Hej,

Har råkat ut för följande situation och vill höra vad ni anser. Vid köp av hus har besiktningsman slagit ner på följande tre punkter, och det åligger säljaren att åtgärda dessa. Vi själva är intresserade av att göra det med så små ingrepp som möjligt, men ändock uppfylla normerna för att känna att vi har ett fullgott försäkringsskydd.

Samtliga utrymmen är kaklade. Övre plan är på träbjälklag, undre är på betongplatta.

1. Badrum övre plan. Krympringen syns ej. Förmodligen finns den där men den är ingjuten. Det faller på att krympringen skall vara i nivå med underlaget. Vad anser ni åtgärden behöva vara? Behöver tätskiktet tas sönder, och behöver i såna fall hela badrummet rivas ut för att lägga nytt tätskikt?

2. Golvbrunn i tvättstuga, nedre plan, byttes ej vid renovering 2006, därför uppfyller den ej normerna. Brunnen behöver bytas ut, men hur stor åverkan behöver man göra på hela rummet? Bryts tätskiktet varpå hela golvet samt 5cm upp på väggarna behöver göras om?

3. Duschhörna i garage. Renoverades 2010 men golvbrunnen byttes ej ut, följdaktligen fel enligt normerna. Brunnen behöver bytas ut, men hur stor åverkan behöver man göra på resten? Gäller här att endast själva duschhörnan behöver brytas upp? Hela golvet i det rummet är kaklat, men endast väggarna kring duschen, resten är vävtapet.

Behöver lite feedback från Er. Jag är som sagt intresserad av att få detta på en godkänd nivå, med så små och kostnadseffektiva ingrepp som möjligt. Det är på säljarens bekostnad, men jag är inte ute efter en helrenovering på hans bekostnad!

Tacksam för svar!

Paul-Staffanstorp
1.
Jag vet inte vad du syftar på med "krympringen", och att den ska vara i nivå med underlagt.
Brunnen ska innehålla en klämring men den ska dock inte vara i nivå med underlaget då den sitter en bit ner i brunnen.
Dock är det så att om badrummet nyligen är renoverat så skulle brunnen om den är av modell äldre än 1990 bytats.
Är brunnen äldre än 1990 men ingen renovering utförts så är det godkänt enligt dåtidens normer.

2.
Är brunnen här äldre än 1990 så skulle den bytats vilket gör att det inte är godkänt enligt 2006 års normer då det renoverades.
Att åtgärda detta innebär att hela golvet måste göras om med nytt tätskikt.

3.
Är brunnen här äldre än 1990 så skulle den bytats ut vilket gör att det inte är godkänt enligt 2010 års normer då det renoverades.
Svårt att svara på här då man inte vet om de tätskiktat hela golvet eller bara duschhörnan då det är ett garage, men logiskt sett kommer hela golvet att behöva åtgärdas då tätskiktet brister och blir väldigt svårt att lappa ihopa.

Jag skulle vara mer fundersam kring det faktum att 3 våtutrymmen har renoverats utan att man följt de regler som finns. Vad var det mer man inte brydde sej om?

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Hej igen,

Gällande "krymp"-ringen så menar jag klämringen, den som håller fast tätskiktet alternativt membranet i golvbrunnen. Enligt BBV-reglerna skall den "ligga i nivå med underlaget" som dom skriver. Hur som helst så syns den inte ens eftersom den är övergjuten, och det är ju i vart fall inte OK.

Gällande kommentar #2 så kan du ha rätt, dock föga hjälpsamt. Min egen tro (vilken man kan välja att förlita sig till eller inte) så är det att det mesta andra är OK. Det är gjort över medel fackmannamässigt och med noggrannhet, även enligt besiktningsmannen. Det spelar hur som helst ingen roll i dessa tre fall eftersom normerna inte uppfyllts.

Paul-Staffanstorp
Jag har ju väldigt svårt att se vad du menar med att klämringen skall "ligga i nivå med underlaget" då den sitter nere i brunnen och håller fast brunnsmanschetten.
Likaså har jag svårt att se hur den kan vara övergjuten då de i så fall fyllt gjutning I brunnen vilket låter märkligt.

Anledningen att man ska byta ut brunnar äldre än 1990 års modell är just att de oftast saknar klämring, så jag tror nog det mer är detta som är anledningen till att du inte ser någon klämring. ;)

Som sagt, alla tre våtrummen bör åtgärdas. Det är väl en prisförhandlingsfråga. Avdrag 300.000:-?

Klantskallar som inte kan renovera själva eller som anlitat hantverkare som inte vet att följa reglerna kan inte räkna med att få betalt för bristfälligt utförda renoveringar - snarare tvärtom!

Nej det var förstås inget konkret råd om vad Du skulle göra, däremot en fundering om inte det finns mer som är fuskat med? Varför skulle man göra allting rätt utom just det? Jag har själv renoverat 2 badrum och naturligtvis gjort även brunnen korrekt, det är där risken för fuktskada är störst så varför fuska där?

Jag skulle i din situation antingen lita på att övrigt är korrekt gjort (vilket Du ju verkar göra) och i så fall få priset sänkt utan åtgärd i våtutrymmena, priset bör i så fall sänkas med vad det skulle kosta att göra renoveringen korrekt.
Eller så skulle jag kräva att det görs om och görs rätt vilket inte går att göra så som Du önskar utan faktiskt kräver en helrenovering. Finns så vitt jag vet ingen tillverkare av tätskikt som garanterar nåt alls om man skarvar eller tätar hål i deras tätskikt så allt görs om och görs rätt eller så låter man bli.

