Hej
Jag som har Jönköpings Energi med det nya sättet att beräkna vad jag som konsument ska betala för elen, börjar bli lite nervös inför den fakturan. Den är igång from September i år 2025.
Så här ser min förbrukning ut hitills för September
Jag upptäckte snabbt att på fredagar kl 08:00 körde vår bergsvärmeump en toppning av vattnet för att motverka legionärssjukan, så jag ändrade detta till lördag kl 03:00. (Ska man behöva denna toppning idag där det duschas varje dag ?)

Man ser direkt att det är just denna toppning av vattnet som orsakar de höga värdena och som gör att mitt medel värde är högt.
Är det någon här på forumet som mha denna bild kan sätta kronor och ören på detta ? Jag har ingen aning om vad denna faktura kan bli på, är det 100 kr mer än tidigare, 1000 kr eller 10.000 kr !!

/Tack

• Graf över energiförbrukning i september 2025, visar effekttoppar den 4:e och 20:e dagen. Effekterna är markerade i blått och grått.
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
M Micke5811 skrev:
Hej
Jag som har Jönköpings Energi med det nya sättet att beräkna vad jag som konsument ska betala för elen, börjar bli lite nervös inför den fakturan. Den är igång from September i år 2025.
Så här ser min förbrukning ut hitills för September
Jag upptäckte snabbt att på fredagar kl 08:00 körde vår bergsvärmeump en toppning av vattnet för att motverka legionärssjukan, så jag ändrade detta till lördag kl 03:00. (Ska man behöva denna toppning idag där det duschas varje dag ?)

Man ser direkt att det är just denna toppning av vattnet som orsakar de höga värdena och som gör att mitt medel värde är högt.
Är det någon här på forumet som mha denna bild kan sätta kronor och ören på detta ? Jag har ingen aning om vad denna faktura kan bli på, är det 100 kr mer än tidigare, 1000 kr eller 10.000 kr !!

/Tack
Glömde skicka med följande:

5 September 08:00 - 4.71 kW
20 September 03:00 - 4,01 kW
Medelvärde 4,36 kW

inga 10000:- i alla fall.

Hos mig så sänkte man överföringsavgiften ganska mycket när effektavgifterna infördes, så i området 3-4 kW som topp så kommer det i praktiken ingen ge någon större skillnad och då kanske det handlar om 80 - 90 kr mer om du råkade klippa 5,5 kW istället för 4,5 kW som toppvärde under en månads tid.

Somliga elnätsleverantörer använder genomsnitt av månades 3 högsta toppvärde medans hos mig räcker det med en enda gång under månaden.

Detta är främst adresserat till elbilsladdare som maximerar ut sin 16A*3-säkringar med 11.4 kW när de skall ladda sin Tesla under många timmar medans normalt hushåll med normala förbrukare med entimmarstoppar inom 3.5 - 4.5 kW som max kommer knappt påverkas med den nya sättet med effektavgifter sist jag räknade på det i allafall

Enligt informationen från Jönköpings Energi är effekttaxan 27,70 kr för baslasttid, 65,66 för höglast.
Effektavgift med angivna siffror blir då 4,36 x 27,7 = 120,77 kr.

Beaktar man med den sänkta överföringsavgiften och sänkta fasta avgiften så ser det väl ut som att september blir billigare för er med den nya taxan än den varit med den gamla.

Nej. Detta med legionella har skrämt upp folk så mycket så det är det nästan första dom nämner när man sätter in en värmepump. Har ingen statistik över det men det skulle vara intressant å veta hur många som dött i denna sjukdom som kan hänvisa till att vp är orsaken. Vi har inte kört en dag med legionellahöjning å vi lever fortfarande å precis som du skriver att i egnahem där vv används mer eller mindre dagligen så måste ju chansen för legionella vara minimal

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
@Micke5811 exakt hur länge håller höjningen av varmvattentemperaturen på?
Flytta fram klockan i VPn halva tiden så kommer effekttoppen att bli över två hela timmar men blir då bara halva höjden.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Jag har maxat intervallet för legionella (30 dagar) och dessutom så tillåter jag inte eltillskott. Kompressorn drar runt 800W så det blir inte så illa.

