Byggahus.se

Nervöst!!!

1. M
    Medlem · 8 inlägg

mihpan

Medlem
    Hej alla! Nybliven medlem op sajten och förstagångshusköpare! Till råga på allt är huset till försäljning på exekutiv auktion via kronofogden. ::)

Den nuvarande ägaren är alkoholist, och är inlagd på behandlingshem. han har dock en son, som vi inte ens vet vad han är kapabel till att göra...
    huset skall renoveras invändigt (det gamla vanliga) och trädgården behöver en rejäl upprensning!

Inga av dessa faktorer stör mig - har inte tummen mitt i handen och ser fram emot att få fixa lite, men jag bliv livrädd när jag läser (det enda) inlägget som behandlade denna fråga. Inlägget var i maj, och jag undrar huruvida någon fått mer erfarenhet om en sådan här fråga?

Finns det verkligen ingen säkerhet för den som är köpare? Om man nu "köpt" huset så borde man väl få ha det ifred tills den dag man "får" huset?

fråga två: huset är värederat till 1,6Mkr (i detta skick, enligt värdeutlåtandet) De går vanligtvis för 2,1-2,2Mkr annars. Banken vill ha 740000:- plus omkostnader. Hur mycket borde vara maxgränsen? En omöjlig fråga men jag känner att någon kanske kan tipsa/råda?

Vem bestämmer i slutändan om budet är godkänt och vart går pengarna som blir "över" efter att skulden är betald?

Tacksam för ALL hjälp jag kan få! :D

2. M
    Medlem · 8 inlägg

mihpan

Medlem

Re: Nervöst!!!

Oj glömde fråga... ;D

OM vi nu får huset, kan det vara en bra idé att ändå anlita besiktningsman, för vår egen del, och kanske fixa det som han/hon ev hittar? Eller vad säger ni?

Tips/Råd?? Allt tas emot! Tack åter igen!

3. J
    Medlem · Stockholm · 343 inlägg

John77

Medlem

I min kalkyl skulle jag räkna med så svarta siffror som möjligt, dvs finns det misstanke att man måste byta taket för 200.000:- så skulle jag räkna med att det kostade 200.000:-

Sen skulle jag ta med en kunnig person på besiktningen för att försöka räta ut så många frågetecken som möjligt.

Tips är att försöka kolla om huset är försäkrat av den nuvarande ägaren, ett annat tips är att kolla med din bank att du får finansiering av ett hus köpt på exekutiv auktion.

Det kan ta tid innan du får tillträde till huset efter fördelningssammanträdet (som är ca en månad efter auktion) ifall "säljaren" trilskas. Om han lämnar tex en gammal bil på tomten så får du inte bogsera bort den utan vidare (egenmäktigt förfarande)

Kronofogdemyndigheten bestämmer om de ska godta budet. Om det blir pengar över går de till husets tidigare ägare...

4. M
    Medlem · 8 inlägg

mihpan

Medlem

Tack finansvalpen!

Glömde nämna att huset är byggt 1987, och finansiering är redan ordnad... Just det är jag inte oroad över. Vi har räknat med ca 200-250000 för renovering (utan tak-givetvis ;) )

Vart hade man kunnat vända sig för att få reda på om huset är föräkrat, tycker du?

5. J

John77

Medlem

tror att det brukar stå i den värdering som finns på skatteverkets hemsida ifall värderingsmannen fått uppgifter ifall fastigheten är försäkrad och vilket försäkringsbolaget är. Då kan man ringa dit och försöka få bekräftat att fastigheten är försäkrad. (inte säkert att de lämnar ut uppgiften, men prova med någon annan handläggare i så fall). Annars är det bara att chansa runt hos försäkringsbolag (jobbigt)

6. E
    Medlem · 122 inlägg

Evangeline

Medlem

Ta alltid en besiktningsman som går igenom huset innan ni bestämmer er slutgiltigt. Det finns ju alltid en liten risk att det är väldigt stora problem som blir dyra att åtgärda. Skriv in i kontraktet att ni ska göra en sådan och att ni i så fall har rätt att avbryta köpet utan kostnad om det skulle upptäckas något stort fel, alternativt att huspriset reduceras.

