Byggahus.se

Nekad medlemskap i bostadsrätt

1. K
    Medlem · Runhällen · 660 inlägg

katten12

Medlem
    Fick idag det otroligt sura beskedet att jag är avslagen som medlem i den förening som jag har köpt mitt radhus i.
    Jag börjar fundera på om de verkligen får neka mig...
    Anledningen de gav var för låg inkomst. avgiften är på 3636 kr, därutöver tillkommer ca 1800 kr för värme, sopor etc per månad.
    Min inkomst är mitt studielån som jag får ut ca 9000 kr per månad i. Radhuset är betalat kontant och därmed har jag inga lån. (förutom mitt studielån som jag dessutom precis ska börja ta) Jag har inga betalningsanmärkningar. Min förvärvsinkost de senaste 3 åren är ca 70 tusen om året från diverse extrajobb och sommarjobb.
    På denna ekonomiska grund är jag nekad medlemskap. De säger att om min pappa går in som ägare av fastigheten och också ansöker om medlemskap så ska det gå bra så länge som han har fast arbete.
    Problemet är att jag har lite tappat förtroendet för denna förening, för innan jag skrev på köpekontrakt till radhuset så ringde jag upp föreningens ordföranden och frågade om det kunde bli problem med medlemskapet pga jag är student och endast har CSN som inkomst. Jag fick då svaret att det inte skulle vara några problem så länge jag inte hade betalningsanmärkningar.
    Men nu är ju det tydligen ett problem och jag fick veta efter att ha ringt upp ordföranden att föreningen tillämpar samma regler som banken och inte räknar med CSN som en inkomst öht.
    Jag vet nu inte vilken ände jag ska börja i, Vad är det som säger att de kommer godkänna mig och min pappa när det första beskedet var att CSN inte skulle utgöra hinder?
    Får de ens neka mig medlemskap pågrund utav detta eller är det något som inte gått rätt till, låter det verkligen rimligt att jag har för låg inkomst för denna bostad?
    Vad gör jag om de nekar min andra ansökan med min pappa? Jag har ju sagt upp min hyreslägenhet och kommer att hamna på gatan den 1 oktober och som det ser ut nu lär ett nytt beslut ta ca 7 veckor...

2. K

katten12

Medlem
    Hur menar du? Detta är en bostadsrättsförening där man måste bli godkänd som medlem för att få bo i sin köpta andel..

3. G
    Medlem · Stockholm · 96 inlägg

Grodgatan

Medlem
    Hej,

Låg/obefintlig förvärvsinkomst är inte en giltig anledning till att neka medlemskap.

Det var det korta svaret. Problemet är att antingen så är föreningens styrelse inte kompetenta (vilket är vanligt) angående vad de har för befogenheter, eller så vet de att de nekar dig av ogiltigt skäl men att du förmodligen inte kommer göra något åt saken.

Föreningen kan bli skadeståndsskyldig gentemot dig. Om du behöver köpa en dyrare bostad kan du kräva föreningen på de extra kostnader som uppkommit. Det kan dock ta flera år för en sådan tvist att avgöras, och de flesta som råkar ut för det känner antingen inte till att de har rätten på sin sida, eller så tycker de inte att det är värt att bråka under några års tid. De vill bara ha någonstans att bo helt enkelt.

Men ta kontakt med en fastighetsjurist imorgon och lägg 2000kr på att de skriver ett skarpt brev till föreningen. Det brukar få fart på gubbarna och tanterna i styrelsen.

Under mina år som ordförande i en av sveriges största bostadsrättsföreningar (ca 60-70 lägenheter såldes årligen) så nekade vi endast 1 person medlemskap. Denna person hade betalningsanmärkningar de senaste 2 åren som fyllde 3 fullpackade A4-sidor. Det är möjligt att han skulle ha vunnit i rätten, men (se ovan) det var en risk vi var villiga att ta.

Grodgatan

4. K

katten12

Medlem
    Det kan inte förvärra situationen att dra in en jurist? Jag vill verkligen ha detta boendet för det är det enda jag har råd med, och det enda jag kan få..Om jag inte får detta så får jag sova i bilen i oktober..
    Jag är så fruktansvärt ledsen och allt känns så hopplöst, och jag känner mig så förolämpad då personen som bor där nu är en alkoholist som behöveren god man för att kunna bo, och honom har de uppenbarligen godkänt, men en skötsam student som verkligen behöver en bostad, coh som slitit hårt för att kunna betala den kontant den personen spottar de på...