Har du köpt redan? eller ska du till att köpa?
1 när är det byggt? det är iaf en plastbrunn? vad är det för rum under badrummet?
2 Plastbrunn? går allt vatten via rör ner till brunnen?
3 som Paul skriver svårt att veta... är det en oisolerad platta? är brunnen vid duschhörnan eller rinner vattner långt för att komma till brunnen?

Prisavdrag? vad kostar huset? vill du verkligen ha det oavsett?

Hej igen,

Tack för era svar!

Jag har, som ni säger, förstått att allt behöver göras om då tätskiktet bryts. Jag tänker fortsätta med köpet även om vår klausul säger att vi har rätt att frånträda affären. I övrigt är nämligen huset perfekt för oss.

Som svar på nino's frågor.

1. Huset är byggt 1976. Utrymmena med brunnarna är renoverade 2002, 2006 samt 2010. Jag tror att det är plastbrunnar på alla tre ställena. Under badrummet ligger vardagsrummet. Det är träbjälklag mellan våningarna.

2. Det är golvbrunnar vi pratar om så att vi inte förväxlar något här. Det går väl rör efter dom, men inte före :)

3. Menar du betongplattan? Vet faktiskt inte om den är isolerad. Huset är från 1976, hur brukade man göra då? Brunnen vid duschhörnan sitter i själva duschhörnan, så vattnet behöver inte rinna iväg nånstans.

Vi får förhandla om prisavdrag, jag jagar byggnadsbolag för att få in offert.

Tack igen för alla svar!

Paul-Staffanstorp skrev:
Jag har ju väldigt svårt att se vad du menar med att klämringen skall "ligga i nivå med underlaget" då den sitter nere i brunnen och håller fast brunnsmanschetten.
Likaså har jag svårt att se hur den kan vara övergjuten då de i så fall fyllt gjutning I brunnen vilket låter märkligt.

Anledningen att man ska byta ut brunnar äldre än 1990 års modell är just att de oftast saknar klämring, så jag tror nog det mer är detta som är anledningen till att du inte ser någon klämring. ;)
Hej igen,

Tack för dina svar!

Du har nog alldeles rätt. Besiktningsmannen slog ner på att klämringen saknas. Det var förra ägaren som började fundera på om den inte satt där under nånstans. Besiktningsmannen var tveksam.

K
Tyvärr har jag inga bra råd men är mitt i en egen badrumsrenovering av ett badrum som var renoverat 2006 men de hade inte bytt golvbrunn heller... Redan när vi la budet tog vi hänsyn till en helrenovering av badrummet p g a att jobbet såg ut att vara slarvigt gjort men främst p g a att golvbrunnen inte var bytt.

Att byta en golvbrunn i en gjuten platta är ett snabbt och billigt jobb att få gjort OM man gör det i samband med renoveringen. För oss rör det sig om 20 min eget jobb (bila upp golvbrunnen) och kanske 1000 kr till rörmokaren. Utöver detta byter vi alla avloppsrör som även dessa inte var bytta i samband med renoveringen.

Just att de snålat in på ett så enkelt/billigt jobb som att byta golvbrunn ger i alla fall mig en signal om att de säkert snålat in även på andra moment i renoveringen. Speciellt med tanke på att golvbrunnen är synlig och att en besiktningsman alltid kontrollerar detta. Frågan är då vad de snålat in på som inte syns?

/Krister

Jag menade om det går rör från tvättmaskinen ner i brunnen eller om det rinner via golvet och ner

Om badrummet renoverades 2002, så är jag inte säker på att det var krav på byte av brunnen. Som Paul skrev högre upp i tråden så infördes det kravet 2006 (om jag fattat det rätt). Det gällde då brunnar äldre än 1992.

nino skrev:
Jag menade om det går rör från tvättmaskinen ner i brunnen eller om det rinner via golvet och ner

Hej, jag ber om ursäkt. Du har självfallet rätt. I tvättstugan går det rör/slangar från handfat, tvättmaskin samt varmvattenberedarens dumpventil.

Paul-Staffanstorp skrev:
1.
Jag vet inte vad du syftar på med "krympringen", och att den ska vara i nivå med underlagt.
Brunnen ska innehålla en klämring men den ska dock inte vara i nivå med underlaget då den sitter en bit ner i brunnen.
Dock är det så att om badrummet nyligen är renoverat så skulle brunnen om den är av modell äldre än 1990 bytats.
Är brunnen äldre än 1990 men ingen renovering utförts så är det godkänt enligt dåtidens normer.

2.
Är brunnen här äldre än 1990 så skulle den bytats vilket gör att det inte är godkänt enligt 2006 års normer då det renoverades.
Att åtgärda detta innebär att hela golvet måste göras om med nytt tätskikt.

3.
Är brunnen här äldre än 1990 så skulle den bytats ut vilket gör att det inte är godkänt enligt 2010 års normer då det renoverades.
Svårt att svara på här då man inte vet om de tätskiktat hela golvet eller bara duschhörnan då det är ett garage, men logiskt sett kommer hela golvet att behöva åtgärdas då tätskiktet brister och blir väldigt svårt att lappa ihopa.
Hej,

Nu kanske jag kacklar i fel tunna eller vad det nu heter :)

2.
Det är väl inte säkert att tvättstugan behöver ett tätskikt? Om det är en oisolerad betongplatta, så räcker väl det?
Har själv genom behörig hanterverkare gjort en total renovering av en tvättstuga, med gjutjärnsbrunn. Bytte brunnen till en plastbrunn, kaklade väggar och golv. Inget tätskickt. Om det läggs på tätskikt så kan väl det snarare skapa problem? då det kan tränga upp vatten underfrån, som inte kan transpierera upp genom tätskiket?
Som jag förstått detta så är det lite olika mellan olika försäkringsbolag?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.