7. P
    Medlem · 548 inlägg

Evangelin.
    Nu är det väl om jag uppfattat det hela rätt en executiv aktion.
    DVS det blir en allmän visning och sedan auktion. Ingen möjlighet till besiktning.

Tänk på att du köper fastigheten i befintligt skick vid tidpunkten för aktionen.
    Dvs personen som bor i huset kan slå isönder hela inredningen, göra översvämmning, tända fyr på hela huset efter det att ni tittat på det. Finns det då ingen försäkring så köper ni bara tomten och en hög med aska!!
    Finns inga garantier vid executiv aktion.
    Dessutom har nuvarande ägsre rätt att bestrida aktionen efter det ni köpt huset.
    Person kan vägra flytta på sig.Många otrevligheter kan hända vid executiva aktioner.
    Har varit på en del själv och alltid förundrats av hur folk tänker. De ger lika mycket för hus hos fogden som hos en mäklare, helt otroligt.
    Är det värderat till 1600000 hade jag inte gett mer än 1100000 vid en executiv aktion. Du har ju inte en chans att besiktiga huset!! Du vet ju inte vad du köper!

Var väldigt försiktig. Dras inte med när idioterna börjar bjuda över varandra på aktionen. Ha ett maxpris och gå inte över det , vad som än händer.
    Lycka till.

PS. Bulltofta? DS.

8. J

John77

Medlem

Det krävs väldigt mycket för att den vräktes överklagan ska gå igenom, men om en överklagan sker så drar det ju ut på tiden....

9. M
    Medlem · 8 inlägg

mihpan

Medlem

Jo, förvisso ParkaKungen, du har ju rätt... man köper ju grisen i säcken, i princip...  
    Någon med erfarenhet om hur vanligt det är att en överklagan skulle gå igenom? Vad kan bidra till att en överklagan går igenom? Jag menar, om banken fått sina pengar och papper redan är skirivna, och man BOR i huset, då HAR ju allt gått rätt till och enligt lagen?
    Får man pengarna tillbaka eller "försvinner " de i intet? Dumma frågor kanske, men känns nödvändiga, känner jag...

Uppskattar verkligen all hjälp från er. Har ingen möjligheta tt ringa från jobb, så att dessa frågor har jag ingen möjlighet att ställa till kronofogden direkt...

Om försäkringen - vem står för försäkring eller skada som sker under tiden man väntar på att få flytta in? Då har man ju endast betalat handpenning och är ju ingen lagfaren ägare, egentligen?

Eller missförstår jag det hela? ???

ps Bulltofta ds  ;)

10. J

John77

Medlem

Jag har pratat med skatteverket, väldigt ovanligt att en överklagan går igenom, den kvinna jag pratade med där visste inte om nått fall där en överklagan gått igenom.

Tror att överklagan måste ske innan fördelningssammanträdet. Om detta sker så fördröjs fördelningssammanträdeet (dvs tillträdet). Det är lite dumt att inte prata med kronofogden innan, de kan tom antyda om de tror att det kommer vara några problem i det aktuella fallet

11. N
    Medlem · 7 inlägg

Nina33

Medlem

Hej Mihpan!
    Det var jag som ställde frågan ang. detta i Maj och fick väldigt mycket nyttig information och tips då! I vårt fall så bestämde vi oss för att INTE buda på huset pga nedanstående; (sen blev iofs auktionen inställd i sista minuten så ägaren lyckades skrapa ihop till skulden)

1. Vid visningen visade det sig att huset var i fruktansvärt skick, iofs inget som inte skulle kunna fixas (enligt den byggkille vi hade med oss - bra tips! Ta med nån som verkligen kan se husets skick vid visningen då besiktning inte är möjligt att få till!) men hela huset luktade kattpiss och det var så skitigt och äckligt att jag inte kunde gå in i vissa rum! Detta går väl i och för sig att städa upp, värre var att det stod gamla bilar, motorcyklar, husvagnar och allt möjligt skit på tomten. Detta är något som kronofogden inte automatiskt hjälper till att frakta bort utan det kan bli bekymmer.

