Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Nekat förhandsbesked pga avstyckning

1. R
    Medlem · 11 inlägg

Rebeller

Medlem
    Hej,

Ska köpa en tomt OM jag får igenom förhandsbesked och avstyckning.

Sitter i en snårig situation. Låt mig förklara förutsättningarna.

Ansökan gäller:
    • Fritidshus för uthyrning/verksamhetsutveckling
    • Avstyckning av tomt till 4 tomter (hade velat ha fler, men då krävs en ny detaljplan)
    • Nybyggnation av 1 byggnad á 81m2 samt förråd á 25m2 per tomt.
    • Utanför detaljplan
    • 24000m2 Lantbruksfastighet (utan verksamhet)
    Från början så var min största farhåga att Försvarsmakten skulle säga nej för att det ligger inom deras influensområde. Helst hade jag velat ha permanentboende, men det säger Försvaret nej till direkt så det är meningslöst att ens försöka.

Jag har fått OK av Försvaret att bygga stugor för uthyrning!

Byggnadsnämnden (BN) har nekat mig förhandsbesked baserat på Bygglovsenheten (BE) rekommendation.

BE har tre saker som dom invänder mot.

• Storleken på byggnaderna – Dom tycker att dom är så stora så man kan använda dom året om… (!?) – Visst, men har man uthyrning så vill man väl ändå hyra ut dom så mycket som möjligt tänker jag.
    • Högexploaterad kust – Det är högexploaterad kust överallt, om dom skulle följa det slaviskt så hade dom inte kunnat ge bygglov någonstans i min kommun…
    • Avstyckningen – Det är här skon klämmer på riktigt. Dom ifrågasätter varför jag måste stycka av för att hyra ut… MYCKET bra fråga, det måste jag inte men jag vill stycka av för att i framtiden kunna sälja (om jag vill). Men det kan jag inte säga till kommunen… Faktum är att jag kommer att sälja av en fastighet till en husleverantör direkt för att finansiera de andra. Får köpa hela fastigheten till ett mycket bra pris.

Jag behöver argument för att få igenom styckningen. Nu är det ju Lantmäteriet som gör avstyckningen, men jag kommer aldrig dit om BE/BN har invändningar.

Sitter med överklagan i detta nu, har inte fått det officiella beslutet, men det kommer i nästa vecka, så jag har ca: 4 veckor på mig att göra en bra och tydlig överklagan

Ledsen för långt inlägg. Skulle verkligen uppskatta tips, kommentarer eller allmänna funderingar.

Tack för ordet - Rebeller

2. LaszloToth
    Nybyggare · Borås · 197 inlägg

LaszloToth

Nybyggare
    Kan du ladda upp deras yttrande istället?

• Laddar…
  3. R
    Medlem · 11 inlägg

Rebeller

Medlem
    Hej, jag har inte fått det ännu. Ringde till dom för en timme sedan, men det har inte kommit in i deras system ännu.
    Jag laddar upp det så fort jag får det.

4. H
    Moderator · Stockholm · 46 144 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Det där med högexploaterat område brukar väl betyda att de vill att det först kommer en detaljplan.

• Laddar…
  5. R
    Medlem · 11 inlägg

Rebeller

Medlem
  6. R
    Medlem · 11 inlägg

Rebeller

Medlem
    Hej,

Här är yttrandet (.pdf).

Tycker det är en massa bullsh*t.

Dom skriver inget om att avstyckning inte är lämpligt. Det enda är hänvisning till Försvarsmakten och Högexploaterad kust. Jag har läst på så mycket jag kan och förstår inte hur dom kan neka... Tankar...

Speciellt när jag bad Försvarsmakten om ett förtydligande:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2022-03-03 kl. 13.57.28.png

Och fick detta:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2022-03-03 kl. 13.57.47.png

/ Rebeller :)

7. Hep
    Garagebyggare · Stockholm · 2 120 inlägg

Hep

Garagebyggare
    Nu läste jag inte förhandsbeskedet, men jag vet hur jag hade tänkt om jag suttit deras ställe.

Om du vill stycka av och bygga såpass rejäla "stugor", så är det antingen för att du tänkt sälja av och inte alls fortsätta att hyra ut dem, eller så har du inte tänkt igen ekonomin. Om syftet är att äga en liten stugsamling och hyra ut dem, så tar du bara på dig onödiga kostnader genom att stycka av.

Så det är inte omöjligt att de helt enkelt genomskådat din plan att att tjäna pengar på att bygga och sälja och att de därför tänker säga nej.

8. R
    Medlem · 11 inlägg

Rebeller

Medlem
    Tack för svar. Så kan det kanske vara...

När man gör ett överklagande, ska man bara adressera de saker som dom specificerar i avslaget under "Skäl till beslut" Sidan 57?

För när jag pratade med dom, så sa dom att ett av skälen till nekande var avstyckningen. Men det står inget om det i avslaget...

Jag tycker argumenten är väldigt, väldigt klena från deras sida. Hade dom haft med Avstyckningen som skäl, så hade jag (kanske) kunnat acceptera det. :)

9. R
    Medlem · 11 inlägg

Rebeller

Medlem
    Kommunen har stolpat upp följande:

Hasslö 1:152, förhandsbesked för fritidshus för periodisk uthyrning

Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden beslutar

1. att lämnar negativt förhandsbesked för lokalisering av fritidshus för periodisk uthyrning till den föreslagna platsen enligt 9 kap. 17 § plan- och bygglagen med hänvisning till

2. att bygglov för den föreslagna nybyggnaden inte kan påräknas med tillhörande villkor och upplysningar med stöd av 9 kap. 31 § plan- och bygglagen

Sen i "brödtexten hänvisat till lite fler kapitel/paragrafer i PBL. Är det endast ovan som ska adresseras i överklagan eller samtliga som dom refererar till? Har någon koll?

Dom nämner även:
    2 kap
    2 kap 6§
    4 kap 4§
    7 kap 18c§ mb
    9 kap 25§

10. M
    Medlem · 944 inlägg
    Nej, för det är inte BNs sak att yttra sig om avstyckning i förhandsbesked, de prövar platsens lämplighet för ändamålet. Vissa kommuner kräver underrättelse från Lantmäteriet och kan isf yttra sig i det skedet.

• Laddar…
  11. R
    Medlem · 11 inlägg

Rebeller

Medlem
    Tack. Det är precis så. Dom skrev inget i yttrandet om avstyckningen. Men när jag pratade med dom så hävdade dom det.. konstigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.