Vid 59 grader (som jag har på varmvattnet) så dör bakterierna ändå. Det är bara om man har långa ledningar som sällan används som det kan bli ett problem. I ett modernt hem händer det inte.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Flytta fram klockan i VPn halva tiden så kommer effekttoppen att bli över två hela timmar men blir då bara halva höjden.
Jag vet inte hur lång tid det tar under den timmen … jag kan inte ändra minuter, bara hel timme, men vore intressant om det gick att ändra till 03:45 så den mäter effekt på 2 olika timmar
Däremot ändrade jag den att köra med 2 veckors intervall istället för 1 vecka..

Demmpa Demmpa skrev:
Hittade nu hur mycket värmepannan toppar vattnet på de 4 st 15 minuters intervaller den timmen
0-15 min 1,34 kw
15-30 min 1,36 kw
30-45 min 1,18 kW
45-60 min 0,46 kW
Så kunde man starta denna process vid 03:35 istället så skulle effekttoppen räknat på hel timme halveras
Nån som vet hur man ändrar minuter på den menyn på vp?

M Micke5811 skrev:
Jag vet inte hur lång tid det tar under den timmen … jag kan inte ändra minuter, bara hel timme, men vore intressant om det gick att ändra till 03:45 så den mäter effekt på 2 olika timmar
Däremot ändrade jag den att köra med 2 veckors intervall istället för 1 vecka..
Jag menar (huvud)klockan i värmepumpen, å inte tiden när temperaturen ska höjas.
Alltså klockan i värmepumpen kommer då att gå fel jämfört med "rätt tid".

Demmpa Demmpa skrev:
Jag menar (huvud)klockan i värmepumpen, å inte tiden när temperaturen ska höjas.
Alltså klockan i värmepumpen kommer då att gå fel jämfört med "rätt tid".
Haha… förstår nu hur du tänkte 🤣
Ska ändra …

Problemet löst, ringde min VP installatör som sa att spetsning av varmt vatten inte behövs idag i ett modernt hushåll med duschning varje dag. Så nu är den funktionen avstängd…
Blir spännande hur detta kommer visa sig i nästa månad (oktober)

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Majgårdarna
X xxargs skrev:
Detta är främst adresserat till elbilsladdare som maximerar ut sin 16A*3-säkringar med 11.4 kW när de skall ladda sin Tesla under många timmar medans normalt hushåll med normala förbrukare med entimmarstoppar inom 3.5 - 4.5 kW som max kommer knappt påverkas med den nya sättet med effektavgifter sist jag räknade på det i allafall
Man kan ställa teslan på 5 A om man vill....

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Fick fakturan för September 2025 idag (Nätbolag Jönköpings Energi)

Sept 2025 : 921 kWh : 1036 SEK : 1.13SEK / kWh

Jämför förra året
Sept 2024 : 794 kWh : 968 SEK : 1.22SEK / kWh

Slutsats: Det nya sättet att mäta påverkar inte mig så mycket, ungefär samma kostnad per kWh.

September 2025 var vi lite halvt sparsamma, nu i Oktober tänker vi på när vi kör diskmaskin duschar osv.. så blir intressant att se den fakturan om en månad för Oktober.

M Micke5811 skrev:
Slutsats: Det nya sättet att mäta påverkar inte mig så mycket, ungefär samma kostnad per kWh.
Vilket enkelt kunde konstateras så nervositeten var ju helt i onödan.
M Micke5811 skrev:
September 2025 var vi lite halvt sparsamma, nu i Oktober tänker vi på när vi kör diskmaskin duschar osv.. så blir intressant att se den fakturan om en månad för Oktober.
Finns ju ingen tidsdifferentierad effekttaxa under Oktober så nätfakturan kommer inte påverkas ett skvatt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.