5. G

Grodgatan

Medlem
    Alltså, förvisso ska föreningen göra en bedömning om du klarar av att betala kostnaderna för avgifterna. Det kanske kan tyckas svårt för vissa att man skulle klara det endast med studiemedel. Studenter vet oftast bättre, och ofta är det billigare för en student att köpa eget boende än att betala för studentrum.

Men, även för den oinsatte så har föreningen säkerhet i din lägenhet, som dessutom är helt obelånad. Du är alltså väldigt solid. Faller du efter med att betala avgiften behöver de alltså inte oroa sig nämnvärt för att de inte ska få pengarna till slut. En avhysning tar tid men till slut kommer Kronofogden utmäta och sälja och föreningen får tillbaka för sina kostnader.

Av den anledningen ser jag ingen som helst anledning till varför de skulle vilja neka dig. Och du verkar ju dessutom vara en bättre granne än nuvarande person som bor där.

Jag ser inte att situationen skulle bli sämre om dom får ett brev som upplyser dom om dessa fakta från en jurist/advokat.

Grodgatan

6. H
    Moderator · Stockholm · 47 658 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Jag instämmer, det finns ganska noga reglerat när en bostadsrättsförening har rätt att neka medlemsskap, det handlar egentligen mest om situationer där köparen inte tänker använda bostadsrätten som bostad själv.

Man skall komma ihåg att föreningen tar ingen nämvärd risk om en person flyttar in som inte har råd att betala månadsavgiften. Föreningen har högsta prioritet på sina fordringar om du skulle sluta betala, föreningens fordran går tom före skatteskulder hos kronofogden.

Jag har också erfarenhet som ordförande i en stor förening (för ca 25 år sedan), vi hade 100 - 150 övertlåtelser per år, vi nekade under mina 3 år som ordförande bara en person medlemsskap, det hade inget med betalningsförmåga att göra utan om grov kriminalitet där en lägenhetsaffär användes för att tvätta stulna pengar.

Här är en länk till bostadsrättslagen och rätt del där frågan bestäms (hoppas det är senaste versionen):
    http://www.xn--bostadsrttslagen-2nb.se/index.html#2kap2u

7. K

katten12

Medlem
    Till saken hör också att jag har inget förtroende för föreningen just nu. De har ju som sagt erbjudit mig medlemskap om min pappa går med. Vilket han gärna gör. Men när jag köpte lägenheten frågade jag ordföranden om det kunde bli problem med medlemskap pga jag är student och enbart har CSN som inkomst. Varpå jag fick till svar att de inte kunde se några problem med en student som medlem så länge jag inte hade betalningsanmärkningar, dvs så länge kreditupplysningen var okej.
    Så jag känner ju lite vad ska jag göra om jag gör allt jobb med nytt köpekontrakt ny ansökan med min pappa och den också avslås?

8. G

Grodgatan

Medlem
    Jag är pragmatisk av mig så även om jag anser att du har rätt i sak, så kan jag tycka att du i detta fallet helt enkelt provar att ansöka tillsammans med din pappa. Men kräv då snabbt svar av föreningen.

Grodgatan

9. K

katten12

Medlem
    Hur snabbt svar kan man isåfall kräva av dem? För jag har ju redan väntat 5 veckor på denna avslagningen..och 1 oktober är inte så långt bort som man hoppas..

10. A:son
    Medlem · Stockholm · 95 inlägg

A:son

Medlem
    Du kommer att upptäcka att de allra flesta föreningar har folk med för mycket tyckande och fritid i sina styrelser.
    Tappa inte modet och bit ihop och ta hjälp av din far.
    Flyttar du till villa så heter det inte styrelse utan det är grannarna du får problem med.
    Dom finns överallt och jag har under min semester hamnat i två tvister som åskådare.

11. G

Grodgatan

Medlem
    Dels kanske det står hur lång tid det får/bör ta i föreningens stadgar. HSB's normalstadgar säger väl inom 4 veckor i normalfallet. Men, man torde ändå kunna kräva ett svar inom skälig tid.

I vanliga fall kanske man kan tycka att inom 4 veckor är skäligt. Att du nu fått vänta 5 veckor och fått ett avslag och måste ansöka igen, kan betyda att det nu inte är skäligt att behöva vänta mer än 1-2 veckor.

Som sagt innan, ett skarpt brev från jurist/advokat brukar skynda på saker. Du skulle kunna skicka det tillsammans med ansökan och där kräva svar inom 1 vecka.

