Jag undrar först och främst om jag får ansluta Nexa-produkter utan behörighet? Tänker på wmr-252, wmr-3500 och cmr-101.

Och för det andra, jag vill installera wmr-252 bakom två st kronomkopplare så att alla fyra strömbrytare går att dimra och fjärrstyra. Hur gör jag? Översta bilden är den över kronomkopplare och den andra är en som sitter precis under.

Tänker att jag kopplar den svarta och orangea kabeln till nexan och nexans kablar till där kablarna satt i strömbrytare? Men hur gör jag för att koppla på en till wmr-252 till den andra knappen på strömbrytaren? Är det ens möjligt? Och om jag kopplar en nexa till den första knappen, fungerar den andra som tidigare?

• Elektrisk strömbrytare demonterad från vägg med synliga kablar och terminaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller kronomkopplare med orange och svart kabel mot vägguttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är otydligt ifall elsäkerhetsverkets undantag på behörighet gäller vid byte av strömbrytare till dimmer eller liknande don. Det svaret har varierat med tiden. Men det är heller ingenting som är av större vikt för man får endast om man kan, och eftersom du frågar så kan du inte för din text visar att du inte kan.

Efter denna tråkiga inledning så kan vi ta en titt på den översta strömbrytaren. Det är mycket riktigt en kron. Men vilken ledare är fas och vilka två är tändtrådar? Titta på schemat som syns på bild. Där finns en ingång märkt L, två utgångar märkt med en pil (och två blindplintar som inte används). Så, brun är fas, inte svart, eller hur? (Svart ser mörkgrå ut på min skärm, men ljusgrå på bilden under).

Man ska heller inte prata färger. Det säger ingenting att koppla brun och orange till en puck. Nexapucken vill däremot ha fas och tändtråd till lampan. Vilka färger dessa råkar ha är ovidkommande.

Du verkar dock ha läst inkopplingsschemat och förstått att det kan bli problem med två st Nexapuckar här. Det är riktigt, Nexa säger ingenting om ifall man kan koppla ihop ena styrtråden från två puckar. Det kanske går, det borde gå. Men säkrare är att byta kronbrytaren till en dubbeltrapp. Då får du två separata halvor.

Du kan dock få problem med att två nexapuckar fysiskt inte får plats i samma dosa. Det bör du kolla först.

Med en dubbeltrapp har du alltid alternativet att koppla ena halvan genom nexapucken och den andra halvan direkt till lampan som förut.

Tack för utförligt svar!

Ok, så man får om man kan? Då får jag snart för jag håller på att lära mig nu ;) Skämt osidå.

Ser nu att jag skrivit fel färg, och jag vet att man inte kan lita på färgerna, men det var för att ni ska veta vilka jag menar. Jag vet hur man skulle koppla in en nexapuvk om det var en enkel strömbrytare, att L är fas och PIL är tandtråden och att fasen byglas vidare till strömbrytaren nedanför.

Så det blir lättare med en dubbeltrapp? Antar att jag bara byglar över fasen från ingående till motsatt sida på strömbrytaren? Men i det här fallet måste det byglas vidare från nexapucken till den andra nexapucken och från dem ner i fasingångarna?

Inte riktigt, man får bara om man kan, men att man kan betyder ju inte samtidigt att man får ;)

Ja, man måste bygla fasen på dubbeltrappen om den ska användas som en kronbrytare. I ditt fall är fasledaren skarvad på strömbrytaren. Det är inte säkert det går bra att göra på nexapucken. Helst bör du använda en toppklämma typ Wago 222 om det får plats i dosan. Varje apparat (strömbrytare eller puck) bör endast ha de ledare som den själv behöver, man bör undvika att använda dem som kopplingsplint.

Du ska inte koppla in något annat än wmr-252 i brytarna. Det är bara en puls som löper igenom pucken. Lägger du fas på någon av de 2 trådarna eldar du upp Nexa prylarna. Sätt en wago på svart och de andra färgerna till varsin nexa puck. Sen åker du och köper 2 st dubbeltrapp och kopplar in pulstrådarna i dom. Då kan du köra med alla 4 tändningarna via wmr-252

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.