44 871 läst · 120 svar
45k läst
120 svar
Nekad bolån, hög driftkostnad.
Det vore intressant att veta viket belopp bolånet är på, hur många i hushållet, villa eller lägenhet. Inkomsten spelar alltid in.
Skulle vilja jämföra mot min personliga erfarenhet:
Två vuxna, två barn. Inkomsten i familjen låg på 360.000/år och vi ville köpa en villa för 500.000:-
I bankens kalkyl blev månadskostnaden för boendet i villan lägre än vår månadshyra i lägenheten vi hyrde, men det skulle såklart ändå inte gå ihop enligt kalkylen (om lånet stod på oss båda).
Banken gjorde en fuling och skrev lånet på en av oss, beräknade kalkylen på att endast ett barn skulle bo med denne och vips gick det ihop, tack vare en schysst banktjänsteman.
Nu när jag har önskan om att utöka bolånet, min inkomst har ökat avsevärt men frun har inget jobb, så går inte kalkylen ihop igen enligt banken. Den här gången är min bank inte lika generös..
Däremot ansåg en annan bank att det inte borde vara några problem, med kommentaren "din fru är ju vuxen och kan ta hand om sig själv ekonomiskt".
Jag har inte planer på att byta bank än men det är märkligt att de är så olika.
Hur fungerar det i en stor kommun med höga värden i villor som ökar, går det att få lån med enbart en inkomst (två vuxna och två barn) på låt säga 400k?
Skulle vilja jämföra mot min personliga erfarenhet:
Två vuxna, två barn. Inkomsten i familjen låg på 360.000/år och vi ville köpa en villa för 500.000:-
I bankens kalkyl blev månadskostnaden för boendet i villan lägre än vår månadshyra i lägenheten vi hyrde, men det skulle såklart ändå inte gå ihop enligt kalkylen (om lånet stod på oss båda).
Banken gjorde en fuling och skrev lånet på en av oss, beräknade kalkylen på att endast ett barn skulle bo med denne och vips gick det ihop, tack vare en schysst banktjänsteman.
Nu när jag har önskan om att utöka bolånet, min inkomst har ökat avsevärt men frun har inget jobb, så går inte kalkylen ihop igen enligt banken. Den här gången är min bank inte lika generös..
Däremot ansåg en annan bank att det inte borde vara några problem, med kommentaren "din fru är ju vuxen och kan ta hand om sig själv ekonomiskt".
Jag har inte planer på att byta bank än men det är märkligt att de är så olika.
Hur fungerar det i en stor kommun med höga värden i villor som ökar, går det att få lån med enbart en inkomst (två vuxna och två barn) på låt säga 400k?
Vad är det för fel på din nuvarande bank, eftersom du funderar på att flytta ditt bolån? Tänker du även flytta lönekonto och sparkonto?EMCX skrev:Funderade på att flytta mitt bolån till ICA banken, blev nekad pga kalkylen inte gick ihop. Enligt deras schablon som de ej får frångå är min driftkostnad 110.000 per år.
Min faktiska driftkostnad är ca 36.000.
Har ni varit med om något liknande?
De räknar dryga 9000 i driftkostnad per månad.
Villa på 216 kvadrat, 93 kvadrat biyta
Det finns ju fler banker än ICA att välja på om nu din nuvarande bank är ett problem och det kanske blir enklare om du flyttar alla dina bankärenden och inte bara bolånet?
Det hör dem. 7 % eller om det är 7 % över nuvarande ränta. Vi har förvisso lågränteland men det KAN ändras. Många skulle idag inte klara att leva som de gör om räntan går upp till normalränta på 3-4 %S Sigfrid skrev:
Att bankerna har olika vilkor är inte konstigt. I alla investeringar handlar det om risk/reward. En del av ekvationen, intäkterna, ser ni i bankens utlåningsränta, men kostnaderna för banken är klurigare och varierar mellan banker och även mellan olika lån från samma bank. Ju större beräknad vinstmarginal dom har på ert lån desto större risk är dom villiga att ta.
