Byggahus.se

Nerbrytningshastighet av fuktig källarvägg

123 läst  0 svar

1. S
    Medlem Nivå 1
    Köpte för ett par veckor sedan ett 20-talshus 1 1/2 plan byggt av sten med gjutna källarväggar.
    Var kanske lite kaxig och sa att här behövs ingen extern besiktning, det klarar vi själva. Baserade detta till stor del på luktsinnet som brukar säga en hel del om hus och kondition. Större delen av källarinnerväggen såg bra ut med all puts kvar. På en del ställen satt spånskivor sen 70- talet utan att vara fuktskadade. Därför funderade jag inte så mycket på de fåtal meter av väggen där putsen saknades.
    Men nu vid närmare inspektion ser jag att mer än putsen saknas och man ser stenar i betongen. Det faller dagligen ner ny sand från väggen noterar jag på den diskbänk som står utmed väggen. (Den är inte inkopplad)
    Utanför finns en betongtrappa till entrén som verkar sitta i centrum för putssläppet. Putsen har släppt upp till en meter ovan jord innanför trappan
    Hur bekymrad skall jag vara för sanden som släpper och hur långt från trappan är det rimligt att vatten kan dras i väggen. Hur kan det vara att resten av väggarna klarat sig i nästan hundra år utan putssläpp.
    Fyra år gammalt avlopp utanför Området där putsen släpper kan tilläggas, kan detta vara något?

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka