustering av förinställningen på varje radiator/golvvärmeshunt/golvvärmeslinga så att "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur erhålls. På så sätt blir det jämn temperatur mellan rummen.

Steg2: Injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen). På så sätt blir det jämn rumstemperatur oberoende utetemperaturen.

Steg3: Montering och injustering av termostaterna på radiatorerna. Termostaterna bör injusteras så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.

B
Vinningen med ngenic är främst med värmepump, framförallt om man har inverter på pumpen.

Med värmepump och Ngenic sänker ju framtempen och tar bort lite övertemperaturer inomhus, samt håller igen när elen är dyr.

Med fjärrvärme utan timpris på fjärrvärmen, så försvinner ju mycket av vitsen med ngenic. Kanske finns nån vits om man saknar inomhustempgivare på reglercentralen, felaktigt investerat system och saknar kompetens för att justera/reglera in systemet, framförallt om man samtidigt har kamin, väldigt soligt läge eller liknande. Men nej, rent generellt är det tveksamt med ngenic och fjärrvärme.

Den där beräkningen de gör är rätt kass, har sett resultaten den visar på mitt system med värmepump. Lita inte på den.

Ska man spara 10% på fjärrvärmen måste man börja med ett system med 23-24C inne.. Eller har låga krav på värmen inne.

• Gilla
tophee
  • Laddar…
Jag kör ngenic på fjärrvärmen sedan flera år. Har inte sett någon direkt besparing. För mej är fördelarna främst:

-Remotestyrning när man är bortrest (lekte med att automatiskt sänka med HA innan men det blev inte bra)
-Jämnare innetemp (dåligt isolerat hur med mycket fönster)
-Jämn badrumstemp. Har en fullösning med slungan rakt ner i golvet utan shunt så jag har satt innetempgivaten på badrummet och håller 21.5 där medan termostaterna får ta hand om övriga huset

• Gilla
tophee
  • Laddar…
Det är timprisstyrningen man vinner pengar på. Det är nog inte så relevant för fjärrvärme.

Men tidigare ägaren installerade en LLVP för att hjälpa BVVP. De tyckte det behövdes för att innetemperaturen svängde för mycket. Efter att jag installerade ngenic så kör vi bara LLVP som AC under den varmaste sommarperioden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.