Byggahus.se

Nexabrytare till järnkärnetransformator, säkring går vid aktivering

1. S
    Medlem Nivå 7
    Jag har en rätt stor järnkärnetransformator (ringtransformator) till en poolbelysning som jag vill styra med en nexamottagare (LCMR-1000, http://www.nexa.se/LCMR-1000-Relaemottagare.htm). Elektrikern kopplade in det förra veckan men när jag programmerade mottagaren så gick säkringen i nexa-mottagare och automatsäkringen till undercentralen (16A). Det ser riktigt kopplat ut, så jag misstänker snarare att startströmmen till transformatorn blir för stor.

Det är är sådan här transformator: http://www.badbutiken.se/Transformator-till-Poolbelysning-23012V-300W/article och den driver en LED-lampa på 25W vilket är lite overkill, men trafon är gjord för 300W halogen.

Ett par funderingar:

1) Måste jag byta ut transformatorn till en elektronisk, eller kan man minska startströmmen på något sätt?

2) Kan jag byta till en trögare säkring (glasrörssäkring) i nexa-mottagaren, eller blir det problem?

3) Det är kopplat utan "nolla ut", dvs nollan går direkt till transformatorn
    https://www.dropbox.com/s/zyzztsv927x0ezq/2014-05-18 14.54.26.jpg
    Är det OK, eller måste även nollan gå från nexa-mottagaren till trafon?

2. snaggletooth
    Medlem · Nivå 13
    Står ingenting om järnkärnetrafo i manualen för LCMR-1000, men om säkringen i den löser så är något fel, så fundera inte ens på att stoppa i en större.
    Och löser en 16A dvärgbrytare så är någonting definitivt jättefel, är du säker på att det är rätt kopplat?

3. A
    Medlem · Nivå 19
    När två säkringar i serie löser samtidigt är det inte fråga om hög startström utan kortslutning. Enda gången jag råkat ut för en transformator vars startström löste en säkring så var transformatorn på 1500 VA, säkringen på 6 A och det skedde bara sporadiskt. Långt ifrån varje gång. Jag är enig med Snaggletooth om att något är fel.

4. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 17
    Jag har lyckats lösa en B10-dvärg med en vridtrafo men det är en rejäl klump som tål 13A, kontinuerligt...
    Något är fel, kortis.

5. S
    Medlem Nivå 7
    OK, tack för alla svar, jag kontaktar elektrikern imorgon.

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Det står ju på Nexa mottagarens produktblad att den bara kan bryta 75W motorlast. Jag skulle tro att en järnkärnetrafo skall anses vara "motor", båda är induktiv last. Jag gissar att det inte sitter ett riktigt relä i den, utan att det är någon form av TRIAC (alltså elektronisk kontakt). Och att din last troligen skjutit sönder den, därav att även 16A säkringen löser ut.

7. snaggletooth
    Medlem · Nivå 13
    "Reläkontakter" nämns iofs i manualen, skulle faktiskt kunna vara ett hybridrelä också i den, som bl.a. Eltako kör med i en del av sina prylar.

8. S
    Medlem Nivå 7
    Uppdatering: Elektrikern säger att järnkärnetranformatorn är trasig, och prövade att med en liten elektronisk trafo få ljus i lampan. Men det funkade inte.
    Ikväll tog jag loss lampan och prövade själv med en liten puck jag hade liggande, men inte heller den fick liv i lampan.

Lampa (nr 52596): http://www.poolandspacentre.co.uk/products/astral-pool-lumiplus-par56-111-led-light.html
    Trafo (som jag testade med): http://elbutik.se/product.html/elektronisk-trafo-20-70va-rund-dia56x22mm-alldimm?category_id=1015

Borde det funka att testa lampan med den trafon?
    När jag försökte mäta spänningen med multimetern (en billig en, inställd på 200V AC) så visar den noll ur trafon. Måste den ha last för att ge utslag?

9. H
    Moderator · Nivå 25
    Men vad har du in på trafon då? Har du provat med trafon inkopplad utan en NEXA brytare?

10. H
    Moderator · Nivå 25
    I produktbladet till lampan står det att den aldrig får vara tänd om den inte är nedsänkt i vatten. Jag antar att den behöver kylningen. Kan där finnas någon sensor som skyddar lampan genom att stänga av den om den inte är nedsänkt?

11. mycke_nu
    Medlem · Nivå 22
    En vanlig ringtrafo ger alltid spänning ut. Koppla in den direkt till 230 V utan Nexa-brytaren och utan att ansluta lampan.

Om dvärgen löser ut så är det kortslutning i transformatorn. Håller dvärgen men det inte finns någon spänning på utgången är det avbrott i transformatorn.

Om allt är OK så ansluter man lampan. Lyser lampan så är det dax för brytaren. Skjuter brytaren dvägen så är det fel på brytaren.

12. S
    Medlem Nivå 7
    Allt är isärplockat och testat utan Nexan. Jag har själv inte velat testa ringtrafon om den skulle orsaka skada, men det gjorde elektrikern och han säger att den är död, ingen spänning ut.

Det verkar som att felet i trafon även slagit ut lampan (lampan är testad både i vattnet och på land, men det kanske finns en sensor, jag vet inte). Det är ju i så fall ganska allvarligt om den skickade ut 230 V på sekundärsidan, ut i poolen... Märkligt bara att inte säkringen i ringtrafon löste ut, och man ser inga brända ledningar eller något annat uppenbart fel med den.

13. H
    Moderator · Nivå 25
    vad händer om du resistansmäter lindningarna på trafon?

Som sagt att "lyckas" förstöra en ringkärnetrafo är nästan en bedrift. Och det skulle kännas väldigt tydligt på lukten.

14. snaggletooth
    Medlem · Nivå 13
    Trafon kanske blev felvänd, 230V in på sekundären istället, blir hyfsat hög utspänning på primärsidan (som även skapar överslag i och bränner sönder lindningen) ett litet kort ögonblick innan säkringarna smäller. Iofs bara en gissning.

15. S
    Medlem Nivå 7
    Jag mätte resistansen på sekundärsidan (den undre på bilden) till 4 ohm, och på 230V-sidan hade inget mätbart motstånd...

Jag testade också att koppla in den igen, och säkringen gick direkt.

Kanske sitter klistermärkena fel så att den blir felvänd som snaggletooth säger? Det verkar ju mer logiskt att kopplingsplintarna är fetare på 12V-sidan än på 230V-sidan... Och säkringen sitter till vänster i bild, men det står "2.5 A" på 230V-klisterlappen till höger.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2014-05-21 18.15.33.jpg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2014-05-21 18.17.23.jpg