Byggahus.se

Neotherm ställdon öppnar ej

1. B
    Medlem Nivå 4
    Jag har golvvärmesystem med trådlösa termostater från Neotherm och har problem med att ett halvt rum inte blir varmt. Det rummet har två kretsar med varsin ventil/ställdon.

Om jag ställer upp termostaten för rummet på max och trycker på testknappen så ser jag inom ett par sekunder att indikatorerna på basenheten för de två kanalerna tänds, så det verkar vara rätt termostat och den basenheten verkar vara rätt programmerad. Men sedan öppnas bara det ena ställdonet ("hatten" stiger så den blå nivåindikatorn syns). Jag tror att det fungerade förra vintern.

Är ställdonet helt enkelt trasigt? Kan jag mäta signalerna till ställdonet med en vanlig multimeter för att utesluta att det är basenheten som är kass?

2. Immobil
    Medlem · Nivå 17
    Kolla, att ställdonet sitter fast i fördelaren. Det är mycket vanligt att de lossnar med tiden.

3. B
    Medlem Nivå 4
    Tack för snabbt svar. Jag hittade någon slags signal som går ut när kanalen är aktiverad, såg ut att variera upp och ned ett par hundra mV. Icke-aktiva kanaler visar bara 0V. Jag tror bara jag kom åt ledningarna med multimetern och jag såg signal till det trilskande ställdonet. Men jag ska dubbelkolla att det sitter i ordentligt. Kan ledningarna lossa i änden vid ställdonet också?

4. Immobil
    Medlem · Nivå 17
    Nej, ledningarna brukar sitta där de ska.

5. B
    Medlem Nivå 4
    Ja det såg ut att vara fabriksmonterat där och inte vara meningen att man ska kunna öppna ställdonet. Så jag kan inte mäta signalen i den änden. Vid fördelaren är jag nu säker på att ledningarna har kontakt. Så jag gissar att jag måste skaffa ett nytt ställdon.