Grodgatan

12. X
    Renoverare · Södermanland · 1 874 inlägg

xdigger

Renoverare
    Kontakta en fastighetsjurist imorgonbitti och hör efter lite. Vet föreningen om att du har köpt bostadsrätten med kontanta medel, dom tror kanske att du ska betala lån samt avgift?? Borde annars räcka med att din pappa är borgenär för dig om han tycker det är okej?

13. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 902 inlägg

pelpet

Medlem
    Jag hade ringt ordföranden och frågat vad som är i görningen egentligen. Först var det okej att bli medlem och sedan inte, enligt föreningen. Har han blivit nedröstad av den övriga styrelsen? Bara fråga först alltså.

Sedan fundera på det var du fått och sedan välja väg framåt. Det billigaste och enklaste kanske kan vara att ringa tillbaks några timmar senare och säga att du kollat upp saken, att de inte har rätt att neka dig medlemskap enligt lagen och att du vill ha ett bra förslag på hur de ska lösa situationen. Fastighetsjuristen är också ett bra alternativ tycker jag. Huvudsaken är att de löser situationen åt dig snabbt - men börja titta på en parallelll lösning (typ andrahandskontrakt, husvagn) så att du inte hamnar på en kompis soffa om det blir långbänk.

Förtroende är något man måste förtjäna tycker jag, och styrelsen i den här föreningen har inte gett dig skäl att ha förtroende för dem. Kanske är de också mindre kompetenta inom andra området, t.ex. fastighetsskötsel. Det kanske kan vara en vettig idé att engagera sig i styrelsen senare.

14. H
    Moderator · Stockholm · 47 658 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Jag tycker inte att du skall "förebrå" ordföranden alltför mycket. En styrelse i en brf. består av "glada amatörer", nåja inte alltid glada. Men det är bara att inse att väldigt många styrelser tillsätts efter principen om vem som har svårast att tacka nej. Och det kan innebär att kompetensnivån blir oerhört låg. Är det dessutom en liten förening så hinner inte styrelsemedlemmarna få någon erfarenhet, varje svår fråga dyker bara upp en gång.

Jag är själv ett exempel på det. Min styrelsekarriär började med att jag på ett informationsmöte om kommande stambyte frågade om ungefärlig kostnadsnivå var det 10 milj eller 50, svaret blev "minst 100 milj" (vi hade 800 lägenheter).

Därefter frågade valberedningen om jag kunde ställa upp som suppleant i styrelsen, på årsstämman där jag skulle väljas in blev jag plötsligt ordinarie ledamot istället för suppleant, när styrelsen konstituerade sig efter stämman blev jag övertalad att bli vice ordförande, och 3 veckor senare meddelade ordf. att han skulle flytta och avgick.

Då stod jag plötsligt och rattade ett stambytesprojekt där kostandskalkylen började närma sig 350 miljoner, då bara förprojektering. Och var chef över 6 anställda fastighetsskötare och förvaltare (utan den hjälpen hade vi aldrig klarat över 100 överlåtelser per år). Och fattade inte hur det hade gått till.

Jag drog i nödbromsen för stambytet och vi fick efter lite omstuvningar ned kostnaden till 75 milj.

Det var en skitkul period i mitt liv, och jag tror jag gjorde ett bra jobb. Men jag träffade ju många som jobbade i styrelser i andra föreningar och ibland blev man ju mörkrädd över hur de agerade.

Ddet är på gott och ont att styrelsen är amatörmässig, men det skall den per definition vara i en bostadsrättsförening.

15. K

katten12

Medlem
    Jag ringde ordföranden och frågade mig för och tydligen så var det en enig styrelse om att jag hade för låg inkomst. Problemet är att jag har haft en paralell lösning i ett år nu och min ekonomi håller på att ruinera mig. Situationen är sådan jag har flyttat till Uppsala för att läsa en master. Min sambo eller pojkvän har bott kvar i våran hyresrätt i göteborg pga han har haft arbete där. Vi har alltså haft dubbla hyror, dubbelt internet, och dubellt allting i ett år. Vi har dettat året letat med ljus och lykta efter en lägenhet som vi båda kan bo i dvs allt som är större än en etta.
    Våran eknomi klarar inte mer...
    Jag har äntligen hittat denna bostadsrätten, vi båda har sagt upp våra hyreslägenheter vi sitter alltså bokstavligt talat på gatan den 1 oktober om inte detta löser sig..Vilket innebär för min sambo att det blir en kompis soffa för mig blir det verkligen gatan då jag inte känner en kotte i Uppsala jag har flyttat dit helt själv..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.