Kanske, för ska man bara låna 400k till ett vettigt boende för 4 pers här, så betyder det att man har absolut minst 1, troligen 2-3 miljoner i kontantinsats.N Nortonsnortare skrev:
Husägare
· Västerbottens län
· 778 inlägg
Det är väl förhållandet mellan hushållets inkomst och uppskattad driftskostnad som inte går ihop för banken? Är ju inget litet hus..EMCX skrev:Funderade på att flytta mitt bolån till ICA banken, blev nekad pga kalkylen inte gick ihop. Enligt deras schablon som de ej får frångå är min driftkostnad 110.000 per år.
Min faktiska driftkostnad är ca 36.000.
Har ni varit med om något liknande?
De räknar dryga 9000 i driftkostnad per månad.
Villa på 216 kvadrat, 93 kvadrat biyta
Får man ofint fråga hur den ekonomiska situationen ter sig?
Fick ej heller byta då kalkylen inte höll. En sparbank där man varit kund i över 30 år och aldrig haft en missad betalning har mage att höja räntan till 2.19 när grannarna har 1.24%. Jag sparar 4000 i månaden och har över 250.000 kr nu sparade. Huset är värderat till 2.8 miljoner och har en skuld på 875.000. Funderar att låna detta av min bror som har mycket pengar men frågan är hur detta kommer påverka min kommande pension, en del säger att det är bra att ha lån då för jag kommer få en låg pension.Jonatan79 skrev:
Om man inte underhåller fastigheten så tappar den i värde.EMCX skrev:
Det går att hitta villor för 150 kSEK på Hemnet.
Banken har reglerna för att minska deras risk för kreditförluster. Desto mer kreditförluster desto högre ränta måst de ta ut. Och desto färre kunder får de.
Sweet spot är att ha låga kreditförluster, låg ränta och många kunder.
(Men många kunder och låga kreditförluster går lite mot varandra).
2007 hade jag ett borgenslån i samband med en konkurs. 12% ränta, icke avdragsgill !
Jag hade oxå en villa bara belånad till 10% i Stockholm och en obelånad lägenhet i Åre.
Jag frågade SEB om jag fick lägga Borgenslånet på villan. 3%, avdragsgill ränta.
"Enligt konsumentverkets inkomsttabell har du inte råd att låna något mer på villan" svarade idioterna på SE-Banken !
"Ja men om jag inte kan betala tillbaka till er, kan jag sälja min Åre-lägenhet", svarade jag.
"Vi vill inte riskera att sätta våra kunder på gatan", fortsatte idioterna.
Så bankens bedömning var alltså att jag hade "råd med" 12% ej avdragsgill ränta men inte 3% avdragsgill ! Så det var bara att sätta igång och betala av Borgenslånet och leva på vatten o bröd.
Innan konkursen när affärerna gick bra var det däremot ett jäkla rövslickande från Bankens sida och jag erbjöds det ena lånet och tjänsten efter den andra. I många år !
Efter konkursen var jag paria och skulle utrotas !
Trevliga typer, eller hur?
Jag hade oxå en villa bara belånad till 10% i Stockholm och en obelånad lägenhet i Åre.
Jag frågade SEB om jag fick lägga Borgenslånet på villan. 3%, avdragsgill ränta.
"Enligt konsumentverkets inkomsttabell har du inte råd att låna något mer på villan" svarade idioterna på SE-Banken !
"Ja men om jag inte kan betala tillbaka till er, kan jag sälja min Åre-lägenhet", svarade jag.
"Vi vill inte riskera att sätta våra kunder på gatan", fortsatte idioterna.
Så bankens bedömning var alltså att jag hade "råd med" 12% ej avdragsgill ränta men inte 3% avdragsgill ! Så det var bara att sätta igång och betala av Borgenslånet och leva på vatten o bröd.
Innan konkursen när affärerna gick bra var det däremot ett jäkla rövslickande från Bankens sida och jag erbjöds det ena lånet och tjänsten efter den andra. I många år !
Efter konkursen var jag paria och skulle utrotas !
Trevliga typer, eller hur?