Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

NEON SKYLT

1. S
    Medlem · 10 inlägg

Skogskulla

Medlem
    Hej!

Jag har absolut ingen erfarenhet av Neonskyltar eller felsökning av dessa. Finns här någon med mer än teoretiska kunskaper som skulle kunna hjälpa till att få fart på en äldre skylt?

Hur ser stegen för felsökning ut är tex en intressant fråga.
    Bifogar bild på trafon som ledtråd...

2. J
    Medlem · 9 750 inlägg
    Inte riktigt säker, men dom delar som inte lyser har nog sagt upp sig, då övriga rör fungerar, kan vara en oxigering eller glappkontakt på någon anslutning. Blir till att klättra upp öppna på baksidan och se hur det ser ut där kopplingarna finns till rören.. Glöm inte att slå av brytaren som ska vara intill före anläggningen.

3. Hep
    Garagebyggare · Stockholm · 1 872 inlägg

Hep

Garagebyggare
    "Bifogar bild på trafon som ledtråd..."

Det var ju bra ,men är du säker på att det är det bilden föreställer?

4. J
    Medlem · 9 750 inlägg
    Ingen bild

5. Bästa svaret

E
    Medlem · jämtland · 21 524 inlägg

elmont

Medlem
    I neonskyltar är rören kopplade i serie och matas i första röret med högspänning (ca 3.500 - 4500 V beroende på typ av rör samt längd på system) samt är jordade till "ramen" efter sista röret i slingan. Ofta är slingorna max 4.5-5 meter. Så går ett sönder eller blir gastomt slocknar hela slingan. Vanligast är endera gasbrist i ett rör eller att en tråd mellan rören brunnit av.
    Felsökningstipps, leta reda på trafon till aktuell slinga, se till att ha en skruvmejsel med perfekt isolering samt min 2 dm klinga. Håll klingan mot metall i ramen och för spetsen av mejsel mot trafons högspänningsanslutning, är trafon hel blir det ett mycket tydligt överslag. Gör samma "test" efter hela slingan tills du hittar det ställe där det saknas spänning.
    Ps
    Hur jag vet? Jag sysslade nått år med servis, montage och försäljning av just reklamskyltar av alla tänkbara sorter

• Laddar…
  6. S
    Medlem · 10 inlägg

Skogskulla

Medlem

7. S
    Medlem · 10 inlägg

Skogskulla

Medlem
    Jag har en trafo/bokstav och jag är aningen förbryllad över hur det hela är kopplat. Jag ska försöka få fram en bild på två bokstäver som förmodligen ligger i serie. Hur de två bokstäverna sitter ihop är det jag är mest osäker på.

Behöver varje rör i en av ändarna kopplas till tändsidan på trafon?

8. T
    Medlem · Blekinge · 7 948 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Den där tranformatorn är ju inte ansluten. Troligen finns det fler transformatorer i skylten, där kan du se hur det ska vara. Sekundär-sidan (där porslinsknappen är) ska anslutas till första röret i slingan. För högspänningssidan använder du bäst tändkabel från bildelshandeln. Om en transformator är trasig så kan du få en av mig.

• Laddar…
  9. T

Thomas_Blekinge

Medlem
    Nej, rören ska vara seriekopplade. Alltså från trafon till rör 1, från rör 1 andra änden till rör 2 osv.

10. S
    Medlem · 10 inlägg

Skogskulla

Medlem
    Det stämmer, 1 st trafo/bokstav.
    I bilden har jag kopplat bort tavlan samt röret. Nu har jag bytt 2st trafo som jag vet är ok och jag ser att båda de tidigare kassa rören försöker tända men lyser ej upp som de ska. Min tanke då är jordkabel? Om jag har enkelledare 2,5 kvm fungerar det eller måste det vara tändkabel?

11. S
    Medlem · 10 inlägg

Skogskulla

Medlem
    Jag återkommer med en helhetsbild på de 3 bokstäver jag pillar med så kanske någon bra mycket klokare än jag kan förtydliga det hela. Jag vet vad seriekoppling är men ser det inte i skyltarna. Någon får hjälpa en trög en på traven :D

12. T

Thomas_Blekinge

Medlem
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    autobild.jpg

Så cruisade jag med neon-rör på 80-talet.

• Laddar…
  13. S
    Medlem · 10 inlägg

Skogskulla

Medlem
    Här tex S:et. Ovansidan på S går vidare till nästa bokstav och ska där in på? Sedan har D:et en trafo som i sin tur skickar vidare. ?

14. E
    Medlem · jämtland · 21 524 inlägg

elmont

Medlem
    Du har inte en trafo/bokstav utan en trafo på flera rör, första röret ände kopplad till trafon och slutändan på röret till början på nästa rör osv. det sista rörets slutända ska kopplas till jord.Det kan vara plåtstommen i skylten eller en separat jordtråd som är ansluten till trafon.

15. T

Thomas_Blekinge

Medlem
    Jag brukar sätta upp kopplingen först på köksbordet för att se att allt fungerar (barn och fruar ska vara bortresta). Akta rören, de är väldigt ömtåliga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.