2. Vid efterforskningar hos kommunen visade det sig att tomten var avstyckad från granntomten och att ägarens mamma fortfarande bodde i grannhuset. Detta ansåg jag kunde innebära att vi kunde få fd ägaren som granne! Ingen drömsituation kanske?!

Mitt första råd till dig är att ringa Kronofogden och ställa alla möjliga och omöjliga frågor, de är vana vid situationen och har nog varit med om alla möjliga scenarion. De vet vilka risker man tar och kan ge bra information.

Ang. försäkring på huset så fick jag veta från Kronofogden vilket bolag ägaren hade, och jag ringde helt enkelt dit och spelade lite dummare än vad jag är. Fick till slut fram att ägaren hade helförsäkring som faktiskt var betald och gällande. (inte helt givet om de är skuldsatta att de faktiskt betalt försäkringen...)

Information jag fick från Kronofogden var att priset vanligtvis brukade landa UNDER värderingspriset, och det bör du nog ha i åtanke. Dessa hus SKA man köpa billigt för att väga upp de risker man tar som köpare! Som andra redan sagt så vet man aldrig vad ägaren (eller som i ditt fall ägarens son) tar sig till med huset från auktionen till tillträdet!

Vad gäller finansiering vill jag bara flagga för att tex sbab inte lånar ut till hus som säljs så här (det måste säljas via mäklare) så i vårt fall hjälpte det inte att vi redan hade ett lånelöfte hos dom. Nu ser jag iofs att du skriver att finansiering redan är ordnad....så just det kanske inte är något problem.

Nåja, önskar er lycka till vad ni än beslutar er för och köper ni huset hoppas jag att ni slipper problem!

Vänlig hälsning / Nina

12. M
    Medlem · 8 inlägg

mihpan

Medlem

Tack Nina och ni andra.

Nu har vi tittat på det, och vet att vi vill ha det :)

vår byggnadsingenjör hade inget att tillägga, men visst måste allt fixas! Toa/WC, kök/tvättstuga, panna, hålet i väggen, och allt annat smått, men det gör inget...
    Det var mycket folk på visningen, men vi hoppas givetvis på att folk blev avskräckta när de såg hur skitigt det var :surprised:
    Nåväl, jag håller er uppdaterade!
    :p

//m

13. F
    Medlem · 823 inlägg

Håller med Nina33 att priset bör hamna under värderingen. Det finns vissa risker med att köpa på exekutiv auktion och de kan värderas så att priset sjunker.

Men samtidigt är det så att vid fastighetsaffärer med hus där man skall bo själv, bör man inte i första hand söka göra en god affär utan mera titta på vad det är för ett objekt. Kort och gott; vad spelar det för roll om 20-30 år ifall man idag har betalat 1.400.000 kr eller 1.500.000 kr för ett hus som idag faktiskt är värderat till 1.600.000 kr.  Sätt dock alltid ett maxpris där ni har råd att bo där även om räntan går upp 1 eller 2 %.

Lycka till! ;)

14. M
    Medlem · 1 044 inlägg

muppen

Medlem

eller 3-5% enheter :(

15. J

John77

Medlem

Görans bud på 3-5 låter som en marginal man ska ha. Att räntan kan gå upp 1-2%-enheter är snarare troligt än en risk. Att den ska gå upp 3-5%-enheter är inte troligt i dagsläget, men risken finns självklart på nått års sikt.

En slags "normalnivå" av riksbankens reporänta ligger kring 4% sägs det. Idag är den på 2%. Sen tvistar de lärda om det blir en höjning och i så fall när... Den prognos jag har hört är en höjning med 0,50% i december och ytterliggare 0,25% i början/mitten av 2005. Sen finns det andra som inte tror på nån ränteuppgång... Den som lever får se

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.