Byggahus.se

Nersjunket yttertak, förstärka takstolar?

1. AndersRocker
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag har ett ganska speciellt hus, där övervåningen bara upptar hälften av undervåningens och källarens yta. Alltså är taket i två olika nivåer.

Takkonstruktionen på den högre delen av huset, som har en kallvind, är av någon form av (?) åskonstruktion med en mittstolpe som (sannolikt) vilar på bjälke i vindbjälklaget. Takstolens bärande delar består av två mötande delar som är sågade på så sätt att de "saxas" in i varandra högst upp, alltså under nocken. Det andra taket, alltså den lägre delen av huset, har också en åskonstruktion men med med en ryggås (oklart om det är bjälke, eftersom jag saknar tillträde till detta utrymme) och två mittåsar (bjälkar).

Huset är byggt -35 och ska ha byggts med (inslag av?) estnisk byggtradition.

Nu till min fråga. Taket har "säckat" något mellan nock, takfot och gavel. Det har alltså en svank på vardera sida om nocken kan man säga.

Taket har betongpannor och min gissning är att taket lades om för ca 30 år sen och att det tidigare låg tegel. Alltså har det nog sett ut på detta sätt en längre tid.

Är detta något att oroa sig för? Bör takstolarna förstärkas? Ta dit duktig snickare eller byggnadsingenjör?

Tacksam för goda råd!

// Anders

2. J
    Medlem Nivå 3
    Det är inget ovanligt och ofta räcker det med att rikta upp taket vid omläggning, men du bör be någon som är kunnig att gå in på vinden och ta en titt på dina takstolar.

MVH Jonas